شناسایی عوامل درونی و بیرونی اثرگذار بر صلاحیت حرفه ای معاونین پرورشی مقطع متوسطه استان بوشهر
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیبهروز قاسمی 1 , علی اکیر خسروی 2 , حمیده رشادت جو 3 , عباس خورشیدی 4 , فتاح ناظم 5
1 - دانشجو دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات، دوبی
2 - دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران
4 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، تهران، ایران
5 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
کلید واژه: صلاحیت شناختی- مهاتری, صلاحیت نگرشی رفتاری, صلاحیت مدیریتی و سیاست های تربیتی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش شناسایی عوامل درونی و بیرونی اثرگذار بر صلاحیت حرفه ای معاونین پرورشی مقطع متوسطه استان بوشهر است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده کیفی بود. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان آموزش و پرورش و مسئولین دانشگاهی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع 24 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. مصاحبه با خبرگان بیانگر روا بودن مصاحبه بود و بهمنظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. برای تحلیل دادههای پژوهش از طریق تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج نشان داد که مولفه های ویژگیهای فردی، برنامه درسی، مدیریت، فناوری اطلاعات، جزء عوامل درونی و مولفه های جامعه سالم، رسانه، سیاستهای تربیتی جزء عوامل بیرونی تاثیرگذار بر صلاحیت حرفه ای معاونین پرورشی مقطع متوسطه استان بوشهر بودند.
The purpose of this study is to identify the internal and external factors affecting the professional competence of high school graduates in Bushehr Province. The research method was applied in terms of purpose and qualitative in terms of data type. The statistical population of the study consisted of educational experts and university officials. Among them, 24 people were selected through purposive sampling method and the saturation principle. In this research, semi-structured interview and library method were used to collect data. Interview with experts indicates that the interview was valid, and in order to calculate the reliability, inter-coder reliability method was used, indicating that the interview was valid and reliable. Content analysis was used to analyze the research data. The results showed that the components of individual characteristics, curriculum, management, information technology were among internal factors, and components of healthy society, media, and parenting policies were among the external factors affecting the professional competency of the educational assistants in high schools of Bushehr province.
_||_