ارایه مدل مدیریت نوآوری درمدارس ابتدایی شهر اهواز
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیلیلا بهمئی 1 , محمود رحیمی 2 , غلامحسین برکت 3
1 - استادیار، گروه آموزش ابتدایی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران.
2 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
کلید واژه: مدارس ابتدایی, مدیریت, نوآوری,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری داده های مورد نیاز، در زمره تحقیق آمیخته اکتشافی طبقه بندی می شود جامعه آماری درمرحله کیفی پژوهش حاضر خبرگان و صاحبنظرانی بودند با روش نمونه گیری هدفمند و روش گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه آماری در مرحله کمی شامل 300 نفر از مدیران آموزشی وآموزگاران شاغل بود که جهت انتخاب نمونه واقعی از روش تصادفی طبقه ای نسبتی استفاده شد. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه های نیمه ساختاریافته با خبرگان وصاحب نظران مرتبط با موضوع پژوهش بود. در بخش کیفی جهت تحلیل از روش کدگذاری سه مرحله ای استراوس و کوربین (1998) تحت عنوان کدگذاری باز، محوری، و انتخابی بهره گرفته شد. و در بخش کمی برای بررسی تدوین مدل مدیریت نوآوری درمدارس ابتدایی شهر اهواز از نرمافزارهای SPSS 20 و LESREL و آزمونهای معادلات ساختاری- تفسیری استفاده گردیده است اما قبل از آن برای تبیین توزیع جامعه نمونه از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده شد. نتایج نشان داد تمامی عوامل موثر علی (9 مقوله و میزان تاثیر 66-)، زمینه ای (13 مقوله و میزان تاثیر 58-) مداخله گر (12 مقوله و میزان تاثیر 53-)، راهبردی (16 مقوله و میزان تاثیر 69-) و پیامدی (9 مقوله و میزان تاثیر 59-) مدل مدیریت شناسایی شده در این تحقیق جز عوامل موثر در نوآوری هستند. همچنین میزان تاثیر عوامل مدل مدیریت نوآوری 76- درصد محاسبه شده است.
The current research is classified as an exploratory mixed research in terms of its practical purpose and in terms of how to collect the required data. The statistical community in the qualitative phase of the current research were experts and experts who were selected using the purposeful sampling method and the snowball method. The statistical population in the quantitative stage included 300 educational managers and working teachers, which was used to select the real sample using the proportional stratified random method. The research tool in the qualitative part was semi-structured interviews with experts and opinion leaders related to the research topic. In the qualitative part, the three-stage coding method of Strauss and Corbin (1998) under the title of open, central, and selective coding was used for analysis. And in the quantitative section, SPSS 20 and LESREL software and structural-interpretive equation tests were used to investigate the development of the innovation management model in the elementary schools of Ahvaz city, but before that, the Kolmogorov-Smirnov test was used to explain the distribution of population. The results showed that all effective factors are causal (9 categories and impact rate -66), contextual (13 categories and impact rate -58), interventional (12 categories and impact rate -53), strategic (16 categories and impact rate -69) and the consequences (9 categories and the impact rate of -59) of the innovation management model identified in this research are among the effective factors in innovation. Also, the impact of innovation management model factors has been calculated as -76%.
_||_