ارتقاء عملکرد فردی کارکنان در مسیر راهبردهای توسعه منابع انسانی
محورهای موضوعی : منابع انسانی
بهنوش جووری
1
*
,
محمدجعفر سلیمان زاده
2
1 - استادیار گروه مدیریت دولتی و خط مشی گذاری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی و خط مشی گذاری عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
کلید واژه: راهبردهای توسعه منابع انسانی, تعلقخاطر کاری, عملکرد فردی , صنایع غذایی زنجیرهای سیب 360 ,
چکیده مقاله :
در فضای رقابتی کسبوکارهای خدماتیِ نوپا، بنا بر ماهیت و ملزومات شرح شغل و شاغل، بهمنظور ارتقاء عملکرد و ماندگاری منابع انسانی صنعت زنجیرهای مواد غذایی خصوصاً در عرصه تأمین غذاهای بهاصطلاح فست فودی با چالشهای عدیده و بعضاً نوینی مواجه هستیم. بنابراین هدف از تحقیق کاربردی – پیمایشی حاضر معرفی پیشرانهای مؤثر بر ارتقا عملکرد فردی منابع انسانی شاغل در این صنف بوده است. بهمنظور شناسایی عوامل کلیدی مذکور درگام اول تحلیل محتوای اسناد پژوهشی پنج سال اخیر برگرفتهشده از منابع معتبر علمی – اجرایی انجام گرفت و درگام دوم مدل فرض حاکم بر روابط این عوامل طراحی شد و از طریق سنجه ای محقق ساخته در جامعه آماری پژوهش شامل شاغلین در مجموعه رستورانهای زنجیرهای سیب سیصد و شصتِ شعب شهر تهران مورد واکاوی قرار گرفت. نمونه آماری 242 نفر بودندکه با استفاده ازروش نمونهگیری تصادفی طبقهای و بر اساس جدول کریسی-مورگان انتخاب شدند. بهمنظور بررسی پایایی مدل اندازهگیری ، یافتههای برازش مدلهای اندازهگیری روایی واگرا فورنل و لارکر بررسی شدند. در تجزیهوتحلیل دادهها در ابتدا وضعیت نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرونوف موردبررسی قرار گرفت؛ در ادامه آزمون های بارتلت، تحلیل بارهای عاملی و شاخص تورم واریانس اجرا شد. در نهایت آنالیز دادهها با استفاده از نرمافزار پیشبینی گرایانه تحلیلی صورت گرفت و برنامه کاربردی نرمافزار مدلسازی مسیر به کار برده شد. مطابق با یافتههای تحقیق خطمشیهایی از قبیل بیش آموزی، توانمندافزایی، ارتقا فردی- سازمانی، افزایش تعلقخاطر کاری نسبت به سازمان و خدمترسانی به مشتریان در کم و کیف عملکرد فردی کارکنان شاغل در فست فودهای سیب سیصد و شصت نقشآفرین هستند؛ بگونهای که باعث تغییر نقش منابع انسانی این کسبوکار از چسبنده و وابسته به ایفای نقش منابع انسانی دلبسته میشوند. نتیجه آنکه ضمن تأیید فرضیات تحقیق، یافتهها حاکی از آن است که آموزش، توانمندسازی و ارتقای کارکنان به واسطه تعلقخاطر کاری بر عملکرد فردی کارکنان تأثیر دارد.
The purpose of the current survey-applied research was to introduce the drivers that are effective in improving the individual performance of human resources working in this industry. To identify the mentioned key factors، in the first step, the analysis of the content of the research documents of the last five years taken from reliable scientific-executive sources was carried out, and in the second step, the assumption model governing the relationships of these factors was designed and through a researcher-made measure in the statistical population of the research, including those working in 360 branches of Sib chain restaurants in Tehran were analyzed. The statistical sample was 242 people selected using the stratified random sampling method and based on Chrissy Morgan's table.
To check the reliability of the measurement model، the fit findings of Fornell's and Larker's divergent validity measurement models were examined. In the data analysis، the normality of the data was checked using the Kolmogorov-Smirnov test؛ Next، Bartlett and KMO tests were used، and then factor loadings analysis and variance inflation index were examined. Finally, ، data analysis was done using predictive analytical software (SPSS), and path modeling software (Smart PLS) was used. According to the findings of the research, policies such as more education, empowering, organizational individual promotion, increasing employee loyalty to the organization, and serving customers play a role in the individual performance of the employees working in Sib 360 Fast Foods؛ ways that change the role of human resources in this business from being sticky and dependent to playing the role of attached human resources. As a result, while confirming the research hypotheses، the findings indicate that the training, empowerment، and promotion of employees due to belonging to the work affect the individual performance of employees.
1. حمدی، حسین. (1394). بررسی رابطه میان توسعه منابع انسانی و یادگیری سازمانی در جمعیـت هلال احمر (موردمطالعه: استان سمنان). پایان نامه کارشناسی ارشد.
2. درویش متولی، مهدی. (1402). بررسی تاثیر و اولویتبندی مؤلفههای استراتژیک توسعه منابع انسانی بر عملکرد کارکنان با استفاده از فن معادلات ساختاری در بانکداری (مطالعه موردی: بانک پاسارگاد). چهاردهمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد، حسابداری و بانکداری. https://civilica.com/doc/1757274
3. رشیدی، حسن؛ رضایی، فائزه و درویشی، پروین. (1402). تاثیر مدیریت توسعه منابع انسانی بر عملکرد کارکنان با نقش میانجی انگیزش (موردمطالعه: شرکت توزیع نیروی برق خوزستان). نهمین کنفرانس بین المللی چشم اندازهای نوین در مدیریت، حسابداری و کارآفرینی، تهران. https://civilica.com/doc/1753308
4. سالک نژاد، الهه. (1393). رابطه گرانباری نقش و دلبستگی شغلی با عملکرد شغلی کارکنان شرکت نوری (برزویه). پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. https://journals.iau.ir/article_665962.html.
5. ضرابیان، فروزان و کرمی، سحر. (1395). بررسی رابطه رضایت شغلی باکارآفرینی در بین اساتید دانشگاه پیام نور مطالعه موردی: اساتید دانشگاه پیام نور استان همدان، اولین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، قم. https://civilica.com/doc/498789.
6. قویدل نوری، سعید و قاسمی، محمد. (1401). بررسی تاثیر توسعه پایدار منابع انسانی بر عملکرد کارکنان با نقش میانجی مدیریت دانش. اولین همایش ملی رویکردهای نظری و فناوری های نوین در علوم اداری. https://civilica.com/doc/1563451
References
1. Arifin, M. A., Razali, R., & Kamal, U. A. (2024). From global to regional perspective: unveiling Asia’s human resource development trends through bibliometric lenses.CogentBusiness&Management,11(1),2324135. https://doi.org/10.1080/23311975.2024.2324135
2. Asfaw, A., Argaw, M., & Bayissa, L. (2015). The impact of training and development on employee performance and effectiveness: A case study of District Five Administration Office, Bole Sub-City, Addis Ababa, Ethiopia. Journal of Human Resource and Sustainability Studies, 3(04), 188- 202 https://doi.org/10.4236/jhrss.2015.34025.
3. Carlbäck, M., Nygren, T., & Hägglund, P. (2024). Human resource development in restaurants in Western Sweden–a human capital theory perspective. Journal of Human ResourcesinHospitality&Tourism,23(2),289-314. https://doi.org/10.1080/15332845.2024.2282215
4. Cheng, B., Yu, X., Dong, Y., & Zhong, C. (2024). Promoting employee career growth: the benefits of sustainable human resource management. Asia Pacific Journal of Human Resources, 62(1), e12371. https://doi.org/10.1111/1744-7941.12371
5. Chughtai. A. (2008). Impact of Job Involvement on In-Role Job Performance and Organizational Citizenship Behavior. Institute of Behavioral and Applied Management, (2),169-183. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/t08840-000.
6. Dimitriades, Zoe. S. (2007), the influence of service climate and job involvement on customer-oriented organizational citizenship behavior in Greek service, Employee Relations, (29)5, 469-491. https://doi.org/10.1108/01425450710776290.
7. Edward, Y. R., Karyadi, S., Usmia, S., Dharmawan, D., & Durya, N. P. M. A. (2024). Analysis of The Influence Of Compensation And Working Environment On Loyalty In American Fast Food Restaurants Employees. JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, dan Akuntansi), 10(1), 309-313. https://doi.org/10.35870/jemsi.v10i1.1924
8. Faeni, D. P. (2024). Green practices and employees’ performance: The mediating roles of green human resources management policies and knowledge development. Journal of Infrastructure, Policy and Development, 8(8), 4924. https://doi.org/10.24294/jipd.v8i8.4924
9. Khashan, M. A., Elsotouhy, M. M., Ashraf Aziz, M., Alasker, T. H., & Ghonim, M. A. (2024). Mediating customer engagement in the relationship between fast-food restaurants' innovativeness and brand evangelism during COVID-19: evidence from emergent markets. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 36(4), 1353-1374. https://doi.org/10.1108/IJCHM-07-2022-0888
10. Kumolu-Johnson, B. (2024). Improving Service Quality in the Fast-Food Service Industry. Journal of Service Science and Management, 17(1), 55-74. https://doi.org/10.4236/jssm.2024.171002
11. Lassk, F.G; Marshall, G.W; Cravens, D.W & Moncrief, W.C. (2013). Salesperson Job Involvement: A Modern Perspective a New Scale. Journal of Personal Selling and Sales Management, 21(4), 291-302. https://doi.org/10.1080/08853134.2001.10754282.
12. Nando, Z. T. (2023). The Influence of Human Resource Development on Employee Performance at PT. Bukit Angkasa Makmur. Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi dan Keuangan, 4(3), 747-754. https://doi.org/10.53697/emak.v4i3.1341.
13. Nando, Z. T. (2023). The Influence of Human Resource Development on Employee Performance at PT. Bukit Angkasa Makmur. Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi dan Keuangan, 4(3), 747-754. https://doi.org/10.53697/emak.v4i3.1341.
14. Oo, T. (2023). Effect of Human Resource Development on Employee Performance and Organizational Effectiveness of Mingalar Thiri Hotel in Naypyitaw (Doctoral dissertation,MERALPortal). file:///C:/Users/Moha/Downloads/THINZAR%20OO%20MBA%20II-51%20MBA%2024th%20BATCH.pdf
15. Oyewole, A. T., Okoye, C. C., Ofodile, O. C., Odeyemi, O., Adeoye, O. B., Addy, W. A., & Ololade, Y. J. (2024). Human resource management strategies for safety and risk mitigation in the oil and gas industry: a review. International Journal of Management & Entrepreneurship Research, 6(3), 623-633. https://doi.org/10.51594/ijmer.v6i3.875
16. Parashakti, R. D., Perkasa, D. H., Aprillita, D., Elvaresia, M., & Rizky, M. A. (2024). Human Resource Competency Development to Support the Development of Blue Economy-Based Marine Energy. Ilomata International Journal of Management, 5(2), 524-541. https://doi.org/10.61194/ijjm.v5i2.1140
17. Pohan, N. (2022). The Effect of Institutional Arrangements and Human Resources Development on Employee Performance in North Sumatra Provincial Suitable Assessment Institutions. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), 5(3). DOI: https://doi.org/10.33258/birci.v5i3.6381.
18. Rony, Z. T., Wijaya, I. M. S., Nababan, D., Julyanthry, J., Silalahi, M., Ganiem, L. M., ... & Saputra, N. (2024). Analyzing the Impact of Human Resources Competence and Work Motivation on Employee Performance: A Statistical Perspective. Journal of Statistics Applications & Probability, 13(2), 787-793. http://dx.doi.org/10.18576/jsap/130216
19. Rotenberry. P & Moberg..F and Philip J.¬¬¬(2007) Assessing the impact of job involvement on performance.Management¬ Research News, 3 (3), 203-215. https://doi.org/10.1108/01409170710733278.
20. Rumman, A. A., Al-Abbadi, L., & Alshawabkeh, R. (2020). The impact of human resource development practices on employee engagement and performance in Jordanian family restaurants. Problems¬¬andPerspectivesinManagement, 18(1), 130. https://doi.org/10.21511/ppm.18(1).2020.12.
21. Rumman, A. A., Al-Abbadi, L., & Alshawabkeh, R. (2020). The impact of human resource development practices on employee engagement and performance in Jordanian family restaurants. Problems¬and¬PerspectivesinManagement.18¬(1),¬130. https://doi.org/10.21511/ppm.18(1).2020.12.
22. Shanmugathasan, S., & Thirunavukkarasu, A. (2024). Impact of training and development on organizational performance of the university libraries in Sri Lanka. International Journal of Training Research, 22(2), 165-177. https://doi.org/10.1080/14480220.2023.2244205
23. Soewarno, A. A. H., Darmawati, D., & Laksana, R. D. (2023, October). Human Resource Development Strategy in order to improve the performance of Banjarnegara District Court employees. In Proceeding of International Conference Sustainable Competitive Advantage (Vol. 13). http://www.jp.feb.unsoed.ac.id/index.php/sca-1/article/view/3873.
24. Sustiyatik, E (2023). The Effect of Human Resource Training and Development on Increasing Employee Performance with Work Motivation as an Intervening Variable. International Journal of Current Science Research and Review. DOI: 10.47191/ijcsrr/V6-i11-16.