شناسایی عوامل مؤثر برسواد مالی: مطالعه مروری
محورهای موضوعی : دو فصلنامه علمی - تخصصی اقتصاد توسعه و برنامه ریزیمحسن مولاپناه 1 , یوسف نامور 2 , اعظم راستگو 3 , مجید احمدلو 4 , توران سلیمانی 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
3 - گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
4 - گروه مدیریت، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
5 - گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
کلید واژه: سواد مالی, دانش مالی, نگرش مالی, رفتار مالی, عوامل مؤثر برسواد مالی,
چکیده مقاله :
سواد مالی به دلیل تغییر چشمانداز مالی در سالهای اخیر به یک دغدغه مهم تبدیل شده است. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر سواد مالی است. مطالعه به روش کیفی و با روش کتابخانهای انجام شده است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است که با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام شده است. برای انجام این پژوهش، مقالات، اسناد و پژوهشهای منتشر شده و مرتبط با موضوع سواد مالی با استفاده از کلیدواژه های عوامل مؤثر بر سواد مالی، سواد مالی، نگرش مالی، رفتار مالی، دانش مالی و نیز ترجمه انگلیسی این کلیدواژه ها در پایگاه های اطلاعاتی معتبر از جمله پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی،گوگل اسکولار، مگیران و پرتابل جامع علوم انسانی مورد جستجو قرارگرفت. یافتههای این مطالعه حاکی از آن است که عوامل مختلفی برسواد مالی افراد موثر هستند که فاکتورهای مهم مختلفی از جمله جنسیت، سن، تاهل، تحصیلات، درآمد و اشتغال، نگرش و رفتار را شامل می باشند. در کل ایده اساسی پشت سواد مالی، دانش مدیریت امور مالی شخصی توسط هر فرد است. اما هیچ کس نمیتواند سرمایههای خود را بدون داشتن مهارت و دانش مالی به طور مؤثر مدیریت کند. فاکتورهای غالب اجتماعی-جمعیتی : سن ، جنسیت،درآمد، تحصیلات و روانی-اجتماعی : تعصب مذهبی، ناامیدی و رضایت مالی را آشکار کرد. این تحقیق در راستای توسعه چارچوب نظری عوامل مؤثر بر سواد مالی بر اساس بررسیهای مطالعات اخیر انجام شده است.
Financial literacy has become an important concern due to the changing financial landscape in recent years. The purpose of this research is to identify the factors affecting financial literacy. The study was conducted using a qualitative and library method. Descriptive research method is an analysis done using library resources. In order to conduct this research, published articles, documents and research related to the subject of financial literacy using the keywords of factors affecting financial literacy, financial literacy, financial attitude, financial behavior, financial knowledge and also the English translation of these keywords in the databases Authentic information was searched, including the database of the Academic Jihad Scientific Information Center, Google Scholar, Maghiran, and the comprehensive human sciences database. The findings of this study indicate that various factors are effective in people's financial literacy, which include various important factors such as gender, age, marriage, education, income and employment, attitude and behavior. In general, the basic idea behind financial literacy is the knowledge of personal financial management by each individual. But no one can manage their funds effectively without financial skills and knowledge. Dominant socio-demographic factors: age, gender, income, education and psycho-social factors: revealed religious prejudice, despair and financial satisfaction. This research has been done in line with the development of the theoretical framework of factors affecting financial literacy based on the reviews of recent studies.