رابطه علی بین سلامتی، آموزش و رشد اقتصادی در منتخبی از کشورهای در حال توسعه
محورهای موضوعی : دو فصلنامه علمی - تخصصی اقتصاد توسعه و برنامه ریزیمولود جعفری 1 , مریم جعفری 2 , مصطفی عمادزاده 3
1 - گروه اقتصاد، واحد خمینی شهر،دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - مدرس دانشگاه ازاد اسلامی واحد خمینی شهر
3 - استاد& دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
کلید واژه: رشد اقتصادی, امید به زندگی, دادههای تابلویی, تحصیلات, آزمون علیت,
چکیده مقاله :
دستیابی به رشد اقتصادی پایدار، مستلزم سرمایهگذاریهای انبوه در زیر ساختها بهمنظور افزایش ظرفیتهای تولید و همچنین ایجاد درآمد میباشد. این سرمایهگذاریها صرفاً شامل سرمایهگذاریهای فیزیکی نمیشود، بلکه سرمایهگذاریهای انسانی، پژوهش و نوآوری، آموزش، بهداشت و مهاجرت نیروی کار را نیز شامل میشود. بدین ترتیب یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی، علاوه بر نیروی کار و سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی است. این مقاله به بررسی رابطه علی بین آموزش، سلامت و رشد اقتصادی در 12 کشور در حال توسعه برای سالهای 1983 تا 2020 میپردازد. بدین منظور با استفاده از روش علیت گرنجر برای دادههای تابلویی، به بررسی رابطه علیت بین این سه متغیر در کوتاهمدت پرداخته میشود. به منظور برآورد رابطه بلندمدت نیز از روش حداقل مربعات پویای تابلویی استفاده میشود. نتایج حاکی از آن است که در بلندمدت رابطه علی دو طرفه بین شاخص رشد اقتصادی و شاخص سلامت و همچنین یک رابطه علی دو طرفه بین شاخص سلامت و شاخص آموزش برقرار است. لیکن رابطه علی بین آموزش و رشد اقتصادی در بلندمدت وجود نداشته است، هرچند در کوتاهمدت تنها یک رابطه علی از سوی رشد اقتصادی بر شاخص آموزش وجود داشته است.
Achieving sustainable economic growth requires a lot of investment in infrastructure to increase production capacity and revenue. These investments include not only physical investment, but also human investment, research and innovation, education, health and labor migration. Thus, one of the most important factors affecting economic growth, in addition to labor and physical capital, is human capital.This article examines the causal relationship between education, health, and economic growth in 12 developing countries during 1983 - 2020. For this purpose, using Granger's causality method for panel data, the causality relationship between these three variables is examined in the short -run. In order to estimate the long-run relationship, Dynamic Ordinary Least Squares (DOLS) method is also used. The results indicate that in the long-run, there is a two-way causal relationship between the economic growth index and the health index, as well as a two-way causal relationship between the health index and the education index. However, there was no causal relationship between education and economic growth in the long- run, although in the short -run there was only one causal relationship between economic growth and the education index.
_||_