تبیین ارکان مدل ارزیابی عملکردجهت بهبود و کارایی نیروی انسانی
محورهای موضوعی : مدیریتمریم قنبری آذر 1 , زهره موسوی کاشی 2
1 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران(عهده دار مکاتبات)
کلید واژه: اثربخشی, ارزیابی عملکرد, ارتباطات, تصمیمگیری, کارایی,
چکیده مقاله :
منابع انسانی، اصلیترین سرمایه سازمانهای خدماتی محسوب میشود، بهگونهای که ارتقاء عملکرد سازمان در گروی بهبود بهرهوری منابع انسانی آن است. انتخاب یک مدل مناسب برای ارزیابی عملکرد میتواند گام مهمی برای تحقق این امر محسوب گردد. این پژوهش با هدف شناسائی ارکان ارزیابی عملکرد جهت بهبود و کارائی نیروی انسانی انجام شده است ، به منظور اثبات نقش ارزیابی عملکرد بر بهبود و کارایی نیروی انسانی در سازمان شهرداریهای استان تهران آزمون شده است . جامعه آماری این پژوهش 55729 نفر کارکنان این سازمان بوده و از این تعداد، 382 نفر بهعنوان نمونه، با روش نمونهگیری، تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه اولیه با استفاده از پرسشنامه ارزیابی عملکرد و پرسشنامه مؤلفههای بهبود تهیه شده و سپس با استفاده از روش دلفی نهائی شده است ، روایی محتوایی تائید شده با نظر کارشناسان، بوده است. تچزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرمافزارهای SPSSو Lisrel انجام شده است برای انجام این پژوهش، ابتدا یک مدل مناسب ارزیابی عملکرد که بهترین تأثیرگذاری را بر جنبههای مختلف بهبود منابع انسانی داشته باشد، ارائه شده است ، مدل فوق از چهار مولفه تصمیم گیری ، اثرگذاری برافراد ، ایجاد ارتباط و کسب و ارائه اطلاعات تشکیل شده است ، سپس با تعیین مؤلفههای ارزیابی عملکرد در ارتباط با شاخصهای بهبود، با استفاده از TOPSIS اولویتبندی شدند. و درنهایت برازش مدل بهدستآمده موردبررسی و تائید قرارگرفته است.
Human resources is the main investment in the service organizations. Performance evaluation is the best option in order to exert influence on employees’ behavior, performance, execution, function, motivation and efficiency. The purpose of this study is to investigate the performance evaluation model of human resource improvement and efficiency in Tehran municipalities. This study involved 55729 employees of the organization. Among these employees 382 person were randomly selected as the samples. The primary questionnaire was generated with Performance Appraisal Questionnaire and Efficiency Factors Questionnaire . Then it has been finalized by Delphi method,extracted factors were confirmed by experts. SPSS software, and Lisrel software were also used in this study. This study was also supported by the TOPSIS which just employed as the priority. The model were summarized in four factors: decision making, Influencing peoples, making relationship, giving–seeking information, and finally a domestic model was provided to help improve the employees’ performance.
_||_