بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصول، مدیریت سود و پایداری سود
محورهای موضوعی : مدیریتلیلا مسرور 1 , اکبر میرزاپورباباجان 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین، ایران (عهده دار مکاتبات)
2 - استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد قزوین، قزوین، ایران
کلید واژه: مدیریت سود, پایداری سود, رقابت در بازار محصول,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این تحقیق بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصول، مدیریت سود و پایداری سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1387 تا 1393 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری برابر با 114 شرکت می باشد. در این تحقیق رقابت در بازار محصول به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده تا تاثیر آنها بر مدیریت سود و پایداری سود شرکت ها مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر ازحیث هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی- همبستگی قلمداد می شود. از سوی دیگر پژوهش حاضر از نوع پس رویدادی (نیمه تجربی) است، یعنی بر مبنای تجزیه و تحلیل اطلاعات گذشته و تاریخی (صورتهای مالی شرکتها) انجام میگیرد. همچنین این پژوهش مبتنی بر تحلیل دادههای تابلویی (پانل دیتا) نیز می باشد. در این تحقیق که از داده های تلفیقی استفاده شده، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های شرکتها با استفاده از رگرسیون چند متغیره در سطح اطمینان 95% نشان می دهد بین رقابت در بازار محصول با مدیریت سود و پایداری سود به ترتیب ارتباط مستقیم و معکوس معناداری وجود دارد.
The main aim of the present study is to examine the relationship between competition in product market, earnings management and earnings sustainability in companies listed on Tehran Stock Exchange. Statistical population of the present study is consisted of companies listed on Tehran Stock Exchange during the time frame of 2008 to 2014 and sample volume is taken equal to 114 companies by using screening method. In this study, competition in product market was taken as independent variable in order to study its effect on earnings management and earnings sustainability in examined companies. the present study is an applied study in terms of goal of study and in terms of method of study is a descriptive – correlation study. On the other hand, the present study is an ex post facto study (semi-empirical), which means, it is conducted on the basis of past and historical data analysis (financial statements of companies). In addition, this study is based on panel data analysis as well. In this study, in which panel data was used, results obtained from firms data analysis by using multiple-variable regression at 95% confidence indicated that there is a direct and reverse significant relationship between competition in product market with earnings management and earning sustainability, respectively
_||_