تعیین راهبردهای ورزش همگانی در ایران
محورهای موضوعی : مدیریتعلی محمدی خراجو 1 , نیما ماجدی 2 , مهدی نادری نسب 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران(عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: ورزش همگانی, ایران, تحلیل سوات, ارزیابی عوامل داخلی, ارزیابی عوامل خارجی,
چکیده مقاله :
یکی از منطقیترین شیوهها برای رسیدن به بهرهوری و رشد و توسعه بهینه در سازمانهای ورزشی؛ دارا بودن برنامه مدوّن و تبیین راهبردهای رسیدن به اهداف سازمانی است. هدف از این تحقیق تعیین راهبردهای ورزش همگانی در ایران به روش SWOT بود. این تحقیق به لحاظ هدف و ماهیت از نوع کاربردی و ازنظر استراتژی اجرا از نوع توصیفی- تحلیلی است که به روش میدانی انجام شده است. ابتدا وضعیت موجود ورزش همگانی ایران بررسی و سپس پرسشنامهای با میزان پایایی 92/0 طراحی گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیهی مدیران فدراسیون ورزش همگانى، رؤساى کمیتهها و انجمنهای فدراسیون ورزش همگانى، رؤساى هیئتهای استانها و اعضاى شوراى راهبردى فدراسیون ورزش همگانى کشور تشکیل می دادند که 85 نفر از آنها به عنوان نمونه در دسترس انتخاب و پرسشنامه ها بین آنها توزیع و تکمیل گردید.. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی شامل شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی و در بخش آمار استنباطی از مجذورکا و آزمون فریدمن؛ و درنهایت از مدل تجزیهوتحلیل SWOT استفاده گردید. بر اساس ماتریس عوامل درونی و بیرونی، جایگاه ورزش همگانی ایران در موقعیت ضعف و تهدید (WT) تعیین شد. راهبردهای 13 گانه با استفاده از ماتریس TOWS تدوین و پس از رتبهبندی با ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمّی (QSPM)، ارائه گردید. با توجه به قرارگیری ورزش همگانی ایران در موقعیت ضعف و تهدید (WT) به نظر میرسد عملیاتی نمودن استراتژیهای تبیین شده بتواند این رشته را از وضعیت بحرانی موجود به جایگاه بهتری برساند.
One of the most reasonable approaches to reach optimal productivitly and development in the sport organizations is to have a defined plan and to identify the strategies to catch the organizational targets. The aim of this study was to deternine the sport for all strategies in Iran by SWOT method. this study was application in term of aim and nature and descriptive-analytical in terms of strategy. Firstly the current status of Iran sport for all climbing was studied and then a questionnaire with reliability (α=0.92). It was distributed among 85 people related to Iran for all climbing. The data were analyzed by descriptive statistics inculuding Chi-squared and Friedman test. Finally SWOT analysis model was applied. The matrix of internal and external (IE) factors revealed that the strategic position of sport for all in Iran was in weakness and threats (WT) area.13 strategies were determined by the TOWS Matrix ranked by QSPM Matrix and proposed. according to the location of sport for all of Iran in WT position, it seems that operating the proposed strategies can support this sport to leave current the critical situation towards a better place.
_||_