انتخاب استراتژیک تأمین کنندگان به کمک تحلیل عاملی تصحیح شده با رویکرد تحلیل پوششی داده ها
محورهای موضوعی : مدیریت
1 - کارشناس ارشد دانشکدۀ مهندسی صنایع و مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
2 - دانشیار دانشکدۀ مدیریت و حسابداری- دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران (عهده دار مکاتبات)
کلید واژه: مدیریت استراتژیک, مدیریت زنجیرۀ تأمین, تحلیل پوششی داده¬ها, تصمیم گیری چندشاخصه, تحلیل عاملی, تجزیه به مؤلّفه های اصلی,
چکیده مقاله :
در حال حاضر لزوم تخصّصی تر کردن کسب و کارها بر حسب اقتضای بازار و نیز گرایش مشتریان به کالاها و خدمات سفارشی شده، سازمان ها را ناگزیر از یافتن هم پیمان های استراتژیک و تشکیل زنجیره های تأمین متّحد نموده است. در این شرایط انتخاب تأمین کنندگان همسو با اهداف بلندمدّت و استراتژی های سازمان نه تنها باعث افزایش کارایی می شود، بلکه با اثربخش کردن فعّالیت ها، در بهره ورتر شدن سازمان ها نیز مؤثّر واقع خواهد شد. در این پژوهش موضوع انتخاب استراتژیک تأمین کنندگان با لحاظ کردن وابستگی های داخلی داده ها مورد بحث واقع شده و ساختاری یکپارچه برای تعیین مناسب استراتژی های کسب و کار و ترجمۀ آن ها به شاخص هایی کاربردی برای ارزیابی تأمین کنندگان، ایجاد شده است. این ساختار در چارچوبی مبتنی بر تحلیل پوششی داده ها، ترکیب روشی تنظیم شده از تحلیل عاملی را با تکنیک های تصمیم گیری چندشاخصه برای ارزیابی گزینه های تصمیم به کار می گیرد، گزینه هایی که به دلیل کم تعداد بودن، مناسب ارزیابی با رویکردهای کلاسیک تحلیل پوششی داده ها نیستند. ساختار مورد بحث در مطالعهای کاربردی در صنایع غذایی ایران پیاده سازی شده است و نتایج آن با استفاده از آزمون آماری ناپارامتری در مقایسه با مدلی گسترش یافته از تحلیل پوششی داده ها مورد اعتبارسنجی قرار گرفته است.
Establishment of strategic alliances and formation of integrated supply chains is an obligation nowadays. This is mainly forced by the necessity of specialization of businesses as the result of market requirements and tendency of customers to customized products and services. Under present circumstances, a supplier selection approach which is compatible with the long-term objectives and strategies of the enterprise increases corporate efficiency and effectiveness; this leads to a more productive enterprise. This research focuses on the strategic selection of suppliers considering the interrelation of decision data. Here, an integrated structure is built in order to appropriate determination of enterprise strategies as well as their transformation into applicable criteria for supplier selection. This structure employs a combination of an adjusted factor analysis approach with multi-attribute decision making techniques within data envelopment analysis framework to evaluate decision alternatives; the alternatives which are not appropriate to be evaluated with traditional approaches of data envelopment analysis due to small number of them. Finally, the presented methodology is implemented in a corporation within Iranian foodstuff industry and its results are validated using a nonparametric statistical test in comparison with an extended model of data envelopment analysis.