طراحی مقیاس سنجش چابکی سازمانی در بخش عمومی
محورهای موضوعی : مدیریتعیسی سیلاوی 1 , محمدجواد حضوری 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: سازمان امور مالیاتی, چابکی سازمانی, سازمان عمومی, طراحی مقیاس,
چکیده مقاله :
هدف از اجرای این پژوهش، طراحی مقیاس سنجش چابکی سازمانی برای سازمانهای عمومی است. جامعه آماری شامل کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان خوزستان می باشد. برای طراحی مقیاس، در ابتدا با بهره گیری از ادبیات و پیشینه پژوهشهای قبلی و با الهام از مدل مؤسسه ای تی کرنی، شش عامل با 25 گویه طراحی گردید. این عامل ها عبارتند از: رهبری سازمانی، تغییر سازمانی، دولت الکترونیک، مدیریت عملکرد، خدمات به ارباب رجوع و فرهنگ سازمانی. پرسشنامه طراحی شده در اختیار خبرگان آشنا به مبحث چابکی سازمانی قرار گرفت. داده های جمع آوری شده از طریق تحلیل واریانس یک طرفه (آنووا) تحلیل و 7 گویه از 25 گویه اولیه حذف گردید. در مرحله بعد، پرسشنامه 18 گویه ای در بین نمونه آماری به تعداد 180 نفر که به روش نمونه گیری تصادفی و بر اساس فرمول نمونه گیری از جامعه محدود انتخاب شدند، توزیع گردید. جهت شناسایی عامل های نهایی، داده های این مرحله، از طریق تحلیل عاملی اکتشافی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت 4 عامل شناسایی شد که عبارتند از: مدیریت عملکرد، فرهنگ سازمانی ارباب رجوع محور، تغییر سازمانی مبتنی نوآوری و رهبری سازمانی. همه گویه ها بدلیل نداشتن بار عاملی بر روی بیش از یک عامل در عوامل چهارگانه دسته بندی شدند و مقیاس نهایی تدوین گردید.
The purpose of this research is to design an organizational agility scale for public organizations. The statistical population includes employees of Khuzestan Province Tax Administration. To design the scale, six factors with 25 items were originally designed using the literature and background of previous studies inspired by the A.T Kearny Institute model. These factors include: organizational leadership, organizational change, e-government, performance management, customer service and organizational culture. The designed questionnaire was provided to experts familiar with organizational agility. Data were analyzed by One-way Variance Analysis (ANOVA) and seven items from the first 25 items were eliminated. In the next step, a modified questionnaire was distributed among 180 individuals who were selected by random sampling method and based on the sampling formula from a limited population. To identify the final factors, the data of this stage was analyzed through exploratory factor analysis. Finally, four factors were identified: performance management, customer-oriented organizational culture, organizational change-based innovation and organizational leadership. All items were classified into four factors due to their lack of loading factor on more than one factor and the final scale was developed.
_||_