بررسی رابطه مولفههای هوش هیجانی تهیهکنندگان صورتهای مالی و کیفیت گزارشگری مالی در بورس اوراق بهادار تهران
محورهای موضوعی : مدیریتحسن احمدی 1 , هاشم ولی پور 2 , غلامرضا جمالی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
2 - دانشیار، گروه حسابداری، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
کلید واژه: کیفیت گزارشگری مالی, بورس اوراق بهادارتهران, هوش هیجانی,
چکیده مقاله :
ﺣﺴﺎﺑﺪاران ﻣﺴﺆولیت ﺣﺴﺎس و دﺷﻮاری درﺗﻔﺴﯿﺮ ﻣﺒﺎدﻻت و اراﺋﻪ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﮔﺰارشﻫـﺎی ﻣـﺎلی، جهت اﺳـﺘﻔﺎده ﮔﺮوههای ذﯾﻨﻔـﻊ به منظور ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﺮکتها دارﻧﺪ، بنابراین ارائه اطلاعات با کیفیت نامطلوب موجب سلب اعتماد عموم به حسابداران میگردد. در این پژوهش سعی شده است تا رابطه مولفههای هوش هیجانی تهیهکنندگان صورتهای مالی و کیفیت گزارشگری مالی مورد مطالعه قرار گیرد، لذا تاثیر هریک از این مولفهها بر میزان بهبود کیفیت گزارشگری مالی مورد سنجش قرار گرفت. ابزارهای این پژوهش، شامل پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی شرینگ(متغیر مستقل) و اطلاعات صورتهای مالی شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1391 تا 1396 جهت آزمون کیفیت گزارشگری مالی (متغیر وابسته) بوده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که مولفههای هوش هیجانیتهیهکنندگان صورتهای مالی(شامل خودآگاهی، خود تنظیمی، خود انگیزشی، مهارت همدلی، مهارت اجتماعی) تاثیر مثبت و معنیداری برکیفیت گزارشگری مالی دارد، به گونهای که به ازای یک واحد تغییر در هریک از مولفههای هوش هیجانی موجب تغییرات عمده درجهت مثبت ومعنادار درکیفیت گزارشگری مالی میگردد.
Accountants have a critical and difficult responsibility for dealing with transactions and presenting them in the form of financial reports for use by interest groups in order to assess the performance of companies, so providing poorly-quality information will discourage public confidence in accountants. In this research, the relationship between emotional intelligence components and financial reporting quality has been studied. Therefore, the effect of each of these components on the improvement of financial reporting quality was assessed. The instruments used in this research were Shering's Emotional Intelligence Questionnaire (Independent Variable) and Financial Statements of Tehran Stock Exchange Companies during the period of 1391 to 1395 to test the financial reporting quality (dependent variable). The results of this study indicate that the components of emotional intelligence (including self-awareness, self-regulation, self-motivation, empathy skills, social skills) have a positive and significant effect on the financial reporting quality, so that for a unit of change in each component Emotional intelligence leads to significant changes in the quality of financial reporting.
_||_