شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای فصل نهم قانون مدیریت خدمات کشوری (توانمند سازی کارکنان) در سازمان های دولتی
محورهای موضوعی : مدیریتزهره داناصفهانی 1 , حبیب اله طاهرپور 2
1 - کارشناس ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، ایران(عهده دار مکاتبات)
2 - استادیار مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران
کلید واژه: توانمندسازی, اجرا, خط مشی, فصل نهم قانون مدیریت خدمات کشوری,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای فصل نهم قانون مدیریت خدمات کشوری (توانمند سازی کارکنان) در دستگاه های دولتی انجام گرفته است. به منظور انجام این تحقیق بر مبنای روش تحقیق توصیفی- پیمایشی، پرسشنامه ای طراحی گردید و برای طرح سئوالات پرسشنامه با استفاده از 27 متغیر شناسایی شده در ادبیات نظری پژوهش و نظرات استاد راهنما و مشاور و متخصصین و صاجب نظران اقدام شد. پرسشنامه پس از تعیین حجم نمونه، بین مجریان این قانون در دستگاه های اجرایی تهران و قزوین که به طور تصادفی ساده انتخاب شدند، توزیع گردید. در تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش از نرم افزارSPSS و روش تحلیل عاملی استفاده شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که شش عامل به عنوان عوامل مؤثر بر اجرای فصل نهم قانون مدیریت خدمات کشوری (توانمند سازی کارکنان) شناسایی شدند. این عوامل به ترتیب اولویت عبارتند از: "فن آوری اطلاعات و تمایل مجری"، "حمایت و مشارکت"، "سازماندهی"، "ماهیت خط مشی"، "شرایط اجتماعی و سادگی خط مشی" و "هماهنگی".
Current research has been done with the aim of identifying the effective factors contributing to the execution of “Chapter nine of civil services management Act (employee's empowerment)” in government organizations. In order to conduct research based on descriptive-surveying methodology, a questionnaire was devised. Drawing on theoretical literature and ideas of advisor, counseling professors and experts, 27 questions were included in the questionnaire. After determining sample size, questionnaire was distributed among executers of this law in Tehran and Qazvin executive organizations which had been selected randomly. SPSS Software and factorial design were used to analyze research results.Research results showed that six factors were considered as effective factors influencing the execution of chapter nine of civil services management Act .These factors are as follow in order of their priority: “Information Technology and Executer Tendency”, “Support and Participation", "Organizing”, “Modality of Strategy”, “Social Condition and Simplicity of Strategy” and “Coordination”.