ارائه مدل توسعه کارآفرینی بر پایه مدیریت دانش
محورهای موضوعی : مدیریتمحمود اکرامی 1 , مهان قلمکاری 2
1 - دانشیار، دانشگاه پیام نور، واحد تهران، گروه مدیریت، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، واحد تهران، گروه مدیریت، تهران، ایران (عهده دارمکاتبات)
کلید واژه: کارآفرینی, مدیریت دانش, شهرداری منطقه 7,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت توسعه کارآفرینی بر پایه مدیریت دانش در کارکنان شهرداری منطقه 7 تهران میباشد. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان شهرداری منطقه 7 (420 نفر) است که با روش نمونه برداری طبقه ای 201 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ای محقق ساخته دارای 75 پرسش مربوط به مولفهی کارآفرینی و 12 پرسش مربوط به مولفه ی مدیریت دانش است. برای تعیین اعتبار پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است و این ضریب در مورد کارآفرینی 91% و در مورد مدیریت دانش 94% می باشد. بدین وسیله پرسشنامه از اعتبار کافی برخوردار است. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی کارآفرینی به عوامل سازنده: خلاقیت ، استقلال ، نفوذ، بیرونی بودن ، تصمیم گیری، انعطاف پذیری ، توفیق طلبی ، یادگیری و مدیریت دانش نیز بر اساس پژوهشهای گذشته به سه عامل خلق دانش، انتشار دانش و کاربرد دانش تقسیم شده است. نتایج همبستگی بنیادی نشان داده است که یافتههای پژوهش به عنوان مدل بهینه کارآفرینی برپایه ابعاد مدیریت دانش و ویژگیهای فردی کارکنان به صورت یک مدل اقتضایی معرفی میشود و بین کارآفرینی با سنوات خدمت و سن رابطه معناداری وجود ندارد.
The main aim of this research is to review the relationship between knowledge management and entrepreneurship of the personnel of Tehran District 7 Municipality. This research is of descriptive-correlative type. The population, subject of this study, consists of the entire 420 persons as personnel of Tehran District 7 Municipality, who have been selected using rank sampling method through which 201 persons were selected. Research tools consists of a questionnaire, developed by the researcher consisting of 75 questions , related to entrepreneurship variable and 12 questions were about the variable of knowledge management. In order to determine the validity of this research, Cronbach’s Alpha has been used. The said coefficient was 91% considering entrepreneurship and 94% with respect to knowledge management. Thus, the said questionnaire enjoys desirable validity. According to explorative fact analysis, entrepreneurship has been divided such constructive factors as: Creativity , Independence , Penetration , Externality , decision making , Flexibility , Success Seeking , Learning and knowledge management is divided into three factors namely knowledge creation, knowledge propagation and knowledge application based on the researches, which have been done earlier. The results of fundamental correlation have shown that : Research findings are introduced as optimized model of entrepreneurship, based on dimensions of knowledge management and individual characteristics of personnel in form of a demanding model: Advisability Model & There is no significant relationship between entrepreneurship with service records and age.