تاثیر رتبه مسئولیتپذیری اجتماعی بر برآورد سرمایهگذاران از ارزش بنیادی شرکت
محورهای موضوعی : مدیریتحبیب اله گروسی 1 , ناصر ایزدی نیا 2 , محسن دستگیر 3
1 - دکتری تخصصی، گروه حسابداری، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار، گروه حسابداری، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استاد، گروه حسابداری، واحد اهواز، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
کلید واژه: رتبه مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت, ارزش بنیادی شرکت, برآورد سرمایهگذار,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی تاثیر رتبه مسئولیتپذیری اجتماعی بر برآورد سرمایه گذاران از ارزش بنیادی شرکت است. با عنایت به عدم رتبه بندی شرکت ها از نظر مسئولیت پذیری اجتماعی در ایران، برای تعیین رتبه مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس اوراق بهادار تهران از پرسش نامهای بومیسازی شده با مقیاس لیکرت 5 نقطهای شامل 130 سوال در نه حوزه اصلی 1-حوزه اقتصادی 2-مشارکت اجتماعی 3-نظام راهبری شرکتی 4-حقوق انسانی و شایسته سالاری 5-زیست محیطی و توسعه پایدار 6-مذهبی 7-محصولات 8-حوزه اخلاق (سازمانی،حرفهای، اجتماعی) 9-فرهنگی استفاده شده است. برای آزمون روایی تحقیق، پرسشنامه به شکل مقدماتی تهیه شد و بعد از تکمیل آن، نظر خبرگان اخذ و اصلاحات نهایی به عمل آمد و برای آزمون پایایی پاسخهای اخذ شده از 319 شرکت بورسی و فرابورسی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. این پژوهش از نوع پیمایشی در حوزه تحقیقات اثباتی حسابداری و از حیث هدف، از نوع پژوهش بنیادی است. روش پژوهش حاضر از نوع استقرایی و پس رویدادی است. داده های تحقیق حاضر مقطعی بوده و جامعه آماری تحقیق، تمام شرکت های بورسی و فرا بورسی است که صورت مالی سال 1394 آنها در دسترس است. آزمون فرضیه های تحقیق در محیط آزمایشی جهت بررسی تاثیر رتبه مسئولیتپذیری اجتماعی بر برآورد سرمایه گذاران از ارزش بنیادی شرکت انجام شده است که برآورد ارزش بنیادی 319 شرکت توسط 30 نفر از بین فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذاران حرفه ای با استفاده از مدل سود باقی مانده پن من 2009 صورت گرفته است. برای آزمون فرضیه ها از آزمون رگرسیون چند متغیره و آزمون تی وابسته یا زوجی و آزمون والد استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد سرمایه گذاران با آگاهی از رتبه مسئولیتپذیری اجتماعی میتوانند برآورد دقیق تری از ارزش های بنیادی شرکت نمایند. به بیان دیگر، برآورد سرمایه گذاران بدون آگاهی از رتبه مسئولیتپذیری و با استفاده صورت مالی سنتی، از ارزش بنیادی شرکت در زمانی که عملکرد مسئولیت اجتماعی منفی (مثبت)، بیشتر (کمتر) از واقع است. درنتیجه، اطلاعات مسئولیت پذیری اجتماعی بار اطلاعاتی داشته و جزء اطلاعات مربوط در تصمیم گیری سرمایه گذاران محسوب میشود.
The goal of this research is to investigate the impact rate of social responsibility on investors’ estimates of company fundamental value. Given the lack of ranking of companies in terms of social responsibility in iran for determine the rate of social responsibility of companies admitted to Tehran Stock Exchange and OTC securities, a questionnaire consisting of 130 questions in nine main level that included:1-economic level, 2-social participation,3-corporate governance, 4- human rights and meritocracy,5- environmental and sustainable development,6-religious,7-products,8-ethics(organizational,professional,social),9-cultural was used.The data of this research is cross-sectional and the statistical population of the study is all the Tehran stock exchange and OTC securities whose financial statements are available in 2016. The test of hypotheses has been done in experimental study for investigating the effect of social responsibility rating on estimation of investors from fundamental value of company. The estimation of fundamental value of 319 Companies there have been by use of the penman residual profit model (2009).To test the hypotheses, a multivariate regression model, paired t-test and wald test were used. The findings show that investors with awareness of the social responsibility rating can be more accurate estimate of the fundamental values of their company. In other words, the estimation of investors without awareness of the social responsibility rating and using traditional financial statements is more (less) than the firm's actual value when the performance of social responsibility is negative (positive). Inconclusion, corporate social responsibility in decision-making has time Information and is part of relevant information on the decision-making by investors.
_||_