شناسایی عوامل سازمانی موثر بر اجرای مطلوب سیستم مدیریت دانش (مطالعه موردی شرکت همکاران سیستم)
محورهای موضوعی : مدیریت
1 - دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: کلمات کلیدی: مدیریت دانش, تولید دانش, انتقال دانش, فرهنگ سازمانی, ساختار سازمانی,
چکیده مقاله :
مدیریت دانش فرایندی است که به سازمان کمک می کند با نیرویی اندک، قدرت عظیمی بسازد. مدیریت دانش شیوه جدیدی برای اداره سازمان و تسهیم منابع فکری و علمی آن است. اجرای مدیریت دانش مستلزم فراهم نمودن پیشزمینه های مناسب است. از جمله این پیشزمینه ها، هماهنگی لازم میان عوامل مختلف سازمانی است. در این پژوهش از میان عوامل مختلف سازمانی، عوامل فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی مورد مطالعه قرار گرفته است . فرایند مدیریت دانش نیز مؤلفه های متعددی را شامل می شود که از میان آنها مؤلفه های تولید دانش و انتقال دانش در این پژوهش مدنظر قرار گرفته اند. سازمان مورد مطالعه شرکت همکاران سیستم، بزرگترین شرکت نرم افزاری کشور است. با تحلیلهای انجام شده بر روی داده های گردآوری شده، این نتیجه حاصل شد که بین عوامل سازمانی (فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی) و مؤلفه های مدیریت دانش (تولید و انتقال دانش) رابط ی معناداری وجود دارد. بنابراین در پیاده سازی مدیریت دانش این عوامل از مهمترین مؤلفه هایی هستند که باید مدنظر قرار گیرند. تحلیل اولویت بندی عوامل، نشان میدهد که عامل فرهنگ سازمانی تأثیر بیشتری در روند پیاده سازی مدیریت دانش داشته است.
Knowledge management is a process that helps organizations to make greater power with fewer facilities. Knowledge management is a new method for administrating organization and sharing mental and scientific sources. Implementation of Knowledge management requires provision of appropriate per-requisites. One of the important conditions is coordination among numerous organizational factors. This paper is going to study 2 factors: organizational culture and organizational structure. Knowledge management process has different elements. In this research, we are going to consider elements of knowledge creation and knowledge transfer. The Case is Hamkaran system Company. The results of data analysis show that there is a significant relationship between organizational factors (organizational culture and organizational structure) and elements of knowledge management (knowledge creation and knowledge transfer). The mentioned organizational factors are the most important factors in implementation process of knowledge management. Another result is that organizational culture is more effective than organizational structure.