بررسی رابطه توانمندسازی روانشناختی با یادگیری سازمانی مطالعه موردی: بانک پارسیان (شعبه مرکزی تهران)
محورهای موضوعی : مدیریتطهمورث حسنقلی پور یاسوری 1 , کبری خرم 2 , علی درستی 3
1 - دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، واحد تهران، تهران، ایران (عهده دارمکاتبات)
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: یادگیری سازمانی, بانک پارسیان, توانمند سازی روانشناختی,
چکیده مقاله :
در سال های اخیر روند رو به رشدی در توجه سازمان ا به یادگیری سازمانی و توانمند سازی کارکنان به دلیل نقش اساسی که می توانند در بهبود عملکرد و کسب مزیت رقابتی برای سازمان ها ایفا کنند، صورت گرفته است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه توانمند سازی روانشناختی با یادگیری سازمانی کارکنان بانک پارسیان-شعبه مرکزی تهران است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. برای بررسی وضعیت بانک پارسیان از لحاظ متغیرهای توانمند سازی و یادگیری سازمانی از آزمون دو جمله ای و همچنین برای بررسی رابطه میان ابعاد توانمندسازی با یادگیری سازمانی از آزمون همبستگی استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که بانک پارسیان تهران از لحاظ متغیرهای یادگیری سازمانی و توانمند سازی روانشناختی در وضعیت مناسبی (بالاتر از میانگین 3) قرار دارد. همچنین آزمون فرضیات پژوهش نشان داد که میان ابعاد توانمند سازی روانشناختی کارکنان با یادگیری سازمانی رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد و در میان ابعاد توانمند سازی روانشناختی، احساس شایستگی بیشترین رابطه و احساس مؤثر بودن کمترین میزان رابطه را با یادگیری سازمانی دارد
Learning organization and empowerment is one of the most important sources of competitive advantage for the organization. The purpose of this study is to assess the impact of dimensions of organizational learning on staff cognitive empowerment in Persian bank (Tehran central branch).The study population consisted 390 staff Bank, out of them 194 staff were selected using Finite population sampling method.200 questionnaires were distributed and data analysis of data was performed using SPSS 15 software. Research results indicated that Persian Bank (Tehran central branch) is in good condition in terms of variables of organizational learning and empowerment. Research results also indicated that there is a meaningful, direct and positive relationship between organizational learning as well as its dimensions and Staff's cognitive empowerment among the dimensions of organizational learning, knowledge sharing had the strongest relationship with staff cognitive empowerment and employees’ merits development has the weakest relationship with staff's cognitive empowerment.