شناسایی معیارهای تعالی سازمانی در بخش دولتی
محورهای موضوعی : مدیریتناصر میرسپاسی 1 , غلام رضا معمارزاده 2 , اکبر عالم تبریز 3
1 - استاد دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانشیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 - دانشیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: سازمان دولتی, تعالی, مدل¬های تعالی سازمانی,
چکیده مقاله :
امروزه ترغیب کیفیت در هر دو بخش دولتی و خصوصی امری مهم و ضروری است. بخش خصوصی در مورد به کارگیری الگوها و ابزارهای مدیریتی نسبت به بخش دولتی پیشی گرفته است. بخش دولتی دارای شرایط و ویژگی های خاص خود می باشد، لذا نمی تواند عیناً از مدل های بخش خصوصی بهره مند شود. در کنار ترغیب کیفیت و تعالی، سازمان ها همیشه به دنبال ابزاری هستند تا به وسیله آن میزان تعالی عملکرد خود را اندازه گیری کنند. به همین دلیل به سمت مدل های جامع تعالی حرکت کردند. هدف این مقاله، طراحی مدل تعالی سازمانی و شناسایی ابعاد تعالی در بخش دولتی است تا به وسیله این مدل بتوان میزان بهبود و تعالی عملکرد را در سازمان های بخش دولتی را اندازه گیری کرد. در این مطالعه، با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا، به مطالعه متون تخصصی و مدل های مختلف تعالی سازمانی پرداخته و ابعاد تعالی سازمانی در بخش دولتی شناسایی شده است. داده های تحقیق از بخش دولتی و به روش نمونه گیری قضاوتی هدف مند جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی ابعاد اصلی مدل تحلیل و شناسایی شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد مدل تعالی سازمانی در بخش دولتی دارای دو محور اصلی مدیریت منابع سازمانی و مدیریت ارتباط با شهروندان می باشد.
Today encouraging quality in both public and private sectors is essential. Models and tools for managing private sector has surpassed those concerning public sectors. Given the fact that public sector has its own characteristics and circumstances, the model of the private sector will benefit them. So encouraging the organizational excellence, most of the firms use the techniques and tools to measure the excellence of their performance . One of the tools organizations are using is the business excellence model. This Paper Seeks to present an excellence model in the Iran public sector. In the first stage of the research, basics and context of organizational excellence, features of excellent organization and organizational excellence models are reviewed. In the next stage, comprehensive policies of Administrative system of Iran, Administrative system reform Plans of Iran, the civil service management, twenty-year vision of Iran with Qualitative approach using content analysis were analyzed to assess the context factors in excellence model,. The basic model of the research drew on the literature review and context factors in Iran. Sampling was judgmental and purposeful. Public sectors managers comprises the statistical sample. The instrument of the research was Questionnaire. Content Validity test and Cronbach’s alpha for reliability were used. Statistical analysis methods was explorative factor analysis. This study shows that main criteria of organizational excellence model of the research are seen in two areas (enterprise resources management and citizen relationship management) and core values are in three areas (human dignity, wisdom orientation and vision orientation).