بررسی و شناسایی اقدامات حمایتی توسعه صادرات تعاونیهای استان خوزستان
محورهای موضوعی : مدیریت
بهروز صادقی عمروآبادی
1
,
احمد صلاح منش
2
*
,
علی عربی
3
1 - استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 - استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه جامعه شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
کلید واژه: توسعه صادرات, شرکت تعاونی, خوزستان, دیمتل.,
چکیده مقاله :
هدف این مطالعه شناسایی اقدامات حمایتی توسعه صادرات شرکت های تعاونیها می باشد. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و با روش پیمایشی انجام شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر اساتید و کارشناسان امور بازرگانی و اقتصاد تعاون دانشگاه و کارشناسان سازمانهای اجرایی استان خوزستان در سال 1401 مورد مطالعه تأیید قرار گرفت. خبرگان مورد پرسش در این مطالعه در سه بخش مدیران شرکت های تعاونی صادراتی، مدیران اجرایی بخش تعاون استان و اتاق تعاون و اساتید دانشگاه به تعداد 20 نفر بودند. در این مطالعه عوامل به صورت ماتریس مقایسات زوجی طراحی شد و میان خبرگان در حوزه کسب وکار تعاونی ها توزیع گردید. در این مطالعه با تکنیک دی متل عوامل اولویت بندی شده و ساختار نظام مند بین آن ها مشخص گردید. با توجه به نتایج تحقیق و با در نظر گرفتن اثرات مستقیم و غیرمستقیم عوامل موثر بر توسعه صادرات تعاونی های استان خوزستان از منظر خبرگان، نوسانات کلان اقتصادی و بازار از بیشترین تاثیرگذاری بر توسعه صادرات تعاونی ها برخوردار هستند. معیار ویژگی های شرکت و مدیریت تعاونی در جایگاه دوم قرار دارد. همچنین معیار حمایت های مالی و غیرمالی و زیرساختهای نهادی تاثیرگذاری در درجات بعدی تاثیرگذاری قرار دارند. معیار تقاضای محصول تعاونی و ساختار بازار و صنعت نیز کمترین تاثیرگذاری را دارند. همچنین بر اساس نتایج، معیار حمایت های مالی و غیرمالی و زیرساختهای نهادی از میزان تاثیرپذیری بسیار زیادی برای توسعه صادرات تعاونی ها برخوردار است. معیار نوسانات کلان اقتصادی و بازار نیز کمترین تاثیرپذیری را از سایر معیارها دارد.
The purpose of this study is to identify the export development support measures of cooperative companies. In terms of purpose, this research was applied and conducted with a survey method. The research tool is a researcher-made questionnaire. The formal and content validity of the questionnaire was confirmed by using the opinions of the professors and experts of business affairs and cooperative economy of the university and the experts of the executive organizations in 1401 studied that are 20 by using the Dematel technique. According to the results of the research and taking into account the direct and indirect effects of factors affecting the export development of cooperatives in Khuzestan province, from the point of view of experts, macroeconomic and market fluctuations have the greatest impact on the export development of cooperatives. The criterion of the characteristics of the company and cooperative management is in the second place. Also, the criterion of financial and non-financial support and institutional infrastructures are ranked third and in the next levels of influence. The cooperative product demand criterion and the market and industry structure are also the least influential. based on this, the criterion of financial and non-financial support and institutional infrastructure has a very high level of effectiveness for the development of cooperative exports. The measure of macroeconomic and market fluctuations is also the least effective than other measures. The results also indicate that the macroeconomic and market fluctuations criteria and company characteristics and cooperative management have the most interactions with other studied criteria.