طراحی مدلی هوشمند برای استراتژی های کنترل شرکتی
محورهای موضوعی : محیط زیست حوزه های آبخیز رودخانه هاپریناز عربزاده 1 , حامد رحمانی 2 , علی محتشمی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
کلید واژه: برنامهریزی استراتژیک, کنترل استراتژیک, کنترل مالی, کنترل شرکتی, تعامل بنگاه مادر,
چکیده مقاله :
تلاش شرکتها بهمنظور کسب سهم بیشتر بازار و حفظ بقا باعث شده تا ادغام شرکتها بهمنظور استفاده از توانایی یکدیگر بهصورت بنگاه مادر، متداول شود. یکی از دغدغههای اصلی بنگاههای مادر چگونگی کنترل کسبوکارهای زیرمجموعه است. پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارائه مدل هوشمند برای استراتژیهای کنترل شرکتی با تأکید بر تعامل بنگاه مادر با کسبوکارهای تابعه در هلدینگ تاپیکو انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، جزء تحقیقات توصیفی-پیمایشی است. دادههای پژوهش شامل مستندات دریافت شده از ادبیات و مقالههای نمایه شده در اسکاپوس و ساینس دایرکت و همچنین انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته است. ابتدا با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی مصاحبهها و مقالات برگزیده در نرمافزار MAXQDA2020 کدگذاری شدند که 28 مقوله فرعی در قالب 8 مقوله محوری سوددهی کوتاهمدت، سوددهی بلندمدت، قابلیت متمایزکننده، گرایشهای بازار، میزان تناسب، میزان اطلاعات، اندازه شرکت، قدرت سیاسی شناسایی شد. در ادامه از نظرات 10 خبره برای شناسایی ضرایب اهمیت مؤلفهها و نوشتن قواعد فازی استفاده شد و با استفاده از نرمافزار متلب و سیستم استنتاج فازی مدل هوشمند طراحی گردید که شامل 31 قاعده فازی است. مدل ارائه شده در 3 حالت زیرمجموعههای سلولزی، لاستیک و تایر و همچنین پتروشیمی به اجرا در آمد. نتیجه پژوهش برای شرکتهای سلولزی و تایر، لاستیک بیانگر اتخاذ استراتژی کنترل مالی و دخالت کمتر است و برای زیرمجموعههای پتروشیمی نیز اتخاذ کنترل استراتژیک و میزان دخالت بیشتر بنگاه مادر را نشان میدهد. نتیجه بررسی اعتبارسنجی از طریق تحلیل سرفیس نیز نشانگر اعتبار مناسب مدل ارائه شده است.
Companies' efforts to gain more market share and maintain survival have made the integration of companies to use each other's ability as a parent company. One of the main concerns of the parent company is how to control the subsidiary businesses. The present study has been carried out by purpose of design an intelligent model for corporate control strategies with emphasis on the interaction of the parent company with subsidiaries in Holding TAPIKO. This research is applied in terms of purpose and in terms of method, descriptive-follow-up research. Research data includes documentation received from literature and indexed articles in Scopus and Science Direct, as well as semi -structured interviews. First, using qualitative content analysis methods of interviews and articles were coded in maxqda2020 software, 28 sub -categories in the form of 8 short -term profitability categories, long -term profitability, distinctive capability, market trends, fitness, company size, power size, power Politically identified. The following comments were used to identify the coefficients of the importance of components and write fuzzy rules, and were designed using MATLAB software and fuzzy inference system (FIS), which included 31 fuzzy rules. The model was implemented in 3 modes of cellulose, tires as well as petrochemicals. The results of the research for cellulose and tire companies indicate less financial control strategy and interference, and for petrochemical subsidiaries, it shows strategic control and greater interference by the maternal firm. The result of validation review through Surface analysis also indicates the appropriate model validity of the model.
_||_