طراحی مدل راه کارهای استقرار خوشه صنعتی نوآور برای رقابتی شدن در صنعت چرم و کفش
محورهای موضوعی : مدیریتمهسا بهروز 1 , ناصر فقهی فرهمند 2 , کمال الدین رحمانی یوشانلوئی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - دانشیار،گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - دانشیار،گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: خوشه صنعتی, استنتاج فازی , کفش و چرم تبریز,
چکیده مقاله :
ایجاد خوشههای صنعتی شکل جدیدی از توسعه هستند که هدف آنها افزایش توسعة منطقهای است. بی شک خوشههای صنعتی نقش محوری و بارزی در سیاستهای اقتصادی و صنعتی بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ایفا میکند. در این تحقیق به دلیل ماهیت مسأله و متناسب با گزارههای تحقیق از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی استفاده گردید. با توجه به اینکه یکی از اهداف تحقیق، استفاده از نتایج یافتهها برای حل مسائل موجود در سازمان است، پس یک تحقیق کاربردی میباشد. بدر این پژوهش به منظور تعیین سطح و اولویتبندی عوامل شناسایی شده، از نظرات تخصصی 25 نفر از خبرگان و متخصصان در زمینههای خوشههای صنعتی چرم و کفش که در شرکت شهرکهای صنعتی، اداره صنایع، اداره استاندارد، استانداری و همچنین اساتید دانشگاه استفاده گردید. جهت جمعآوری دادهها و اطلاعات مورد نیاز این پژوهش، از پرسش نامه مدل سازی راه کارهای استقرار خوشه صنعتی نوآور کفش و چرم برای رقابتی شدن با استفاده از روش استنتاج فازی استفاده شده است. همچنین در مرحله دوم نیز با استفاده از سیستم استنتاج فازی (FIS ) به تدوین مدل خوشههای صنعتی پرداخته شده است. نتایج حاصل این پژوهش، منتج به طراحی مدل راه کارهای استقرار خوشه صنعتی نوآور کفش و چرم برای رقابتی شدن با استفاده از روش استنتاج فازی میباشد. امید است با به انجام رسیدن تحقیق حاضر، گام مؤثری در تصمیم سازی مدیران برداشته شود.
Abstract: The creation of industrial clusters is a new form of development that aims to increase regional development. Undoubtedly, industrial groups play a pivotal role in the economic and industrial policies of many developed and developing countries. Due to the nature of the problem and the research propositions, a descriptive-survey research method was used in this research. Given that one of the research goals is to use the results of the findings to solve problems in the organization, then it is applied research. To determine the level and prioritize the identified factors, 25 experts and specialists in the fields of leather and footwear industrial clusters in the Industrial Estates Company, Industrial Department, Standard Office, Governor's Office, and also university professors were used. To collect the data and information required for this research, a modeling questionnaire of innovative shoe and leather industrial cluster establishment strategies has been used to become competitive using the fuzzy inference method. Also, in the second stage, the model of industrial clusters was developed using a fuzzy inference system (FIS). The results of this study lead to the design of solutions for establishing innovative shoe and leather industrial clusters to become competitive using the fuzzy inference method. With the completion of the present study, a practical step will be taken in managers' decision-making.