تحلیل دینامیکی ریسک پایداری زنجیره تامین خدمات سیستم بانکی
محورهای موضوعی : آلودگی هوامیترا خوشنویس 1 , فرشاد فائزی رازی 2 , کیامرث فتحی هفشجانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی ، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی ،سمنان، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی ، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران.
کلید واژه: مدیریت ریسک, پایداری زنجیره تامین خدمات بانک, پویایی سیستم (SD), تحلیل شبکه اجتماعی (SNA),
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به تحلیل دینامیکی ریسکهایی بحرانی پایداری زنجیره تامین خدمات سیستم بانکی با استفاده از تحلیل شبکههای اجتماعی (SNA) و پویایی شناسی سیستم (SD) به منظور سیاستگذاری پایداری زنجیره تامین خدمات بانکی مبتنی بر کاهش ریسک پرداخته است. با توجه به نتایج تحلیل شبکه اجتماعی؛ ریسکهای فساد دریافت تسهیلات، نارضایتی مشتریان، نارضایتی سهامداران، هزینههای خدمات بانکی، هزینه تاسیس شعبه جدید بانک، تقاضای تسهیلات، مطالبات پرداختی به مشتریان و ضعف نظارتی بانک به عنوان ریسکهای بحرانی و ریسکهای زبالههای کاغذی، ترافیک شهری، امنیت سایبری، ضعف نظارتی و کمبود نیروی انسانی به عنوان علّیترین ریسکهای پایداری زنجیره تامین بانک شناسایی شدند. در ادامه مدل پویایی سیستم بر مبنای تعاملات ریسکهای بحرانی و آثار آن بر پایداری زنجیره تامین خدمات بانکی با استفاده از دادههای بانک قرضالحسنه مهر ایران و مشارکت برنامهریزان بانک طراحی و پس از اعتبارسنجی مدل، شبیهسازی در افق (1398-1413) انجام شد. با توجه به تحلیل حساسیت مدل، سیاستهای پایداری زنجیره تامین خدمات بانک شامل پایداری مالی، اجتماعی و محیطی شناسایی و نتایج مقایسه و تجزیه و تحلیل شد و در نهایت سیاستهای ترکیبی منتخب شامل: 1-مدیریت کاهش 5 درصدی هزینههای بانک از طریق چابکسازی فرآیندها و نظارت بر مصارف؛ 2-افزایش 4 برابری کارآمدی فرآیند اعتبارسنجی؛ 3-افزایش درآمدهای کارمزدی خدمات بانکی با افزایش تخصیص 3 برابری به توسعه زیرساختهای بانکداری الکترونیک؛ 4- تحقق برنامههای آموزشی توانمندسازی کارکنان؛ 5-متناسبسازی تعداد کارکنان بر مبنای سرانه متوسط کارکنان شعبه؛ 6-افزایش خدمات الکترونیکی به منظور افزایش دسترسی به بانک؛ 7-مکانیابی مناسب شعب و خودپردازها؛ 8-آگاهی بخشی و ترویج خدمات الکترونیکی ارائه شد.
The present research has analyzed the dynamic risks of the stability of the supply chain of banking services using social network analysis (SNA) and system dynamics (SD) in order to policy the stability of the supply chain of banking services. According to the results of SNA; Corruption risks of receiving facilities, customer dissatisfaction, shareholder dissatisfaction, bank service costs, the cost of establishing a new bank branch, demand for facilities, payment claims to customers and the bank's supervisory weakness as critical risks and risks of paper waste, urban traffic, cyber security, supervisory weakness and Lack of human resources were identified as the most causal risks . Next, the SD model was designed based on the interactions of critical risks and its effects on the stability of the supply chain of banking services using the data of Iran's Mehr Bank. According to the sensitivity analysis, the sustainability policies of the bank service supply chain, including financial, social and environmental sustainability, were identified and the results were compared and analyzed, finally, the selected combined policies included:1-Managing 5% reduction in bank costs through agility processes and expenditure monitoring; 2-Increasing the efficiency of the validation process by 4 times; 3-Increasing the fee income of banking services by increasing the allocation 3 times to the development of electronic banking infrastructure; 4-Implementation of employee empowerment training programs;5-Proportionalization of the number of employees; 6-Increasing electronic services in order to increase access to the bank; 7-Appropriate location of branches and ATMs; 8-Awareness and promotion of electronic services were provided
_||_