هویت اجتماعی کارآفرینی؛ رویکردی جامع با استفاده از روش فراترکیب
محورهای موضوعی : مدیریت منابع آبمهدیه خلیلی خضرآبادی 1 , محمد حسنی 2
1 - دانشجوی دکتری .رشته مدیریت آموزش عالی. دانشگاه ارومیه. ارومیه. استان آذربایجان غربی. ایران.
2 - استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، استان آذربایجان غربی، ارومیه، ایران.
کلید واژه: کارآفرینی, هویت کارآفرینی, هویت اجتماعی کارآفرینی,
چکیده مقاله :
در سالهای اخیر، هویت اجتماعی کارآفرینی به عنوان یکی از مولفههای موثر بر نیت و کنش کارآفرینی مورد توجه بسیاری از محققان این حوزه قرار گرفته است. از همینرو و با توجه به اینکه این مفهوم در مطالعات کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است، هدف این پژوهش ارائه تصویری جامع از مولفههای مرتبط با هویت اجتماعی کارآفرینی از طریق ترکیب تحقیقات پیشین است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، بنیادی است و با روش کیفی و رویکرد فراترکیب هفت مرحلهای " سندلوسکی و باروسو" انجام شده است. جامعه پژوهش جاضر تعداد 193 مقاله علمی معتبر منتشر شده طی سالهای 2011-2022 است که پس از پایش و کنترل کیفیت متون و محتوا، تعداد 26 مقاله مرتبط با روشی هدفمند انتخاب و برای کدگذاری و تحلیل مورد استفاده قرار گرفتند. پس از بررسی نتایج تحقیقات قبلی و ترکیب نتایج، تعداد 72 کد، 39 مولفه و 3 مقوله اصلی استخراج شد که نشانگر توجه اکثر محققان این حوزه به بررسی رابطه مولفههای فردی در هویت اجتماعی کارآفرینانه بوده است و مولفههای محیطی و سازمانی به طور برابر در درجه بعدی قرار گرفتند. این تحقیق با اتخاذ رویکردی جامع، بینشهای ارزشمندی در زمینه مولفههای مرتبط با هویت اجتماعی کارآفرینانه ارائه میدهد که میتواند تسهیلگر مطالعات آتی در این زمینه گردد.
In recent years, the social identity of entrepreneurship as one of the influential components on entrepreneurial intention and action has been considered by many researchers in this field. given that this concept has received less attention in our country, the purpose of this study is to provide a comprehensive picture of the components related to entrepreneurial social identity through a combination of previous research. The present study is fundamental in terms of purpose and has been carried out with a qualitative method and a seven-step meta-combined approach of Sandelowski and Barroso. research population is 193 valid scientific articles published during the years 2022-2011. After monitoring and controlling the quality of texts and content, 26 articles related to a purposeful method were selected and used for coding and analysis .72 codes,39 components and 3 main categories were extracted, which indicates that most researchers in this field have studied the relationship between individual components in entrepreneurial social identity and environmental and organizational components, Were equally ranked. By taking a comprehensive approach, this research provides valuable insights into the components related to entrepreneurial social identity that can facilitate future studies in this field.
_||_