آسیبشناسی شکاف اجرای خطمشی برنامه جامع اصلاح نظام اداری
محورهای موضوعی : مراکز دفع پسماند هاعباس کسب دوست 1 , کرم اله دانشفرد 2 , غلامرضا معمارزاده طهران 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
کلید واژه: مدیریت سرمایه انسانی, شکاف خطمشیگذاری, برنامههای تحول اداری,
چکیده مقاله :
پویش کشورها در گذرگاه توسعه به اجرای خطمشی بازسازی نظام اداری در دستگاههای اجرایی منوط و ناکامی آن، چندبارگی برنهادن برنامهها، دستاویز جابجایی مضمونها از برنامهای به برنامه دیگر با عناوین متفاوت و درونمایه همسان گردیده و بیارزشی زمان، ازدستدادن مجالها برای توسعه نظام اداری، پایین آوردن اثربخشی را در پی داشته است. هدف بررسی عوامل ایجادکننده شکاف اجرای خطمشی، توانمندسازیشان برای پل زدن بر فاصلهها، برای رسیدن به آماج خطمشی است. این پژوهش، کاربردی با روش آمیخته انجام و جامعه آماری در فاز کیفی ۱۴ نفر خبرگان علمی و اجرایی و در فاز کمی ۹۰۹نفر از کارکنان وزارت کشور نفر بودند، نمونه آماری بخش کمی با روش نمونهگیری کوکران ۲۷۰ نفر انتخاب شدند، ابزار پژوهش بخش نخست مصاحبه نیمهساختاریافته از خبرگان به روش گلوله برفی، در بخش دوم پرسشنامه محقق ساخته بود، نرمافزارهای مورداستفاده ۲۶ spss، لیزرل ۸.۸ و شیوه تحلیل دادهها تحلیل عاملی تأییدی بود. برآیندها وجود شکاف اجرای خطمشی را تأیید و بیشترین اثرگذاری مربوط به رویکرد فرآیندی ۳.۵۸ و کمترین اثرگذاری رویکرد سیستمی ۲.۳۰ را دارد. تأیید شبکه مضامین اثرگذار بر شکاف نشان داد اگر در خطمشیهای های به دنبال کامیابی هستیم پیشنهاد میگردد ارزیابی چندمرحلهای در چرخه خطمشی و توانمندسازی مضامین بهمنظور پل زدن برای گذر از شکاف خطمشی صورت پذیرد.
The movements of countries in the path of development depend on the reform of the executive policy of the administrative system in organizations. The failure of the executive policy causes the abandonment of various agendas, the transfer of issues from one program to another by changing labels and topics. And it will cause a lot of time loss. The purpose of this study is to find the factors that create gaps between policy implementation, which enable them to cut gaps between achieving the policy goal. This study used a combined method that in the qualitative stage included 14 scientific and executive experts. In the quantitative stage, 909 From the staff of the Ministry of Interior people were selected by Cochran sampling method. In the first part of the snowball method and in the second part, the questionnaire was used. The software used was SPSS & LISREL, and the data analysis method was confirmatory factor analysis. The approval for the Gap Issue Network showed that if we are to succeed in policies, it is advisable to conduct a multi-stage assessment of the policy cycle and allow the issues to bridge the policy gap.
_||_