تعاملات اجتماعی مشتریان در رسانههای دیجیتال و تاثیر آن بر کشف فرصتهای کارآفرینانه سازمانی
محورهای موضوعی : مدیریت منابع آبعلی قوامی 1 , اصغر صرافی زاده 2 , علی بدیع زاده 3 , اکبر عالم تبریز 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
4 - استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
کلید واژه: کارآفرینی سازمانی, هوش کسب و کار, کارآفرینی اجتماعی, ف رصت کارآفرینانه, دستهبندی مشتریان,
چکیده مقاله :
با تسلط وجه تکنولوژیک بر زیست جهان معاصر، تعاملات اجتماعی و اقتصادی نیز دستخوش تغییر گشته و رسانههای دیجیتال به بستری مهم برای کارآفرینی، خودابرازی (برندینگ)، بازاریابی و نمایش منش اجتماعی و سبک زیستی تبدیل شدهاند. در چنین شرایطی؛ شناخت نیاز، احساس، سلیقه و رفتار مشتریان و همچنین درک تفاوت آنها با هدف تخصیص بهینه منابع به ایشان، مهمترین چالش کارآفرینی سازمانی محسوب میگردد. هدف این پژوهش، تشخیص نیاز بازار (شناسایی فرصتهای کارآفرینانه) از طریق تحلیل تعاملات اجتماعی کاربران در رسانههای دیجیتال و رفع این نیازها توسط سازمان بوده و نوآوری بکار رفته در آن، کارآفرینی سازمانی از طریق تحلیل کُنش و واکنش کاربران رسانههای دیجیتال میباشد. بنابراین، این پژوهش اکتشافی-کاربردی و کیفی پس از بررسی ادبیات و پیشینه پژوهش و استفاده از تکنیک دلفی؛ به ارائه مدلی مفهومی برای کارآفرینی سازمانی پرداخته است تا به کمک آن سازمانها بتوانند با تحلیل تعاملات اجتماعی کاربران رسانههای دیجیتال خود؛ نسبت به بهبود CRM و همچنین کشف فرصتهای کارآفرینانه اقدام کنند. با استفاده از این مدل مفهومی، سازمانها قادرند تشخیص دهند که کاربران رسانههای دیجیتال باکدامیک از محتواهای منتشرشده تحت تأثیر قرار گرفتهاند تا با بهرهگیری از این کُنشها و واکنشها، آنها را بسمت کارآفرینی سازمانی وخرید محصولات خود سوق دهند.
With the technological dominance of the contemporary living world, social and economic interactions have also changed and Digital Media has become an important platform for entrepreneurship, self-expression (branding), marketing and display of social character and lifestyle. in this kind of circumstances; Understanding the needs, feelings, tastes and behaviors of customers and also understanding their differences with the aim of optimally allocating resources to them, is the most important challenge of Corporate Entrepreneurship.The purpose of this study is to identify market needs (identifying entrepreneurial opportunities) by analyzing users' social interactions in digital media and meeting these needs by the corporate and the innovation used in it is Corporate Entrepreneurship by analyzing the actions and reactions of digital media users. Therefore, this research is "exploratory-applied and qualitative" after reviewing the literature and research background and using the Delphi technique; Provides a conceptual model for Corporate Entrepreneurship so that corporates can analyze the social interactions of their digital media users; Take action to improve CRM as well as discover entrepreneurial opportunities. Using this conceptual model, corporates are able to identify digital media users who have been influenced by published content to take advantage of these actions and responses to drive them to Corporate Entrepreneurship and product purchasing.
_||_