تاثیر شکل گیری هویت برند بر ارزش ویژه برند در باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران
محورهای موضوعی : توسعه پایدارمجتبی قربانی آسیابر 1 , مهدی نادری نسب 2 , احمد راه چمنی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: هویت, ارزش ویژه برند, برند, باشگاه,
چکیده مقاله :
هدف اصلی در این مطالعه را بررسی عوامل تاثیر گذار شکل گیری هویت برند بر ارزش ویژه برند در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران قراردادند. هدف تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران در استادیومهای آزادی تهران، امام رضا (ع) مشهد، یادگار امام (ره) تبریز، نقشجهان اصفهان، غدیر اهواز بر روی باشگاههای فوتبال با توزیع جغرافیایی (منطقهای) در لیگ برتر 97-96 انجام شد و پرسشنامهها در این استادیومها توزیع گردیده و همچنین روش نمونهگیری سهمیهای – غیر احتمالی بود. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه محقق ساخته(با اقتباس از پرسشنامه واتکینز؛ 2014)، ، شامل 48 سؤال بود، که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و اقتصاد تائید شد و آلفای کرون باخ آن 927/0 به دست آمد. برای تحلیل نیز از نرمافزار SPSS v22 و نرمافزار Smart-PLS استفادهشده است. بالاترین رتبهها در بین میانگین سوا لات مطرح از دیدگاه نمونهها (هواداران)، مربوط به مدیریت بوده و همچنین کمترین رتبه در میان عوامل از دیدگاه هواداران به ستارهها و تجربه فردی تیم بودند. یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که زیر مقیاسها مربوط به مدیریت و امکانات از بالاترین بار عاملی برخوردار میباشند. این یافتهها با نتایج تحقیقات پیشین راس (2012) همسو است، همچنین فانک و جیمز (2010) و کیتز و همکاران (2016) در تحقیق پیشین خود به این نتیجه رسیدند که این دو مقیاس بر روی قدرت برند مؤثر است
The main goal of this study was to examine the factors influencing the formation of identity on the brand equity of the clubs of the Iranian Premier League. The purpose of the research was applied and its method was descriptive-survey. The research area of the fans of the Iranian Football League clubs at Azadi Stadium in Tehran, Imam Reza (AS) Mashhad, Yadagh Imam (PBUH) Tabriz, The role of Jahan Isfahan, Ghadir of Ahwaz on soccer clubs with geographical distribution (regional) in Premier League 97-96 was conducted and questionnaires distributed at these stadiums. The quota-sampling method was unpredictable. The instrument was a researcher-made questionnaire consisting of 48 questions. Its face and content validity was confirmed by the professors of sports and economics management, and its Cronbach's alpha was 927. For analysis, SPSS v22 software and Smart-PLS software have been used. The highest rank among the average questions from the perspective of the samples (fans) was related to management and also the lowest rank among the factors from the viewpoint of the fans to the stars and the team's individual experience. The findings of this research indicate that the sub-scales related to management and facilities are of the highest importance. These findings are consistent with earlier Ross (2012) research findings. Funk and James (2010) and Keats et al. (2016) concluded in their previous study that these two measures are effective on brand strength.
_||_