"تدوین راهبردهای صادراتی خوشه های صنعتی خشکبار با تأکید بر محصول کشمش"
محورهای موضوعی : مدیریت پسماندسهراب رحمانی 1 , حسن اسماعیل پور 2 , عبدالله نعامی 3
1 - دانشجوی دکتری،گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاداسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار،گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران(عهدهدارمکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحدتهران جنوب، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: آمیخته بازاریابی, کشمش, خوشه های صادراتی, صادرات خشکبار, تحلیل عوامل استراتژیک,
چکیده مقاله :
کشمش بهعنوان یکی از مهمترین محصولات کشاورزی تولیدی و منبع مهم ارزآور برای کشوروهمچنین یک محصول باارزش اقتصادی در ایران بشمار میرود. هدف از انجام این پژوهش، تعیین راهبردیهای صادراتی مدیریت تولید، فرآوری و بازاریابی خوشه های صادراتی خشکبار با تأکید بر محصول کشمش میباشد. لذا دراین مطالعه بهمنظور شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای بازار کشمش در بخش تولید و فرآوری در قالب آمیخته بازاریابی، از رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک استفاده شده است. دادههای موردنیاز از راه مصاحبه حضوری با 10 نفر از خبرگان وزارت بازرگانی ، اتاقهای بازرگانی و وزارت جهاد کشاورزی و صادرکنندگان کشمش بهعنوان روش اصلی گـردآوری دادهها مورداستفاده قرار گرفت و تکمیل پرسشنامه تخصصی و گردآوری آن با مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدکننده و صادرکننده کشمش در شهرهای قزوین و تهران انجام گردید. نتایج ماتریس عوامل داخلی نشان دادند که آمیخته فرآوری، محصول، شواهد فیزیکی و موقعیت، غلبه نقاط قوت بر ضعف رانشان میدهد و نتایج ماتریس عوامل خارجی نیز وضعیت غلبه نقاط فرصت بر تهدید را نشان میدهد. نتایج بهدستآمده از ماتریس تحلیل وضعیت نشانگر تنوع و رقابتی بودن راهبردهای آمیختههای بازاریابی است. بدین ترتیب، ارتقای کیفیت تولید محصولات مشتقه، استفاده دورهای از اراضی کاشت انگور و فرآوری کشمش جهت حفظ و بهبود خاک، تأکید بر بهرهوری مزارع و گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی در مناطق عمده کشت انگور پیشنهاد میشود...
This research aims at determining the export strategies of production management, processing and madried fruits export clusters with a focus on raisin production. Thererketing of fore, a strategic factors analysis approach was used to identify the strengths, weaknesses, opportunities and threats of the raisin market in the manufacturing and processing sector in the form of a marketing mix. The data needed was collected by conducting interviews with 10 experts of the Ministry of Commerce, Chamber of Commerce, Ministry of Agriculture and Exporters of Raisins. The specialized questionnaires were completed by managers and experts of the companies producing and exporting raisins in Qazvin and Tehran. According to the results of the internal factors matrix, in the mix of processing, product, physical evidence and position, strengths overcome weaknesses, and the results of the external factors matrix indicated that opportunities overcome threats. The results obtained from the matrix approach to status quo analysis suggested the diversity and competitiveness of marketing mix strategies. Thus, quality promotion of derivative products, the periodic use of areas of grape cultivation and raisin processing are recommended for maintenance and improvement of the soil, the emphasis on farm productivity and the development of conversion and complementary industries in the major areas of grape cultivation...
_||_