ارائه و تدوین مدل مدیریتی هویتیابی کارکنان در بانکهای ایران مبتنی بر رویکرد تحلیل مضمون
محورهای موضوعی : مدیریتایمان کریمی 1 , مرتضی موسی خانی 2 * , مجتبی کیائی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: مدیریت , هویت یابی کارکنان , بانک,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر " ارائه و تدوین مدل مدیریت هویت یابی کارکنان در بانک های ایران " ميباشد. در اين راستا ضمن مروري بر مفاهيمي همچون مدیریت هویت یابی کارکنان، با استفاده از روش آميخته (کيفي-کمي) و مدلسازي معادلات ساختاري به شناسايي مؤلفهها و شاخصهاي مدل و اعتبار سنجی مدل پرداخته شد. جامعه مورد مطالعه در بخش کيفي شامل خبرگان و اساتيد حوزه منابع انسانی و صنعت بانکداری و در بخش کمي شامل کارکنان شعب بانک سپه ميباشد. حجم نمونه در بخش کيفي 10 خبره در این حوزه و در بخش کمي بر اساس جامعه آماري، 381 نفر تعيين گرديد. جهت جمعآوري دادهها، از مصاحبه نيمه ساختاريافته در بخش کيفي و از پرسشنامه در بخش کمي استفاده شده است كه روايي آن به صورت روايي محتوا توسط خبرگان با کمک تکنيک دلفي و روايي سازه و ساختار توسط تحليل عاملي تأييدي در نرمافزار smart pls و پايايي آن با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ در نرمافزار spss تأييد شده است. به منظور تجزيه و تحليل دادهها در بخش کيفي از کد گذاری و در بخش کمي از آزمونهاي كلموگروف- اسميرنوف، جهت تست نرمال و از آزمون تحليل عاملي تأييدي و مدليابي معادلات ساختاري جهت تأييد مؤلفهها و اعتبار سنجی مدل استفاده شد. نتايج نشان داد مدل شامل 8 بعد، 13 مولفه و 78 شاخص میباشد. نتايج همچنان نشان داد مدیریت منابع انسانی، عوامل سازمانی و عوامل شخص(فردی)، بر هویتیابی تاثیر داشته و از این طریق سبب ارتقا سطح توسعه سازمانی، مدیریت هویتیابی و عزت نفس سازمانی کارکنان میگردد.
The purpose of the current research is "presenting and compiling the management model of employee identification in Iranian banks". In this regard, while reviewing concepts such as employee identification management, using the mixed method (qualitative-quantitative) and structural equation modeling, the components and indicators of the model were identified and the model was validated. The studied population in the qualitative part includes experts and professors in the field of human resources and banking industry, and in the quantitative part it includes the employees of Sepeh Bank branches. The sample size in the qualitative section was 10 experts in this field and in the quantitative section, 381 people were determined based on the statistical population. In order to collect data, a semi-structured interview was used in the qualitative part and a questionnaire was used in the quantitative part, the validity of which was content validity by experts with the help of Delphi technique, and the construct and structure validity by confirmatory factor analysis in smart pls software and its reliability with The use of Cronbach's alpha coefficient has been confirmed in spss software. In order to analyze the data, in the qualitative part of the coding and in the quantitative part, the Kolmogrof-Smirnov tests were used for the normality test, and the confirmatory factor analysis and structural equation modeling tests were used to confirm the components and validate the model. The results showed that the model includes 8 dimensions, 13 components and 78 indicators.
s.
[1] آغاز، عسل؛ هاشمی - امین (1391). بررسی تجربی مدل بسط یافته هویت سازمانی باتوجه به ویژگی های شخصیتی کارکنان، چشم انداز مدیریت دولتی سال سوم شماره 12: 87-106
[2] الهیاری، م. حمیدی، م. همتی نژاد، م. الهیاری، ف (1395). رابطه هویت سازمانی و عوامل اجتماعی جمعیت شناختی با رفتار شهروندی سازمانی در ورزش. پژوهش در علوم ورزشی. شماره 9. صص 112-95.
[3] تقی زاده هوشنگ، سلطانی فسقندیس غلامرضا (1394). نقش هویتیابی و باورهای اخلاقی کارکنان در نتایج عملکردی رهبری اخلاقی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، دوره 10 شماره 4، صفحات 106-97.
[4] حقیقتیان، منصور؛ سیدعلی، هاشمیان؛ گلمراد، مرادی (1392)."بررسی تأثیر جامعه پذیری سازمانی بر مسئولیت اجتماعی کارکنان (مورد مطالعه شرکت نفت کرمانشاه)"، جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و چهارم، شماره 51.
[5] خیراندیش, مهدی, حسن پور, اکبر, وکیلی, یوسف, نقدی, محمد رضا. (1400). الگوی مدیریت هویتیابی کارکنان در سازمانهای عمومی؛ کاربرد رویکرد آمیخته. مطالعات منابع انسانی, 11(3), 97-123.
[6] رحمان سرشت حسین، مولائی سوران،(1396). اثر منبع کنترل و جامعه پذیری بر هویتیابی سازمانی در کارکنان سازما نهای نظامی، فصلنامه علمی ترویجی منابع انسانی ناجا، شماره : 49 دوره سوم پاییز 1396، 9تا 34.
[7] رستگار، عباسعلی؛ محمود جانقلی، فائزه حیدری و حامد حیدری (1391). بررسی نقش رهبری معنوی در هویتیابی سازمانی. پژوهشهای مدیریت عمومی، ش 5 (16): 63-39.
[8] سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1376). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.
[9] علی سلطانی، سحر، عالی، احمد، و امیرخانی، طیبه. (1399). مطالعه تطبیقی تاثیر ادغام بر مشروعیت سازمانی و هویت سازمانی کارکنان. پژوهش های مدیریت در ایران، 24(2 )، 61-86.
[10] قهرمانی، علی اکبر، مصطفوی، اعظم السادات، (1394)، تاثیر یادگیری سازمانی بر پاسخگویی اقتصادی و اجتماعی شهرداری تهران، فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، سال سوم، شماره دوازدهم ، 77-97.
[11] کرسول، جان دبلیو، طرح پژوهش، رویکردهای کیفی، کمی و ترکیبی. برگردان علیرضا کیامنش، مریم دانایطوس، تهران : جهاد دانشگاهی، واحد علامه طباطبایی، 1391.
[12] لطفی جلال آبادی مصطفی، موغلی علیرضا، فیضی طاهره، امیرخانی امیرحسین، بررسی تأثیر رهبری اصیل بر هویتیابی سازمانی (مطالعه موردی کارکنان یکی از واحدهای صنعتی دفاعی کشور)، مدیریت نظامی، مقاله 2، دوره 15، شماره 58، تابستان 1394، 42-24 .
[13] موغلی علیرضا، فیضی طاهره، امیرخانی امیرحسین، لطفی جلال آبادی مصطفی، طراحی و تبیین مدل هویتیابی سازمانی (مطالعه موردی دانشگاه پیام نور)، فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی؛ سال دوم، شماره 5، زمستان 1392، 133-118.
[14] مومنی پیری, سجاد, شعبانی بهار, غلامرضا, عرفانی, نصراله. (1399). تدوین مدل ساختاری هویت سازمانی بر اساس هوش سازمانی بهواسطة توسعة سازمانی در بین کارکنان فدراسیونهای ورزشی کشور. نشریه مدیریت ورزشی, 12(4).
[15] نظری، حمید(1396)، چالشهای منابع انساانی در شهرداری تهران ، دوماهنامه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه ، سال دوم، شماره سه، 55-75.
[16] نوری زهرا، بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر رضایت شغلی، تعهد کارکنان و هویتیابی کارکنان از بانک (مطالعه موردی بانک سپه استان گلستان)، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موسسه آموزش عالی شرق گلستان، استاد راهنما: رامین باقری، استاد مشاور: دکتر علی اصغر بیانی، مهر 1396.
[17] هیکلی، علی تأثیر مدیریت هویتسازمانی بر جذابیت هویت و رضایت شغلی (موردمطالعه: بانک کشاورزی)،پایاننامه. دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه تبریز - دانشکده مدیریت و حسابداری. 1395. کارشناسی ارشد، استاد راهنما: محمد فاریابی | استاد مشاور: سید صمد حسینی عاطفی به رهبر بر هویت سازمانی: نقش میانجی اعتماد به سازمان، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی ش3. 20-1.
[18]
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-10 [19] Broberg, P., Umans, T., Skog, P., Theodorsson, E. (2018). Auditors’ professional and organizational identities and commercialization in audit firms. Accounting, Auditing & Accountability Journal, Volume 31, Issue 2.
[20]
Çeri-Booms, M. (2012). How can authentic leaders create organizational identific ation? An empirical study on Turkish employees. International Journal of Leadership Studies, 7(2), 125-152. [21] Çeri-Booms Meltem, University Khazar, Azerbaijan, (2018)How Can Authentic Leaders Create Organizational Identific Ation? An Empirical Study On Turkish Employees International Journal of Leadership
Studies, Vol. 7 Iss. 2,152-135 [22] Chen, W. K., Tang, A. D., & Tuan, L. T. (2023). The mediating role of organizational identification between corporate social responsibility dimensions and employee opportunistic behavior: Evidence from symmetric and asymmetric approach triangulation. Journal of Hospitality Marketing & Management, 32(1), 50-74.
[23]
Cheney, G. (1983). “On the various and changing meanings of organizational membership: a field study of organizational identification”. Communication Monographs, 50 (4), 342-362. [24] Daud, I. (2020). The Influence of Organizational Culture and Compensation on Employee Performance with Work Motivation as a Mediating Variable. Reference to this paper should be made as follows: Daud, I, 122-128.
[25]
Deepak Subba(2019) Antecedent and consequences of organizational identification: a study in the tourism sector of Sikkim.Future Business Journal volume 5, Article number: 4, pp. 38-70 [26] Eren Kilic, Berivan Tatar, Oya Erdil The Relationship Between Job Crafting and Organizational Identification: The Mediating Role of Affective Well-being Business and Economics Research Journal Volume 11.
Number 1.201-212 [27] Gkorezis, P., Mylonas, N., & Petridou, E. (2011). The effect of perceived external prestige on Greek public employees’ organizational identification: Gender as a moderator management, gender in
management: An International Journal, 26(8), 550-560. [28]
, Dina; Chiara Panari, Silvia Simbula & Greta Mazzetti (2016). “Is it Possible to Motivate Teachers? The Role of Organizational Identification”. Procedia Social and Behavioral Sciences, 116: 1842-1847. [29] Kalemci, TÜZÜN Ipek & ÇAĞLAR Irfan (2018). “Investigating the Antecedents of Organizational Identification”. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 10 (2): 284-293. [30] Kilic, E., Tatar, B. and Erdil, O. (2020). The relationship between job crafting and organizational identification: The mediating role of affective well-being. Business and Economics Research Journal, 11(1), 201-212.
[31] Liu, Yan; Zhao, Shuming; Li, Rui; Zhou, Lulu; Tian, Feng(2016) The relationship between organizational identification and internal whistle-blowing: the joint moderating effects of perceived ethical climate and
proactive personality. Review of Managerial Science Springer-Verlag38 (1) , pp. 39-60 [32] Ngo, H., Loi, R., Foley, S., Zheng, X., and Zhang, L. (2012). Perceptions of organizational context and job attitudes: The mediating effect of organizational identification. Asia Pacific Journal of Management, 30,
149- 168. [33] Pinar Tufan Hein Wendt(2020) Organizational identification as a mediator for the effects of psychological contract breaches on organizational citizenship behavior: Insights from the perspective of ethnic
minority employeesEuropean Management Journal Business and Economics Research Journal Volume 15. Number 50.150-180 [34] QING Song (2013) Personnel Identity, Organizational Commitment and High Performance Working Practice System in Chinese Power Companies, Thesis submitted as partial requirement for the conferral of Doctor of Management, ISCTE University Institute of Lisbon, Supervisor: Professor Henrique Duarte, Co-supervisor: Professor JING Runtian, April, 2013.
[35]
Shahnawaz, F. (2012). Impact of organizational identification on employeeswork commitment. International Journal of Behavioral Social and Movement Sciences, 1(3), 126-132 [36] ShaliniSrivastavaSonaliSingh(2020) Linking personal growth initiative and organizational identification to employee engagement: Testing the mediating- moderating effects in Indian hotel industryJournal of
Hospitality and Tourism ManagementVolume 45, December 2020, Pages 79-89 [37] Tang Chaoying, Naumann & Stefanie E., (2016) The impact of three kinds of identity on research and development employees’ incremental and radical creativity, Thinking Skills and Creativity, Volume 21
(September 2016), Pages 123-131 [38] Tufan, P. and Wendt, H. (2020). Organizational identification as a mediator for the effects of psychological contract breaches on organizational citizenship behavior: Insights from the perspective of ethnic
minority employees. European Management Journal Business and Economics Research Journal, 38(51), 179-190. [39]
Wang, H. J., Demerouti, E., & Le Blanc, P. (2017). Transformational leadership, adaptability, and job crafting: The moderating role of organizational identification. Journal of Vocational Behavior, 100, 185–195.