تحلیل علمسنجی و ترسیم نقشههای علمی نوآوری سازمانی در صنعت خودروسازی
محورهای موضوعی : مدیریتحمید فروزانفر 1 , مرتضی موسی خانی 2 * , رضا واعظی 3 , مهدی الوانی 4 , غلامرضا معمارزاده طهران 5
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت کارآفرینی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
5 - دانشیار ،گروه مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ،ایران
کلید واژه: نوآوری سازمانی, صنعت خودرو سازی, روش علم سنجی, هم رخدادی واژگان,
چکیده مقاله :
سازمانها با بهرهبرداری از نوآوری قادرند به طور مؤثر به محیطهای متغیر پاسخ دهند و با توسعه قابلیتهای جدید، عملکرد خود را ارتقا دهند. این تحقیق با استفاده از روش علمسنجی و تکنیکهای تحلیل استنادی و ارزیابانه انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مدارک علمی مرتبط با حوزه نوآوری سازمانی است که در پایگاه «اسکوپوس» نمایه شدهاند. تعداد اسناد 100 مدرک شامل ( مقاله، کتاب و...) تا سال 2023 میلادی می باشد.بر این اساس ابتدا، دادههای مورد نظر شامل مقالات، کتابها، فصلهای کتاب و گزارشهای علمی از پایگاه استنادی «اسکوپوس» استخراج شدند. در مرحله بعد، این دادهها به نرمافزار Bibexcel منتقل و با استفاده از آن بهینهسازی و غربالگری شدند. سپس، نقشه موضوعی این حوزه با استفاده از نرمافزار VOSviewer ترسیم شد و ساختار، خوشهها و روابط بین آنها تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشاندهنده تنوع تحقیقات در حوزه نوآوری سازمانی و همچنین کمبود مطالعات پیرامون ارتباط میان نوآوری و سایر مقولهها در سطح جهانی است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که بررسی پیوندهای بین این دو حوزه هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و خلأ تحقیقاتی قابل توجهی در این زمینه وجود دارد. بر اساس یافته های تحقیق مشخص شده است ظرفیت جذب، مدیریت منابع انسانی ، ریسک پذیری هوشمندانه،مدیریت فناوری،استراتژی های مالی و سرمایه گذاری و مدیریت موثر منابع نقش بسزایی در نوآوری سازمانی در صنعت خودرو دارد . بر اساس ارزیابی و نتایج تحقیق، پیشنهادهای کاربردی و پیشنهاد برای تحقیقات آتی ارائه شده است.
By leveraging innovation, organizations can effectively respond to changing environments and enhance their performance by developing new capabilities. This research was conducted using bibliometric methods and citation and evaluative analysis techniques. The research population includes all scientific documents related to the field of organizational innovation that are indexed in the "Scopus" database. The dataset comprises 100 documents (articles, books, etc.) up to the year 2023. Initially, the relevant data, including articles, books, book chapters, and scientific reports, were extracted from the "Scopus" citation database. Next, the data were transferred to the Bibexcel software for optimization and screening. Subsequently, the thematic map of this field was drawn using VOSviewer software, and the structure, clusters, and relationships among them were analyzed. The results of the study indicate a diversity of research in the field of organizational innovation and also highlight a lack of studies on the relationship between innovation and other topics at the global level. The findings suggest that the exploration of the links between these two areas is still in its early stages, with a significant research gap in this field. Based on the research findings, it is evident that absorptive capacity, human resource management, intelligent risk-taking, technology management, financial and investment strategies, and effective resource management play a crucial role in organizational innovation in the automotive industry. Practical recommendations and suggestions for future research have been provided based on the evaluation and results of the study.
[1] بختیاری، م.، موسیخانی، م.، الوانی، م.، حسینی، ر. (1398). بهکارگیری روش علمسنجی در راستای آمایش آموزش عالی برای توسعۀ کارآفرینی دانشگاهی. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 1398(38)، 1-9.
[2] Al-Kahtani, S., & Al-Mekhlafi, A. (2024). The mediating role of competitive advantage in the relationship between total quality management, entrepreneurial orientation, organizational innovation, and organizational performance. Uncertain Supply Chain Management, 12(4), 2183-2196.
[3] Amabile, T. M. (1996). Creativity in context: Update to the social psychology of creativity. Westview Press.
[4] An, M., Lin, J., & Luo, X. R. (2024). The impact of human AI skills on organizational innovation: The moderating role of digital organizational culture. Journal of Business Research, 182, 114786.
[5] Anderson, N., Potočnik, K., & Zhou, J. (2014). Innovation and creativity in organizations: A state-of-the-science review, prospective commentary, and guiding framework. Journal of Management, 40(5), 1297-1333.
[6] Bharadwaj, A., El Sawy, O. A., Pavlou, P. A., & Venkatraman, N. (2013). Digital business strategy: Toward a next generation of insights. MIS Quarterly, 37(2), 471-482.
[7] Calantone, R. J., Cavusgil, S. T., & Zhao, Y. (2002). Learning orientation, firm innovation capability, and firm performance. Industrial Marketing Management, 31(6), 515-524.
[8] Chen, K. H., & Chen, S. M. (2023). Effects of environmental operation mode on organizational innovation and organizational financial performance. In E3S Web of Conferences (Vol. 452, p. 05005). EDP Sciences.
[9] Crossan, M. M., & Apaydin, M. (2010). A multi-dimensional framework of organizational innovation: A systematic review of the literature. Journal of Management Studies, 47(6), 1154-1191.
[10] Damanpour, F. (1991). Organizational innovation: A meta-analysis of effects of determinants and moderators. Academy of Management Journal, 34(3), 555-590.
[11] Damanpour, F., & Schneider, M. (2006). Phases of the adoption of innovation in organizations: Effects of environment, organization and top managers. British Journal of Management, 17(3), 215-236.
[12] Damanpour, F., Walker, R. M., & Avellaneda, C. N. (2009). Combinative effects of innovation types and organizational performance: A longitudinal study. Journal of Management Studies, 46(4), 650-675.
[13] Deutsch, C., Callegari, B., & Rai, R. S. (2023). Organisational innovation leadership in practice: The Eddyfi Technologies case. In Innovation leadership in practice: How leaders turn ideas into value in a changing world (pp. 299-314). Emerald Publishing Limited.
[14] Grant, R. M. (1996). Toward a knowledge-based theory of the firm. Strategic Management Journal, 17(S2), 109-122.
[15] Herlina, M. G., Fitrianastasya, F., Ratih, S., & Amandha, M. (2024). Unlocking innovation from within: The power of tacit knowledge and change adaptability in Indonesian internal organisational innovation processes. Economics and Culture, 21(1), 10-28.
[16] Isoherranen, K., Probst, S., Marques, A., Pokorna, A., Beeckman, D., & Piaggesi, A. (2024). Organisational innovation targeting the challenges of wound management. Journal of Wound Management, 25(2), 50-52.
[17] Jirawuttinunt, S., Issarapaiboon, A., Mueangjum, C., & Pataraarechachai, V. (2024). The role of organizational innovation capability in the relationship between disruptive innovation and organizational performance of Thai listed firms. ABAC Journal, 44(3).
[18] Juergensen, J., Narula, R., & Surdu, I. (2024). International business and organizational innovation: An agenda for future research. Multinational Business Review.
[19] Korayim, D., Chotia, V., Jain, G., Hassan, S., & Paolone, F. (2024). How big data analytics can create competitive advantage in high-stake decision forecasting? The mediating role of organizational innovation. Technological Forecasting and Social Change, 199, 123040.
[20] Lee, H., Lee, C., & Pennings, J. M. (2001). Internal capabilities, external networks, and performance: A study on technology-based ventures. Strategic Management Journal, 22(6-7), 615-640.
[21] Liu, H., Bai, Y., Huang, Z., Qiao, H., & Wang, S. (2023). Private banking development in China under two organizational structures: Economic analysis from an organizational innovation perspective. Financial Innovation, 9(1), 116.
[22] Mendes, J. P., & Agua, P. B. (2023). Policy destruction and creation: A systems engineering approach to organizational innovation. Dirección y Organización, (81), 5-12.
[23] Mumford, M. D. (2000). Managing creative people: Strategies and tactics for innovation. Human Resource Management Review, 10(3), 313-351.
[24] Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. Oxford University Press.
[25] Perilla Maluche, R. B., & Orozco Castro, L. A. (2024). Organizational innovation and business model innovation: Bridges from a systematic literature review. International Journal of Innovation Science, 16(3), 596-613.
[26] Saeed, H., Som, H. M., Mahmood, R., & Hamid, H. (2023). Organizational innovation and leadership styles in healthcare with the mediating role of organizational culture.
[27] Schilling, M. A. (2013). Strategic management of technological innovation. McGraw-Hill Education.
[28] Spender, J. C., & Grant, R. M. (1996). Knowledge and the firm: Overview. Strategic Management Journal, 17(S2), 5-9.
[29] Subramaniam, M., & Youndt, M. A. (2005). The influence of intellectual capital on the types of innovative capabilities. Academy of Management Journal, 48(3), 450-463.
[30] Tidd, J., & Bessant, J. (2018). Managing innovation: Integrating technological, market and organizational change. Wiley.
[31] Tilson, D., Lyytinen, K., & Sørensen, C. (2010). Digital infrastructures: The missing IS research agenda. Information Systems Research, 21(4), 748-759.
[32] Vahter, P., & Vadi, M. (2024). The relationship of technological and organizational innovation with firm performance: Opening the black box of dynamic complementarities. Technological Forecasting and Social Change, 206, 123516.
[33] Vial, G. (2019). Understanding digital transformation: A review and a research agenda. The Journal of Strategic Information Systems, 28(2), 118-144.
[34] Wong, L. W., Tan, G. W. H., Ooi, K. B., & Chan, H. K. (2024). Blockchains for SMEs: A fit-viability perspective moderated by organizational innovation diffusion for supply chain performance. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 182, 103396.
[35] Yoo, Y., Henfridsson, O., & Lyytinen, K. (2010). Research commentary—the new organizing logic of digital innovation: An agenda for information systems research. Information Systems Research, 21(4), 724-735.
[36] Zahra, S. A., & George, G. (2002). Absorptive capacity: A review, reconceptualization, and extension. Academy of Management Review, 27(2), 185-203.