بررسی ارتباط بین نقاط قوت و ضعف مسئولیتپذیری اجتماعی باقابلیت مقایسه صورتهای مالی (شواهدی تجربی از بورس اوراق بهادار تهران)
محورهای موضوعی : فصلنامه تحلیل بازار سرمایهحسین اسلامی مفیدآبادی 1 , امیر سینا رضایی 2 , سید محمدرضا خلیل زاده 3
1 - گروه حسابداری و مدیریت، واحد شهریار،دانشگاه آزاد اسلامی، شهریار، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی لامعی گرگانی،گروه حسابداری،گرگان، ایران
3 - داﻧﺸﮕﺎه لامعی گرگان،گروه حسابداری،گرگان، ایران
کلید واژه: مسئولیتپذیری اجتماعی, نقاط قوت, نقاط ضعف, قابلیت مقایسه صورتهای مالی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین نقاط قوت و ضعف مسئولیتپذیری اجتماعی و قابلیت مقایسه صورتهای مالی است. این پژوهش از منظر فرآیند، نوع دادههای مورد بررسی و نتیجه از نوع کمی-کاربردی، از منظر هدف و منطق از نوع تحلیل همبستگی و به شکل قیاسی- استقرایی و از منظر بعد زمانی نیز از نوع طولی پس رویدادی است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از اطلاعات مالی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی بین سالهای 1393 تا 1397 استفادهشده است، بهطوریکه پس از اعمال محدودیتهای موردنظر در این پژوهش، نمونه نهایی متشکل از 121 شرکت انتخاب گردید. پس از اندازهگیری عملیاتی متغیرهای پژوهش در گام بعدی از فنون تجزیه تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره، برای آزمون فرضیههای پژوهش استفادهشده است. آزمون فرضیهها نیز با استفاده از نرمافزار اقتصادسنجی ((Eviews و روشهای آماری دادههای تلفیقی انجامشده است. نتایج حاصل از آزمونهای آماری پژوهش نشان میدهد که با افزایش نقاط مثبت مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت قابلیت مقایسه صورتهای مالی نیز افزایش مییابد. علاوه بر این، نقاط ضعف مسئولیتپذیری اجتماعی، قابلیت مقایسه صورتهای مالی را کاهش میدهد.
The main purpose of this study is to investigate the relationship between the strengths and weaknesses of social responsibility and the comparability of financial statements. This research is from the perspective of process, the type of data studied and the result from the type of quantitative-applied, from the perspective of purpose and logic from the type of correlation analysis and deductive-inductive and from the perspective of time dimension also from the longitudinal type of event. To test the research hypotheses, the financial information of companies listed on the Tehran Stock Exchange in the period between 2004 to 2018 has been used, so that after applying the restrictions in this research, the final sample consisting of 121 companies was selected. After the operational measurement of the research variables, in the next step, multivariate linear regression analysis techniques have been used to test the research hypotheses. Hypothesis testing is also performed using econometric software (Eviews) and statistical methods of integrated data. The results of statistical tests show that with increasing positive points of corporate social responsibility, the ability to compare financial statements also increases. In addition, the weaknesses of social responsibility Reduces the comparability of financial statements.
_||_