مقدمه و هدف پژوهش: امروزه رفتارهای شهروندی سازمانی (فراتر از نقش) در کنار انجام وظایف رسمی از الزامات اساسی توسعه سازمانهای دانشگاهی است. تحقق این رفتارها، مستلزم ارائه مدلی اقتضایی برای اخلاق حرفهای است که نقشهای رسمی و داوطلبانه کارکنان را جهتدهی نماید. شناسایی عو چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه رفتارهای شهروندی سازمانی (فراتر از نقش) در کنار انجام وظایف رسمی از الزامات اساسی توسعه سازمانهای دانشگاهی است. تحقق این رفتارها، مستلزم ارائه مدلی اقتضایی برای اخلاق حرفهای است که نقشهای رسمی و داوطلبانه کارکنان را جهتدهی نماید. شناسایی عوامل موثر در توسعهی اخلاق حرفهای و تعیین شاخصهای سنجش رفتار شهروندی از الزامات اساسی پژوهش است.
روش پژوهش: مقاله با رویکرد (توصیفی/تحلیلی)، روششناسی (کمی/آماری)، تکنیک (پیمایش/میدانی) و ابزار پرسشنامه و تحلیل آمارههای توصیفی- استنباطی انجام شده است. جامعه آماری از بین رؤسای ادارات و کارمندان دانشگاههای دولتی در شهر تهران تعیین و با نمونهگیری تصادفی و در دسترس اجرا شده است.
یافتهها: نشان داد شش متغیر/عامل کلیدی از لحاظ معناداری، شاخص میانگین و ضریب همبستگی پیرسون رابطه معناداری در تبیین عامل اخلاق حرفهای داشتهاند. متغیرهای احساس عدالت سازمانی با (Beta) بتای استاندارد (14%)، وفاداری سازمانی (38%)، رغبت سازمانی (11%)، احترام به همکاران (39%)، همدلی با کارکنان (36%)، مسئولیتپذیری اجتماعی (14%)، عامل اثرگذار و تعیینکننده در مدل اخلاق حرفهای هستند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد برای تحقق رفتارهای شهروندی سازمانی، دستیابی به مدلی اقتضایی و مبتنی بر موقعیتها برای توسعهی اخلاق حرفهای در سازمان ضروری است. این مدل میتواند با سنجش متغیرها و شاخصهای رفتار شهروندی، کدهای اخلاق حرفهای را در سازمان، سنجیده و اندازهگیری نماید.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: عوامل مختلف در علوم انسانی نسبیاند و نمیتوان به آنها نگاهی مطلق داشت؛ از این رو نگاه به تهدید یا فرصت بودن شکاف نسلها نیز در پروسه جهانی شدن که بعداً به جهانیسازی تغییر رویه داد از این قاعده مستثنی نیست. این در حالی است که فضای مجازی دقیقاً با است چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: عوامل مختلف در علوم انسانی نسبیاند و نمیتوان به آنها نگاهی مطلق داشت؛ از این رو نگاه به تهدید یا فرصت بودن شکاف نسلها نیز در پروسه جهانی شدن که بعداً به جهانیسازی تغییر رویه داد از این قاعده مستثنی نیست. این در حالی است که فضای مجازی دقیقاً با استعاره از وضعیت آنومی گونه که به تعابیر امیل دورکیم در جامعه شناسی جنایی بر میگردد میتواند هم تهدید و هم فرصت برای حکمرانی باشد. میتواند تهدیدی جدی برای ارزشها و باروهای دینی و اجتماعی باشد، میتواند محملی برای گرایش نسلهای مختلف به دین با توجه به ماهیت فطری گرایش انسان به معنویت باشد.
روش پژوهش: نگاهی توصیفی تحلیلی و روش اسنادی و کتابخانهای میباشد.
یافتهها: نحوه آسیب شناسی و حکمرانی موضوع توسط حاکمیت در مدیریت این فرآیند اثر گذار است میتواند وجه تهدید یا فرصت بودن آن را تعیین نماید.
نتیجه گیری: اگر مدیریت صحیح صورت نگیرد حتی فرصتهای جهانی شدن نیز بالقوه میتواند به عنوان تهدید فرهنگی و اجتماعی در نهایت شکاف نسلی (به معنای سیاسی امنیتی و دید حاکمیتی) را تعمیق بخشد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش: یکی از بخشهای مهم تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین، تربیت بدنی است که بهعنوان یک پدیده فرهنگی، به دلیل تنوع در کارکردها، اثرات متقابلی بر سایر پدیدههای فرهنگی و اجتماعی دارد. لذا این تحقیق باهدف طراحی چارچوب فرهنگی توسعه حرفهای دانشجو معلمان تربیتبدنی چکیده کامل
هدف پژوهش: یکی از بخشهای مهم تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین، تربیت بدنی است که بهعنوان یک پدیده فرهنگی، به دلیل تنوع در کارکردها، اثرات متقابلی بر سایر پدیدههای فرهنگی و اجتماعی دارد. لذا این تحقیق باهدف طراحی چارچوب فرهنگی توسعه حرفهای دانشجو معلمان تربیتبدنی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان انجامشد.
روش پژوهش: با استفاده از روش داده بنیاد و نظرخواهی از 15 نفر از خبرگان متشکل از اعضای هیئت علمی و مدرسان پیشکسوت تربیت معلم در سطح آموزشوپرورش و دانشگاه فرهنگیان و از طریق پرسشنامه باز و مرور بر متون و مطالعات داخلی و خارجی، مدل مفهومی تحقیق طراحیشد.
یافتهها: نتایج با بهرهگیری از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 103 مضمون فرهنگی فرعی و 23 مضمون فرهنگی اصلی را شامل شد.
نتیجهگیری: عوامل مؤثر بر چارچوب فرهنگی توسعه حرفهای دانشجو معلمان در قالب مؤلفههای علی (شرایط عمومی، مهارت، صلاحیت، ارزشیابی، مشارکت، دانش، شناخت نیازها، کارآموزی و برنامه درسی)، زمینهای (جوسازمانی، شرایط اداری و سازمانی، ارکان)، مداخلهگر (نقش دولت، تحقیق و توسعه، دورههای کوتاهمدت، دورههای کارآفرینی و دورههای دستیاری) و پیامدها (ویژگیهای معلم دورهدیده و حرفهای، تغییر الگوهای جذب، بهرهگیری از تجربیات، سازندگی، اثربخشی، تدبیر و آیندهنگری) در قالب یک الگوی پیشنهادی ارائه شد تا دید گستردهتری برای سیاستگذاران این حوزه فراهم آورد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش: هدف اصلی، طراحی و تبیین مدل ارتقاء سلامت اداری در سازمانهای مناطق آزاد تجاری، صنعتی کشور بود.روش پژوهش: روش تحقیق کیفی و استراتژی پژوهش، داده بنیاد بود.جامعه آماری: مشارکتکنندگان شامل اعضای هیات مدیره، مدیران ارشد واحدهای مختلف در سازمانهای مناطق آزاد تجار چکیده کامل
هدف پژوهش: هدف اصلی، طراحی و تبیین مدل ارتقاء سلامت اداری در سازمانهای مناطق آزاد تجاری، صنعتی کشور بود.روش پژوهش: روش تحقیق کیفی و استراتژی پژوهش، داده بنیاد بود.جامعه آماری: مشارکتکنندگان شامل اعضای هیات مدیره، مدیران ارشد واحدهای مختلف در سازمانهای مناطق آزاد تجاری، صنعتی کشور بودند.روش نمونهگیری: روش نمونهگیری هدفمند و با منطق اشباع نظری تعداد 12 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه و شیوه تحلیل، کدگذاری باز بود.یافته و نتیجه پژوهش: بر ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد در سطح سازمانهای مناطق آزاد دو دسته عوامل موثرند. عوامل درون سازمانی شامل: عوامل فردی (پایبندی به ارزشهای دینی- اخلاقی، جامعهپذیری سلامت اداری، میزان ریسکپذیری و فرصت فساد، توجه به معیشت و مسائل مالی) و عوامل سازمانی (شفافیت، ساختار سازمان، نظام نظارت و کنترل، پاسخگویی، مدیریت منابع انسانی کارآمد، قانون محوری، آموزش و توسعه فرهنگ دینی و اخلاقی، استقرار و توسعه سامانههای الکترونیکی) است. عوامل برون سازمانی نیز شامل: ارتقاء امنیت در مناطق آزاد، ساماندهی مناطق آزاد، عوامل اجتماعی- فرهنگی، تنشزدایی سیاسی- قانونی و ثبات و پیوند با بازارهای بینالمللی میباشد. با توجه به اینکه این سازمانها از محورهای مهم توسعه کشور هستند و نبود سلامت اداری در آنها اثرات منفی زیادی ایجاد میکند، نیازمند توجه به تمامی جوانب درون سازمانی و برون سازمانی است و نمیتوان به یک و یا چند عامل در مبارزه با فساد بسنده کرد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: مغولان پس از حمله به ایران و ویرانگریهای اولیه شروع به سازندگی کردند و معماری خود را در ادامه معماری گذشتگان ولی با ارتفاع بیشتر در ورودی شکل دادند. شروع روابط فرهنگی و اقتصادی ایران و اروپا در این دوره شکل گرفت. وروابط سیاسی بهبود پیدا کرد. این دوره چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: مغولان پس از حمله به ایران و ویرانگریهای اولیه شروع به سازندگی کردند و معماری خود را در ادامه معماری گذشتگان ولی با ارتفاع بیشتر در ورودی شکل دادند. شروع روابط فرهنگی و اقتصادی ایران و اروپا در این دوره شکل گرفت. وروابط سیاسی بهبود پیدا کرد. این دوره همزمان با دوره معماری گوتیک اروپا بود، که شاخصه اصلی آن ارتفاع در ساخت و تناسبات ورودی آن شبیه به بناهای ایلخانی است.روش پژوهش: این پژوهش در قالــب پژوهش توصیفی ـ تحلیلی قرار میگیرد. و اطلاعات مورد نیاز درباره آییــن و فرهنگ مغولان و معمــاری دوره ایلخانــی و اروپای آن زمان از طریــق جمعآوری اطلاعات به شــیوه کتابخانهای و میدانی گردآوری شــده است.روش نمونهگیری: انتخاب بنا باروش AHP انجام شده و سپس با روش مقایسه تطبیقی کیفی توافقی شاخصههای مشترک، مورد مقایسه قرار گرفت.یافته و نتیجهگیری: پس از بررسی نقش تعاملات فرهنگی مغولان و اروپاییان و مطالعه ورودی مساجد و کلیساها و مقایسه اشتراک و افتراق شاخصهها، مشاهده شد که برخلاف تصور تاثیرات این تعامل در حوزه بنیادین معماری به ویژه در شکلگیری ورودی بناها تاثیر نداشته است و کماکان نظریه مرتفعسازی بناها بواسطه ایجاد نمادهای شهری و ساختار قدرت طلبی مغولان معتبر میباشد. .
پرونده مقاله
هدف پژوهش: هدف این تحقیق، طراحی مدل سنجش سواد اطلاعاتی خبرنگاران است.
روش تحقیق: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، اکتشافی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در حوزه کیفی شامل اساتید و متخصصان عرصه خبر بودند که ب چکیده کامل
هدف پژوهش: هدف این تحقیق، طراحی مدل سنجش سواد اطلاعاتی خبرنگاران است.
روش تحقیق: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، اکتشافی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در حوزه کیفی شامل اساتید و متخصصان عرصه خبر بودند که به صورت هدفمند انتخاب شده و با استفاده از روش دلفی، عوامل و مولفههای سواد اطلاعاتی خبرنگاران شناسایی شدند. جامعه آماری بخش کمی، کلیه خبرنگاران سازمانهای خبری بودند که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده است.
یافتهها: پاسخ دهندگان در مجموع 7 عامل برای سواد اطلاعاتی و 30 مولفه برای سواد اطلاعاتی مطرح کردند و نتایج حاصل از بخش کمی نشان میدهد که استانداردهای فناوری اطلاعات، ابزارهای ارزیابی سواد اطلاعاتی، مهارتهای سواد اطلاعاتی، عوامل شخصی، عوامل منطقهای، عوامل منطقهای محیط اطلاعاتی بر سواد اطلاعاتی تاثیر دارد و سواد اطلاعاتی بر پیامدهای سواد اطلاعاتی نوآوری سازمانی، اثربخشی، اعتماد، عملکرد مدیریتی تاثیر دارد.
نتیجهگیری: برای ارتقای کارآمدی خبرنگاران، سنجش سواد اطلاعاتی آنها، مهم و راهبردی است و این مدل میتواند، سطح سواد اطلاعاتی خبرنگاران در سازمان های خبری را سنجش نماید.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف: سازمانها برای واکنش سنجیده و مناسب را در مقابل تغییر و تحولات محیطی نیاز به استراتژی هوشمندسازی استراتژیک دارند. مقاله حاضر با هدف ارائه مدل ساختاری هوش استراتژیک مدیران دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران اجرا شده است.روش: روش تحقیق به شیوه آمیخته بوده که بخش ک چکیده کامل
مقدمه و هدف: سازمانها برای واکنش سنجیده و مناسب را در مقابل تغییر و تحولات محیطی نیاز به استراتژی هوشمندسازی استراتژیک دارند. مقاله حاضر با هدف ارائه مدل ساختاری هوش استراتژیک مدیران دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران اجرا شده است.روش: روش تحقیق به شیوه آمیخته بوده که بخش کیفی مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد و بخش کمی براساس مدل معادلات ساختاری بوده است. برای جمعآوری دادهها در بخش کیفی با روش مصاحبه نیمه ساختاریافته از نظرات 12 نفر از مدیران و خبرگان دانشگاه آزاد اسلامی تهران و در بخش کمی از نظرات 210 از معاونین، مدیران و روسای ادارت دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران استفاده شد.یافتهها: با استفاده از تکنیک کدگذاری باز، 111مفهوم اولیه، 23 مقوله فرعی و در مرحله کدگذاری محوری، پیرامون 6 مقوله اصلی دسته بندی صورت گرفت و در بخش کمی نیز از نرمافزار Smart PLS جهت تایید مدل ساختاری استفاده شد.نتیجهگیری: یافتهها حاکی از برازش مناسب الگوی هوش استراتژیک مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بوده است. بدین معنا پیشنهاداتی نظیر اصلاح ساختار آموزش و پژوهش در دانشگاه به منظور نهادینه شدن مؤلفههای الگوی هوش استراتژیک و ...ارائه گردیده است.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تربیت خانوادگی نوجوانان و جوانان بزهکار در پیشگیری از وقوع و تکرار جرم در کانون اصلاح و تربیت (مورد مطالعه شهر یاسوج) است.روش پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد نمونه آماری این پژوهش 120 نفر از نوجوانان در کانون اصل چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تربیت خانوادگی نوجوانان و جوانان بزهکار در پیشگیری از وقوع و تکرار جرم در کانون اصلاح و تربیت (مورد مطالعه شهر یاسوج) است.روش پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد نمونه آماری این پژوهش 120 نفر از نوجوانان در کانون اصلاح و تربیت شهر یاسوج است که پرسشنامه محقق ساخت پیشگیری از وقوع و تکرار جرم و پرسشنامه سبکهای فرزند پروری بامریند (1991) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری 25 SPSS و اسمارت PLS 3 صورت گرفته استیافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که ارتباط بین سبکهای تربیتی سهلگیرانه و استبدادی با پیشگیری جرم و تکرار جرم ارتباط مثبت و مستقیم دارد در حالی که ارتباط بین سبک تربیتی قاطع با پیشگیری از جرم و تکرار جرم منفی و غیرمستقیم استنتیجهگیری: نتایج به دست آمده از ضریب معناداری نشان دهنده تأثیر معنادار سبکهای تربیتی سهلگیرانه، استبدادی و قاطع با پیشگیری و تکرار جرم است. با توجه به اینکه رابطه غیرمستقیمی بین پیشگیری از جرم و ارتکاب جرم وجود دارد، بنابراین کانون اصلاح و تربیت در شهر یاسوج باید بر پرورش ذهنی نوجوانان تمرکز نموده و نتایج ارتکاب جرم به نوجوانان و تأثیر آن بر زندگی شخص نوجوان را به صورت واقعبینانه تبیین نماید.
پرونده مقاله