بررسی ارتباط بین فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی بانک ملت استان گلستان – گرگان)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیسیدحیدر حسینی 1 , بنیامین باددست 2
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, کارآفرینی, کارآفرینی سازمانی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه سازمانها در اکثر کشورهای توسعه یافته در حال انتقال از حالت بوروکراتیک و اداری به وضعیت کارآفرینی میباشند. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی و رابطه آن با کارآفرینی سازمانی در بانک ملت استان گلستان گرگان میباشد. روش پژوهش:در تحقیق حاضر روش پژوهشی توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل 200 نفر که با توجه به جدول مورگان حجم نمونه لازم برابر با150نفر میباشد روش نمونه گیری طبقهای-تصادفی است. ابزار جمع آوری دادهها، دو پرسشنامه محقق ساخته بوده است که پس کسب اطمینان بیشتراز روایی پرسشنامهها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. ضریب پایایی آنها توسط آلفای کرونباخ برای فرهنگ سازمانی874/ 0و برای کارآفرینی 869/0برآوردگردید. از آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای تعیین نرمال بودن توزیع متغیرها، واز ضریب همبستگی اسپیرمن برای محاسبه رابطه بین متغیرهای مستقل ووابسته استفاده به عمل آمد. یافتهها: با توجه به نتایج حاصله از آزمون فریدمن؛ نوآوری و ریسک پذیری، توجه به تیم و توجه به اعضاء به عنوان مؤلفههای کارآفرینی به ترتیب رتبه اول تا سوم را احراز کردند. نتایج پژوهش: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بین تمام ابعاد فرهنگ سازمانی) با کارآفرینی سازمانی با سطح اطمینان 95 درصد، همبستگی مثبت و معنی داری وجوددارد.
Introduction and aim: Today in most developed countries, organizations are transmitting from bureaucratic and administrative status to entrepreneurship status.The main goal of this study is to investigate the relationship between Organizational culture and corporate entrepreneurship . Methodology: This research method is descriptive – survey. In this study Statistical Community includes 200 educated Staff and experts. According to Morgan Table the needed sample is n=150. Sampling is randomly simple. The instrument which was used for data collection is a researcher made questionnaire which was corrected and verified by supervisor and advisor. Also to make this study more reliable the exploratory factor analysis was used and because subscribe to the Extraction was more than 0.5, it was concluded that the enre queson were valid. For the final conclusion Alfa – Cranach’s was used. Coefficient of Organizational culture equals 0.7 and coecient of corporate entrepreneurship 0.6. Kolmogorov – Smirnov test and spearman correlation coefficient were used to consider date as normal ones . Findings: Regarding the result of Friedman test, “Innovation and risk taking”, “attention to team”, and “attention to members” can be prioritized respectively . Conclusion: The results indicated that there is a positive significant relationship at the 5 confidence level, among all of the organizational culture dimensions and entrepreneurship. Also statistical results show that all the dimension of organizational culture have positive and meaningful correlative.