نقش تعهد سازمانی در مشارکت اعضای هیئتعلمی در فعالیتهای فرهنگی (مطالعه موردی: اعضای هیئتعلمی واحد تهران شمال)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
2 - دانشجوی دوره دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اصفهان
مسئول مکاتبات
کلید واژه: تعهد سازمانی, تعهد هنجاری, تعهد عاطفی, تعهد مستمر, مشارکت, اعضای هیئتعلمی,
چکیده مقاله :
موضوع مقاله حاضر بررسی نقش تعهد سازمانی در مشارکت اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی در فعالیتهای فرهنگی: مطالعه موردی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال میباشد. تعهد سازمانی عبارت از میزان نسبی همانندسازی با سازمانی خاص و یا دلبستگی به آن سازمان را تعهد سازمانی گویند و در این مقاله به سه بخش تعهد عاطفی، تعهد هنجاری و تعهد مستمر تقسیم میشود. نوع رابطه بین تعهد سازمانی و مشارکت اعضای هیئتعلمی در مشارکت آنها در فعالیتهای فرهنگی، بهعنوان هدف اصلی پژوهش تعیین شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع توصیفی و از نظر روش تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری 365 نفر اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال (دانشکده مدیریت- علوم اجتماعی و دانشکده علوم انسانی) میباشد که حجم نمونه بر اساس جدول کرجس و مورگان به 191 نفر رسیده است و با استفاده از پرسشنامه به جمعآوری اطلاعات پرداخته است که بعد از تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده و از طریق آزمون کایاسکوئر و شدت ارتباط ضریب توافقی C، این فرضیهها که بین که تعهد عاطفی، تعهد هنجاری و تعهد مستمر اعضای هیئتعلمی و مشارکت آنها در فعالیتهای فرهنگی دارد، به اثبات رسیده است. نتایج مقاله نشان میدهد بین تعهد عاطفی و تعهد مستمر اعضای هیئتعلمی و مشارکت آنها در فعالیتهای فرهنگی رابطه خیلی قوی و بین تعهد هنجاری و مشارکت آنان در فعالیتهای فرهنگی رابطه نسبتاً قوی وجود دارد.
This essay is going to survey the role of the organizational commitment in IslamicAzad University Faculty Members' participation in the cultural activities. Theorganizational commitment is defined to be assimilated with a special organizationor to be dependent on that organization. In this essay the commitment is dividedinto three parts such as normal, emotional and continuous commitment. The type ofrelation between organizational commitment and on IAU faculty members'participations in the cultural activities is main objective. The view points are 365members of IAU faculty members teach in IAU North Tehran Branch (management,social and Humanity College). The sample value according the Crèches chart andMorgan is 191 members.The researcher has used the questionnaire to gather the data and after analysis thedata he came to conclusion that all hypotheses have been proved. The conclusionsshow that there is a high strong relation between the faculty members ' emotionaland continuous commitment and their participation, but there is a strong relationbetween the faculty members ' normal commitment and their participation.