نقش صنعت فرهنگی بر توسعه فرهنگی، با تاکید بر کتاب و کتابخوانی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیدکتر سیدرضا صالحی امیری 1 , زهره حسین زادگان 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: صنعت فرهنگی, توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی,
چکیده مقاله :
این مقاله با هدف بررسی نقش صنعت فرهنگی در توسعه فرهنگی انجام گرفته که سعی نموده استبیشترین تاکید آن بر مقوله کتاب و کتابخوانی باشد . در این پژوهش به منظور یافتن مدل ها و و راهکارهای مدیر یتیتوسعه فرهنگ کتابخوانی در ایران می باشد. در این پژوهش اطلاعات به دست آمده از پرسشنام ههای توزیع شده دربین ناشران کتاب شهر تهران به روش پیمایشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و با ارائه یافته های توصیفی واستنباطی به این نتیجه رسیده است که در زمینه افزایش میزان کتابخوانی ، نظام اقتصادی تقریباً نقشی ندارد، نظاماجتماعی نقش ضعیفی ایفا م یکند و نظام مدیریتی و نظام آموزشی نقش زیادی دارند.
This article is written aiming to review “the role of cultural industry inculture development” and tries to emphasize mostly on the issue of“books and book reading”. In this research, in order to find the desiredmanagement models and the approaches of development of books andbook reading culture in Iran, the data from the questionnaires distributedamong book publishers in Tehran city is analyzed in a surveying method,and offering some descriptive and inferential findings, it concludes thatconcerning increasing the book reading rate, the economical system hasalmost no role, social system plays a weak role, and educational andmanagement systems both have very important roles in it.