بررسی رابطه آموزش موسیقی سنتی بر هویت ملی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیمحمدرضا تاجیک 1 , نازنین پیله وری 2 , یاشار اسدپور 3
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
3 - ندارد
کلید واژه: هویت, هویت ملی, آموزش, موسیقی سنتی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هنر، به عنوان یکی از مظاهر فرهنگی، باید جز زندگی افراد باشد و ارزشهای اساسی را کیفیت شرطی دهد. هدف پژوهش حاضر نیز این است تا نشان دهد آموزش موسیقی سنتی به عنوان یکی از مظاهر فرهنگ خودی بر ارتقا سطح هویت ملی تأثیرگذار است. در این تحقیق هویت ملی، در ابعاد زبان و ادبیات فارسی، سرزمین، اجتماعی، میراث فرهنگی و تاریخ در نظر گرفته شده است؛ اما محقق خود از این امر آگاهی دارد که موسیقی سنتی به عنوان یکی از مؤلفههای مهم در حیطه ابعاد هویت ملی است؛ و در بعضی از تحقیقات به عنوان یک مؤلفه در بعد میراث فرهنگی در نظر گرفته شده است و مسلماً آموزش آن تأثیر به طور مستقیم بر تقویت هویت ملی اثرگذار است، ولی محقق سعی بر این دارد تا نشان دهد که دیگر بعدهای هویت ملی به واسطه محتوای انضمامی موسیقی سنتی ارتقا پیدا کرده و آموزش موسیقی سنتی بر دیگر بعدها هم تأثیرگذار است. روش پژوهش: در این تحقیق متغیر وابسته پس از وقوع بررسی شده و امکان دستکاری متغیر مستقل وجود ندارد، لذا تحقیق پس رویدادی بوده؛ از نظر روش علی _ مقایسهای است. گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق، دو گروه دانشجویان کارشناسی نوازندگی در ساز ایرانی و جهانی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و روش نمونهگیری هدفدار قضاوتی است. یافتهها: نتایج حاصل از این تحقیق نیز تاکید به این دارد که آموزش موسیقی سنتی تأثیر به سزایی در تمامی بعدهای هویت ملی به ویژه در بعدهای اجتماعی و میراث فرهنگی داشته و اختلاف معنادار وجود دارد و گروه مورد مقایسه، فرضیه تحقیق را مورد تأیید قرار میدهد. نتیجهگیری: آموزش موسیقی سنتی میتواند به جز ارتقا بعد میراث فرهنگی به عنوان یکی از شاخصهای هویت ملی در تمامی ابعاد آن نیز تأثیرگذار باشد.
This research is dealing with the investigation of relationship between national identity and traditional music education. In this regard, at first the importance of the subject is investigated, afterward the concept of national identity and its dimension are described, and some definitions on culture, music, traditional music, education, and finally music education are provided. In investigating of national identity, the dimension of Persian Literature and Language, Land, Social, Cultural Heritage, and History are developed as components of national identity. In this research, the scholar seeks to demonstrate that traditional music education has the effect on national identity. The scholar not only knows the fact that traditional music is an important component in dimension area of Persian Literature and Language, but also seeks to demonstrate that other dimension of national identity are enhanced by the integration content of traditional music, and also traditional music education affects other dimension and this affect is so considerable that can be a new research subject To clear that, theoretical viewpoints and definitions have been specified very well in order to operationalize research dimension. The statistical population of this research is "undergraduate students of Iranian and world instrument playing faculty of Tehran University" and sampling method is "Judgment Targeted Sampling Method". In this research, data collecting has been accomplished through questionnaire and since the dependent variable that has been investigated after incidence and the research is an ex post facto research, causal-comparative method has been used. According to results obtained, traditional music education has a large effect in all dimensions of national identity, especially in dimensions of social and cultural heritage, and significant differences between the experimental group and control group confirm the hypothesis of the research