بررسی تأثیر سبک مدیریت بر انگیزش سازمانی(مورد پژوهش: مراکز پژوهشی دینی استان قم)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیعلی باقی نصرآبادی 1 , جابر میرزا پوری 2
1 - استاد
2 - همکار
کلید واژه: سبک مدیریت, انگیزه سازمانی, اخلاق حرفهای, فرهنگ سازمانی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک مدیریت بر انگیزش سازمانی تدوین شده است. این پژوهش به دنبالی پاسخ گوئی به این سؤال محوری است که چگونگه انواع سبک مدیریتی بر انگیزش کارکنان یک سازمان تأثیر می گذراد؟ روش پژوهش: از روش پیمایش،[i] با جمعیت نمونه 200 نفری از پژوهشگران مراکز پژوهشی دینی استان قم، برای بررسی موضوع استفاده شده است. روائی[ii] و پایایی[iii] پرسشنامه به ترتیب با اعتبار صوری و آلفایکرونباخ مورد سنجش قرار گرفته است. از آمارههای توصیفی و استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون برای تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتهها: تحلیل و بررسی یافتهها نشان می دهد که سبک مدیریتی با سه مؤلفه نوآوری، تعهد و شناخت محیطی بر انگیزش سازمانی با چهار مؤلفه رضایت، امنیت، مشارکت و نگرش تأثیرگذار است. نتایج تحقیق نشان می دهد که با ارتقاء مؤلفه های سبک مدیریت در سازمان بر میزان انگیزش سازمانی کارکنان افزوده می شود. سبک مدیریتی با تأثیر بر فرهنگ سازمانی موجب حاکمیت نوع خاصی از رویه ها و رفتارهای سازمانی در سازمان، قادر به افزایش رضایت شغلی، امنیت شغلی، مشارکت با همکاران و نگرش مثبت نسبت به سازمان می گردد.
Introduction and Goal: This study aimed to investigate the effect of institutional management style is based on impulse. This study sought to answer the question of what impact an organization's management style on motivation? Methodology: The research method is survey. The population of the study, all researchers from religious research centers of in Qom, which is obtained numbers 200 through Cochran formula. Reliability of questionnaire were measured With Cronbach's alpha. data analyze with Descriptive and inferential statistics such as Pearson correlation coefficient. Findings: Analysis of the findings showed that the management style with three components of innovation, commitment and recognition effect on institutional motivation with four components of satisfaction, security, participation and attitudes. The results show that by upgrading components an management style in organization, level motivation increase. Management style affects on corporate culture cause certain type of procedures and organizational behavior, able to increase level of job satisfaction, job security, collaborate with colleagues and a positive attitude towards the organization.
11. رضائیان، علی، 1387، مبانی مدیریت رفتاری سازمانی، تهران، انتشارات سمت.
12. ساعتچی، محمود، 1380، روان شناسی بهره وری، تهران، مؤسسه نشر ویرایش، چاپ سوم.
13. علی آبادی، علیرضا، 1377، مدیران جامعۀ اسلامی (مدیریت پایدار)، تهران، مؤسسه فرهنگی نشر رامین.
14. فرامرز قراملکی، احد، 1388، اخلاق سازمانی، تهران، انتشارات سرآمد.
15. فرامرز قراملکی، احد و نوچه فلاح، رستم، 1386، موانع رشد اخلاق حرفهای در سازمانها، تهران، مؤسسه فرهنگی دین پژوهی بشرا.
16. قوامی، سید صمصام الدین، 1390، مدیریت از منظر کتاب و سنت، قم نشر دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، چاپ پنجم.
17. کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، 1407، الکافی، مصحح: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم.
18. کوکلان، هوشنگ، 1358، رفتار سازمانی، انتشارات دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران.
19. مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، 1403: بحار الأنوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم.
20. مکارم شیرازی، ناصر، 1368، مدیریت و فرماندهی در اسلام، قم، انتشارات هدف.
21. مورهد، جی و گریفین، آر، 1375، رفتاری سازمانی،ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضد معمارزاده، تهران، انتشارات مروارید.
22. نبوی، محمد حسن، 1372، مدیریت اسلامی، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.