رابطه میان هویت فرهنگی و کیفیت زندگی کاری در زنان سرپرست خانوار
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیناهید وهابی کاشانی 1 , سیدرضا صالحی امیری 2
1 - دانشجو
2 - استاد
کلید واژه: هویت فرهنگی, کیفیت زندگی کاری, زنان سرپرست خانوار,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هویت فرهنگی یکی از مهم ترین شاخص های فرهنگی هر جامعه ای می باشد و نسبت تعهد و تعلق افراد به فرهنگ خود می تواند میزان کیفیت کاری را تعیین کند و بر آن اثر بگذارد. کیفیت زندگی کاری درون سازمان از طریق اندازه گیری رضایت، غیبت کم؛ و انگیزه بالا در کارکنان برآورد میشود. یکی از آفت های مهم مدیریت، بی توجهی به کیفیت زندگی کاری کارکنان سازمان می باشد. این بی توجهی، اثر بخشی و کارایی سازمان را به شدت کاهش می دهد. به دلیل عـدم شناخت مدیران سازمان از کیفیت زندگی کاری، این مقوله، تناسب و اندازههای واقعی خود را در سازمان ها از دست داده است. بدین ترتیب با توجه به اهمیت نقش کیفیت زندگی کاری در عملکرد کارکنان، هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط میان کیفیت زندگی کاری و هویت فرهنگی در زنان سرپرست خانوار می باشد روش پژوهش: این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی است و از نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. جامعه آماری این پزوهش شامل 109 نفر از زنان سرپرست خانوار است. شرکت کنندگان ترکیبی از پرسشنامه های استاندارد اصلاح شده مربوط به کیفیت زندگی کاری و هویت فرهنگی را پر نمودند. یافتهها: ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که میان بیشتر فرایند های کیفیت زندگی کاری و هویت فرهنگی رابطه معناداری وجود دارد و رگرسیون گام به گام هم نشان داد که از میان همه متغییر ها، سه متعییر محیط ایمن ، توسعه قابلیت، قانون گرایی رابطه مهمتری با هویت فرهنگی دارند. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که هرچه تعهد و تعلق فرهنگی در زنان سرپرست خانوار بیشتر باشد، تحمل مشکلات محل کار و ناعدالتی های حاصل از نابرابری های جنسیتی برای زنان سرپرست خانوار راحت تر می شود. همچنین افزایش تعلق فرهنگی یعنی احترام گذاشتن و اهمیت دادن به فرهنگ یکپارچه کشوری به قانون گرایی بیشتر منجر می گردد.
Introduction: Quality of work life (QWL) refers to the favorableness of a job environment for the people working in an organization. The period of scientific management which focused solely on specialization and efficiency, has undergone a revolutionary change QWL is a process of work organizations which enable its members at all levels to actively; participate in shaping the organizations environment, methods and outcomes. This value based process is aimed towards meeting the twin goals of enhanced effectiveness of organizations and improved quality of life at work for employees. The traditional management (like scientific management) gave inadequate attention to human values. In the present scenario, needs and aspirations of the employees are changing. Employers are now redesigning jobs for better QWL. Regard to importance of QWL. Methods: This research is an attempt to study the relationship between each of the QWL processes with dimensions of Cultural identity in women breadwinner. Participants were 109 engaged in Emdad Committee, chosen by random, who were asked to fill a modified standard questioners of QWL and Cultural identity. Findings: Pearson correlation coefficient showed that there is a significant relationship between most QWL and Cultural identity dimensions. Conclusion: Findings from the pilot study revealed that that Safe workplace, had the greatest impact on Cultural identity. The results of this study provided the suggestions for improving the QWL process and enhance performance and increasing the level of staffs’ commitment and provided suggestions for future research.
ایوبی، ح (1377). شکافهای قومی و خشونت درپیکارهای سیاسی، فصلنامه مطالعات
خراسانی، م (1390). بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی کاری باعملکرد کارکنان ستادی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت مالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
ده شیری، م (1380). درآمدی بر نظریه سیاسی امام خمینی.چاپ اول،تهران،مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
رزازی فر، ا (1379). الگوی جامعهشناختی هویت ملی در ایران، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 5، سال دوم.
روح الامینی، م (1384). زمینه فرهنگ شناسی. تهران، انتشارات، عطار، چاپ هشتم.
سلمانی، د (1384). کیفیت زندگی کاری و بهبود رفتار سازمانی، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، چاب اول.
شیخاوندی، د (1373). جزوة درسی جامعهشناسی آموزش و پرورش، انتشارات دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی.
کوش، د (1381). مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی، ترجمه فریدون وحیدا، نشر سروش.
گل محمدی، ا (1381). جهانیشدن فرهنگ و هویت، تهران: نشر نی
میرسپاسی، ن (1386). تاثیر متقابل بهره وری و کیفیت زندگی کاری، مجله اقتصاد و مدیریت، شماره 15
Adams G. R., Shea J. A., Fitch S. A. (1979). Toward the development of an objective assessment of ego-identity status. Journal of Youth and Adolescence, 8, 223- 237.
Assmann J .Czaplicka, J, (1995) Collective Memory and Cultural Identity, New German Critique, No. 65.
Cabrera N. L., Padilla, A. M. (2004). Entering and succeeding in the “Culture of College: The story of two Mexican heritage students. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 26 (2), 152-170.
Chaipol H. (1989). A comparative study of that middle managers perception of their quality of work life in american-owned", Japanese owned and that owned companies operating in Thailand. D.B.A. Dissertation. United State International University.
Feather N. T. (1995). Values, valences, and choice: the influence of values on the perceived attractiveness and choices of alternatives. Journal of Personality & Social Psychology, 68, 1135–1151.
Hood, J., Smith, H. (1994). Quality of work life in home care: the contributions of leaders' personal concern for staff. J Nurs Adm. 24(1):40-47
Kayem K. (1986). Quality of work life professional staffs of selected public school (job satisfaction). Educated. D. Dissertation. Brigham Young University.
Laschinger HK. Finegan J., Shamian J., Almost J. (2001).Testing Karasek’s Demands-Control Model in Restructured Healthcare Settings: Effects of Job Strain on Staff Nurses’ Quality of Work Life. The journal of nursing administration.31 (5): 233-243
Lau R. S. M. (2000). Quality of work life and performance – An ad hoc investigation of two key elements in the service profit chain model. International Journal of Service Industy Management. 11 (5), 422- 437.
Ma CC., Samuels, M.E. and Alexander, J.W. (2003).Factors that influence nurses' job satisfaction. Journal of Nursing Administration. 33(5): 293-299.
Mat Zin R. (2004). Perceptionof professional engineers toward quality of worklife and organizational commitment A Case Study, Gadjah Mada International Journal of Business, VI.
Richard W. (1980). Quality of work life activities: A research agenda Professional Psychology, Vol 11(3), Jun, 484-493. doi: 10.1037/0735-7028.11.3.484
Rosser V., Javinar J.M., (2003). Midlevel Student Affairs Leaders' Intentions to Leave: Examining the Quality of Their Professional and Institutional Work Life .Journal of College Student Development. .44(6): 813-830
Saklani D. R. (2004). Quality of Work Life in the Indian Context: An Empirical Investigation. Decision, Vol. 31 (2) July – December, 101-135.
Sigry JM., Efraty D., Siegel P., Lee DJ. (2001). A new measure of quality of work life (QWL) based on need satisfaction and spillover theorie. Social Indicators Research. Dordrecht. 55(3): 241
Walton R. E. (1974). QWL indicators: prospects and problems. In Portigal, A.H. (Eds.). Measuring the quality of working life. A symposium on Social Indicators of Working Life. Ottawa, March, 19-20.
Weininger EB. and Lareau A (2007). Cultural Capital. Encyclopedia of Sociology. Ed. George Ritzer. Oxford, UK: Blackwell.
Yuki W. (2002). Organizational behavior and personal Psychology, Irwin, INC, p. 45.