طراحی مدل اندازه گیری تأثیر رسانه ملی در توسعه فرهنگی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیدکتر رضا نجف بیگی 1 , فاطمه عزیزآبادی فراهانی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: توسعه فرهنگی, رسانه ملی, رادیو, تلویزیون,
چکیده مقاله :
در این پژوهش به منظور طراحی مدل مطلوب توسعه فرهنگی برای رسانه ملی و تعیین شاخص های فرهنگی توسعه از نظرات و دیدگاه های صاحبنظران و کارشناسان، همین طور گزارشات جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در بخش توسعه فرهنگی و نیز مجموعه گزارشات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده گردیده است . بر این اساس ابعاد، مولفه ها و شاخ صهای موثر در توسعه فرهنگی با رویکرد رادیویی و تلویزیونی تعیین و سپس با مراجعه به خبرگان (اساتید حوزه های مدیریت، علوم اجتماعی و ارتباطات) میزان اهمیت هر یک از آنها مشخص و نهایتاً مدل مزبور در 4 بعد، 13 مولفه و 42 شاخص طراحی شده است. در مرحله ی بعد به منظور سنجش قابلیت پیاده سازی مدل طراحی شده، در قالب پرسشنامه با مراجعه به مدیران ارشد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، وضعیت موجود رسانه ملی در هر یک از مولفه های موثر بر توسعه فرهنگی رادیویی - تلویزیونی تعیین و میزان انحرافات از وضع آرمانی و مطلوب محاسبه گردیده است. نتایج حاصله بیانگر آن است که میزان انحرافات، از وضع آرمانی حدوداً بین 47 تا 62 درصد و میزان انحرافات از وضعیت مطلوب بین 27 تا 54 درصد می باشد .
In this research, in order to design a desirable model for the culturaldevelopment of the national media, and to determine the cultural developmentindicators, the experts and theorists' viewpoints and also the universal reports of theUN educational, scientific and cultural organizations (UNESCO) on culturaldevelopment as well as the reports from the Ministry of Culture and Islamic Guidanceare used. Based on all this, the effective dimensions, factors and indicators on culturaldevelopment are specified regarding the radio and television sector, and theimportance of each is determined by consulting the elites (professors in management,social science and communications fields). Finally the model is designed by 4dimensions, 13 factors and 42 indicators. Afterwards, in order to examine thepossibility to implement the desired model, a questionnaire is offered to headmanagers of the foresaid organization, and the present status of the national mediaaccording to each of the effective factors on the radio and television culturaldevelopment is determined. Then the deviation amount from both the ideal and thedesirable status is measured. The results show that the deviation amount from theideal status is between almost 47 to 62 percent, and the deviation amount from thedesirable status is between 27 to 54 percent.