بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر توسعه مدیریت دانش (مورد مطالعه: جهاد دانشگاهی)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیکاوه لطفی کیا 1 , محمدرضا کاباران زاد قدیم 2 , تیمور مرجانی 3 , جلال حقیقت منفرد 4
1 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی، تهران، ایران.
4 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: ابعاد فرهنگ سازمانی, جهاد دانشگاهی, توسعه مدیریت دانش,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف این تحقیق بررسی تأثیر ابعاد فرهنگ سازمانی بر توسعه مدیریت دانش در جهاد دانشگاهی به عنوان یک سازمان پژوهش محور میباشد. روش پژوهش: ماهیت این تحقیق از نوع تحقیقات کمّی و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ نحوهی گردآوری دادهها، توصیفی - همبستگی میباشد. جامعة آماری این تحقیق را روسای واحدهای سازمانی، مدیران میانی و پایه جهاددانشگاهی تشکیل دادهاند که براساس جدول مورگان، نمونهای 210 نفری از آنان با روش نمونهگیری غیر تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. تجزیه و تحلیل دادهها از روش چند متغیرة مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار (AMOS) انجام شده است. یافتهها: بارعاملی یا ضرایب همبستگی تحقیق، مقدار مثبتی میباشد، بنابرین بین فرهنگ سازمانی و توسعه مدیریت دانش رابطهی مستقیم، معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین، بین چهار بعد فرهنگ سازمانی (درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباقپذیری و مأموریت) و توسعه مدیریت دانش رابطه مستقیم، معنادار و مثبتی وجود دارد، ولی رابطه و تأثیر ویژگی سازگاری با توسعه مدیریت دانش قویتر است. نتیجهگیری: فرهنگ سازمانی عاملی موثر در استقرار سیستم مدیریت دانش بوده و تقویت ابعاد فرهنگ سازمانی به توسعه مدیریت دانش در سازمان جهاد دانشگاهی کمک میکند.
Introduction & Objective: The purpose of this study is to investigate the effect of organizational culture on the development of knowledge management in academic jihad as a research-oriented organization.Methods: The nature of this research is quantitative research and in terms of purpose is applied research and in terms of data collection is descriptive-correlation. The statistical population of this study consists of heads of organizational units, middle managers and basic jihadists of the university. According to Morgan table, a sample of 210 people were selected by non-random sampling method. The data collection tool was a questionnaire. Data analysis was performed using multivariate method of structural equation modeling using software (AMOS).Results: The factor load or correlation coefficients of the research is a positive value, so there is a direct, significant and positive relationship between organizational culture and the development of knowledge management. Also, there is a direct, significant and positive relationship between the four dimensions of organizational culture (involvement in work, adaptation, adaptability and mission) and the development of knowledge management, but the relationship and effect of adaptation to the development of knowledge management is stronger.Conclusion: Organizational culture is an effective factor in establishing a knowledge management system and strengthening the dimensions of organizational culture helps to develop knowledge management in the university jihad organization.
آشنا مصطفی، عسگری ناصر (1392). نقش فرهنگ سازمانی در تسهیل اقدامات مدیریت دانش، مجله مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 5، شماره 4.
حسنزاده محمد (1387). مدیریت دانش: مفاهیم و زیرساختها، تهران، نشرکتابدار.
حسنزاده محمد (1388). بررسی عوامل زیرساختی مدیریت دانش در دولت جمهوری اسلامی ایران، دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشور رفتار، سال شانزدهم، شماره35.
رابینز استیفن (1390). رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریهها و کاربردها (مترجم علــی پارســائیان و سیدمحمــد اعرابــی)، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ هفدهم.
زاهدی، محمدرضا، حسنوی، رضا، حاج قاسمی، رضا، دهقان ده جمالی، حسن (1395). طراحی مدل سرمایه فکری در سازمانهای پژوهش محور، فصلنامه مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی.
زریباف، مهدی، موحدی، محمدمهدی، معتمدی مجید، اسفندیاری، مجتبی (1385). تبیین مدل مفهومیکارایی مدیریت دانش و ارائه راهکار برای به کارگیری آن در سازمانهای ایران، نشریه مجلس و پژوهش، شماره 53.
شامی زنجانی (1388). شناسایی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش در مـدیریت پـروژهها (رسـالة دکتـرای چاپ نشده)، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران.
عسگری، ن (1390). ارائه مدلی از تأثیر عوامل انسانی - اجتماعی بـر اقـدامات مـدیریت دانـش (رسـالة دکترا)، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
قاسمی، جواد و اسدی، علی (1389). تحلیل عاملی عوامل موثر بر ایجاد روحیه کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دانشگاه تهران، نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی، جلد 24، شماره 1.
لطفی کیا، کاوه (1399). مدل بومی مدیریت دانش در سازمانهای پژوهش محور (رسـالة دکتـرای چاپ نشده)، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.
_||_Ahmadi, A, Nikooravesh, A. Mehrpour, M (2016). Effect of organizational culture on knowledge management based on Denison model, 3rdInternational Conference on New Challenges in Management and Organization: Organization and Leadership, Dubai, UAE.
Balthazard, Pieer. A & Cook, Robert. A (2004). Organizational Culture and Knowledge Management Success: Assessing the Behavior Performance Continuum. Proceedings of the 37 Hawaii International Conference on System Sciences.
Davenport, T. H & Prusak, L (1998). Working knowledge: how organizations manage what they know. Boston: Harvard Business School Press.
Denison, Daniel (2000), Diagnosing Organizational Culture: model and method, working paper, International for management development.
Fernandez IB, Gonzalez A, Sabherwal R (2004). Knowledge management: Challenges, Solutions and Technologies. First ed. Florida: Prentice Hall.
Galindez. Alvaro (2006). Development of a knowledge management infrastructure. MSc thesis, Cranfield University.
Glisson, Ch, Schoenwald, S.K, Kelleher, K & Landsverk, J (2008). Therapist turnover and new program sustainability in mental health clinics as a function of organizational culture, climate, and service structure. Adm Policy Ment Health, 35, 124–133.
Hair, J. F, Black, W. C, Babin, B. J, Anderson, R. E & Tatham, R (2006). Multivariate data analysis: Pearson.
Halil Zaim, Ekrem Tatoglu, Selim Zaim (2007). Performance of knowledge management practices: a causal analysis. Journal of Knowledge Management. VOL. 11 NO. Six.
Hill, Adriana thorn & Phil lewis & mike millrmser (2000). A HUMAN Resource strategy Approach Managing change. Firs, publisher
Holm, J, P. Olla, D. Moura and M. Warhaut (2006). Creating architectural approaches to knowledge management: an example from the space industry. Journal of Knowledge Management 10: 36-51.
Keyton, Joann (2005). Communication and organizational culture, London, sage publications.
Lange, P. and Coltham, B (2005). Organizational change management and alignment: A healthcare case study. Performance Improvement, 44 (2): 34-35.
Leidner, Dorothy. Maryam, Alaviand, Timothy, Kayworth (2006). The Role of Culture in Knowledge Management; a Case Study of Two Global Firms. International Journal of e-Collaboration, 2(1), 17-40, January-March.
Martin, J (2002). Organizational culture, Thousand Oaks, CA: sage.
Mehralian, Gholamhossein, Nazari, Jamal, Akhavan, Peyman, Rasekh, HamidReza (2014). Exploring the Relationship between Knowledge Creation Process and Intellectual capital in pharmaceutical industry, the learning organization, Vol. 21, No. 4.
Metaxiotis, K, Ergazakis K and Psarras J (2005), exploring the world of knowledge management: agreements and disagreements in the academic/practitioner community, Journal of Knowledge Management, Vol. 9 No. 2.
Miles, Grant et al (1998). some conceptual and research barriers to the utilization of knowledge edge. California management review, vol 40 No 3.
Namara, carter (2002). Organizational Behaviour culture, faculty, cource.
Page, Jan G (1999), “Communicated knowledge as a learning foundation”, International journal of organizational analysis, Vol 5. Issue, 1.
Rastogi, P. N (2000). Knowledge management & intellectual capital: The new virtuous reality of competitiveness. Human Systems Management.
Robbins, Stephen (2000). Management Today, San Diego state University.
Schein, Edgar (2009). Organizations culture and leadership behavior.
Skyrme, D (1999). KM basics, knowledge connections, David Skyrme Associates.
Wahda (2017). Mediating effect of knowledge management on organizational learning culture in the context of organizational performance, Journal of Management Development, Vol. 36 No. 7.
Wong, K.Y (2005). Critical Success Factor for Implementing Knowledge Management in Small and Medium Enterprises, Industrial Management & Data System, Vol. 105, No.3.
Yeh Y. J, S. Q. Lai and C. T. Ho (2006). Knowledge management enablers: a case study, Industrial Management & Data Systems.
Zaim, H, Tatoglu, E (2007). Performance of knowledge management practices: a causal analysis", Journal of Knowledge Management, Vol. 11 No. 6.