شناسایی ابعاد و مولفه های فرهنگی و آموزشی الگوی ارتقاء فرهنگی آموزش زبان خارجی مورد مطالعه: زبان انگلیسی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیسمانه محمدخانی 1 , عباسعلی قیومی 2 , امیرحسین محمدداودی 3 , سیده نازنین امیر ارجمندی 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی رشته مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران (نویسنده مسئول).A_ghaiyoomi@iau-tnb.ac.ir
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران
4 - استادیار، گروه زبان شناسی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان، قزوین، ایران
کلید واژه: ارتقاء فرهنگی, ابعاد و مولفههای فرهنگی و آموزشی, عوامل, آموزش زبان انگلیسی, آموزشگاه زبان خارجی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش، با هدف شناسایی ابعاد و مولفههای فرهنگی و آموزشی الگوی ارتقاء فرهنگی آموزش زبان خارجی (زبان انگلیسی) در آموزشگاههای زبان انجام شده است. روش پژوهش: روش این پژوهش از نوع کاربردی، ترکیبی، توصیفی و پیمایشی میباشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل صاحبنظران دانشگاهی و در بخش کمی شامل کلیه مدرسان آموزشگاههای شهر تهران میباشد. در این بخش، نمونه آماری طبق فرمول کوکران شامل 400 نفر برای جامعه نامحدود است. در بخش کیفی، ابزار جمعآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختمند، پرسشنامههای استاندارد و محقق ساخته تعیین گردید، سنجش روایی از طریق اخذ نظرات صاحبنظران دانشگاهی و خبرگان حوزههای فرهنگی و آموزشی با تکنیک دلفی و سنجش اعتبار پایایی از طریق آزمون کرونباخ محاسبه شد. یافتهها: برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف - اسمیرنوف، تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی، برازش مدل، آزمون t تک نمونهای و آزمون فریدمن استفاده شد. نتیجهگیری: نتایج و یافتهها منجر به شناسایی سه عامل، دو بُعد و نُه مولفه گردید.
The purpose of this research is to study the educational and cultural dimensions and components of cultural promotion model in foreign language teaching (FLT). Since English is the most common language in the world today, it was selected as the case. Research methods was applied, quantitative, descriptive and a survey. Society, in qualitative section, includes 15 scholars and in quantitative one consists all teachers of Tehran’s language academies i.e. 400 people based on Cochran’s test. Instruments for data collection include a semi-structured interview and researcher-made questionnaires. Validity of questionnaires achieved by confirmation of elites through Delphi method. For evaluating reliability of the instrument, the Cronbach’s alpha test was utilized. The reliability of variables in general was 0.98 in factors, dimensions and components. To analyze the data, researchers utilized both descriptive statistics and inferential statistics. Results in factors, dimensions and cultural components of FLT indicated that there are 3 factors of intrinsic, internal and external in the subject and they are higher than the average of society. Meanwhile, 2 dimensions and 9 components were recognized: Cultural Dimension includes 5 components and Educational Dimension includes 4 components. Results indicated in the form of a suggestive model and it stipulated the significant effect of cultural factors in FLT.
_||_