تمهیدات آموزشی دولت اسلامی در ساماندهی فرآیند اجتماعی شدن زنان
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
1 - استادیار، گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور لواسان، تهران، ایران (نویسنده مسئول) karami@lavasan.tpnu.ac.ir
کلید واژه: اجتماعی شدن, آموزش, دولت اسلامی, زنان,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: در عصر حاضر بهدلیل تحولات پرشتاب اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، حضور زنان در عرصههای گوناگون جامعه سیری فزاینده یافتهاست. از آنجا که اجتماعی شدن زنان ناگریز و پیامدهای ناشی از آن ناگزیر مینماید، دولت اسلامی برای تمهید مقدمات و تامین شرایط مناسب برای حضور زنان در جامعه وظایفی بس مهم و حساس دارد. این جستار مسئولیتهای دولت اسلامی را در مدیریت و برنامهریزی حوزه آموزش، به منظور تمهید شرایط مناسب حضور زنان در جامعه مورد کنکاش قرار می دهد. روش پژوهش: این مقاله به روش توصیفی - تحلیلی وبر اساس منابع، متون و پژوهشهای پیشین و آرای صاحبنظران تدوین شده است. مبانی نظری این پژوهش عمدتا مبتنی بر آثار استاد مرتضی مطهری میباشد. یافتهها:مهمترین سرفصلهای وظایف دولت در امر سیاستگذاری، برنامهریزی و مدیریت امور آموزشی، به منظور بهبود فرآیند اجتماعی شدن زنان عبارتند از: تدوین نظام آموزشی خانواده، آموزش مهارتهای زندگی و خانهداری، آموزش مهارتهای مادری و همسرداری، آموزش علوم (عمومی و تخصصی)، مهارتافزایی اعضای خانواده، مهارتافزایی اجتماعی و شغلی، دورههای آموزشی برنامهریزی شغلی، دورههای آموزشی مهارتهای خود اشتغالی، مهارتافزایی در اشتغال خانگی و دورههای آموزشی مهارتهای کارآفرینی. نتیجهگیری: دولت اسلامی وظیفه دارد برای اجرای صحیح و کامل موارد فوق برنامه ریزی و اقدامات مناسب و عاجل معمول دارد، چرا که کوتاهی در ایفای صحیح آنها متضمن ناهنجاریها و نابسامانیهایی است که هویت فردی و شخصیتی زن، کیان خانواده و تعالی جامعه را به چالش خواهد کشاند.
Introduction and purpose of the Research: In the present era, due to the social, cultural and economic upheavals, the presence of women in various fields of society has increased. Since the socialization of women and the consequent consequences of it are inevitable, the Islamic State has a very important task to prepare for the proper conditions for the presence of women in society. This essay examines the responsibilities of the Islamic State in the management and planning of the field of education in order to foster the appropriate conditions for women's participation in society. Methods: This paper is descriptive-analytic and based on sources, texts and previous researches and expert opinions. The theoretical basis of this research is mainly based on the works of Professor Morteza Motahhari. Findings: The main tasks of the government in policy planning, planning and management of educational affairs, in order to improve the socialization process of women, are: developing a family education system, teaching life and home skills, teaching parenting skills and coaching, teaching science (general and specialized) Family-based skills upgrading, social and occupational developmental skills, career planning training courses, self-employment skills training courses, skills development in homework and entrepreneurship training courses. Conclusions: The Islamic State has a duty to properly and accurately implement the above-mentioned plans and take appropriate and urgent measures, because the lack of proper functioning of them involves abnormalities and disadvantages that challenge the personality and personality of the woman, family and community excellence. Will pull.
_||_