بررسی تاثیر فرهنگ ملی بر فرهنگ سازمانی با وجود متغیر میانجی تعهد سازمانی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد mirzaei_va@yahoo.com
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, فرهنگ ملی, فرهنگ, تعهد سازمانی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: در سالهای اخیر، تعهد سازمانی و فرهنگ سازمانی به دلیل اثرات قابل توجهی که بر اثربخشی و موفقیت سازمانها داشته است، بسیار مورد توجه قرار گرفتهاند.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسط تعهد سازمانی در رابطه فرهنگ ملی و فرهنگ سازمانی کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان شمالی صورت پذیرفت. روش پژوهش: روش پژوهش کاربردی توصیفی و از نوع همبستگی است.جامعه آماری پژوهش در سال 1394 شامل 567 نفر از کارشناسان سازمان صنعت؛ معدن و تجارت استان خراسان شمالی بودند که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 230 نفر و از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند.اطلاعات مورد نیاز بر اساس پرسشنامههای فرهنگ ملی هافستد، پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون و تعهد سازمانی آلن و می یر جمعآوری گردید.نتایج با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (فراوانی، درصد فراوانی، ضریب و جداول توزیع فراوانی) و بوسیله نرم افزار spss و lizrel مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتیجه گیری و یافتهها: با توجه به ضرایب همبستگی پیرسون نتایج نشان داد که بین فرهنگ ملی و فرهنگ سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ از سویی نتایج بیانگر این است که تعهد سازمانی رابطه فرهنگ ملی و فرهنگ سازمانی را واسطه گری مینماید.نتایج بیانگر برازش مناسب مدل، مبنی بر نقش میانجی تعهد سازمانی در رابطه بین فرهنگ ملی و فرهنگ سازمانی دارد لذا بر این اساس پیشنهاد میگردد از طریق توجه به کارگروهی و جمعگرایی و هم چنین برقراری عدالت در توزیع پاداشها و فرصتهای توسعه، ارائه بازخورد موثر و منصفانه درباره عملکرد شغلی و مشارکت دادن افراد در استراتژیها و برنامههای سازمان، زمینه کاهش فاصله قدرت را در میان کارکنان افزایش داده تا از این طریق بتوان تعهد سازمانی کارکنان را افزایش داد.
The aim of this study was to investigate the relationship between national culture and organizational culture with organizational commitment research methods mediator is an applied descriptive and correlational. In this study, national culture as independent variables and the dependent variable was organizational culture as well as the organizational commitment was a mediator in the relationship. The study population in 1394, including 567 people from industry experts, mining and trade in North Khorasan province were using a sample of 230 samples were selected through random sampling. Information required on the basis of national culture questionnaire, a questionnaire Denison organizational culture and organizational commitment of Allen and Meyer were collected. Results using descriptive and inferential statistics (frequency, percentage, ratio and frequency tables) and were analyzed by spss software and lizrel. According to Pearson correlation coefficients between national culture and organizational culture results showed that there was a significant positive correlation; Moreover, the results indicate that organizational commitment mediates the relationship between national culture and organizational culture is. The results show goodness of fit model, based on the mediating role of organizational commitment on the relationship between national culture and organizational culture, the same results indicate that organizational commitment is mediating the relationship between national culture and organizational culture It accordingly recommended by paying attention to teamwork and collectivism as well as fairness in the distribution of rewards and opportunities for development, provide feedback efficiently and fairly on job performance and participation of the people in the strategies of the organization, reducing power distance in between staff increased to thereby achieve increased organizational commitment.
_||_