تعیین روابط علّی بین توسعه حرفهای مدیران عالی دانشگاه علمی کاربردی و تأثیر آن بر فرهنگ توسعه پایدار
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
کوروش پارسا معین
1
,
پوریا پورقاسمی
2
,
صغری افکانه
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتیو مشاوره واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران (نویسنده مسئول).
3 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
کلید واژه: توسعه حرفهای, مدیران, دانشگاه علمی کاربردی, توسعه پایدار,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از این پژوهش تعیین روابط علّی بین توسعه حرفهای مدیران عالی دانشگاه علمی کاربردی و تأثیر آن بر فرهنگ توسعه پایدار است.
روش پژوهش: روش تحقیق کمی وکیفی ازنوع توصیفی-همبستگی است جامعه آماری شامل کلیه مدیران عالی دانشگاه علمی کاربردی بوده و از مدل معادلات ساختاری برای انتخاب نمونهها استفاده شد که در نهایت 247 آزمودنی انتخاب گردیدند. روش نمونهگیری بهکاررفته در این پژوهش، غیرتصادفی سهمیهای بود. برای جمعآوری دادههای موردنیاز در بخش کمی، پرسشنامهها با هماهنگیهای لازم بین نمونههای آماری توزیع و جمعآوری شدند و دادههای جمعآوریشده وارد سیستم گردید. مرحله کمی پژوهش شامل دو پرسشنامه محققساخته بهمنظور سنجش الگوی توسعه حرفهای مدیران عالی دانشگاه علمی کاربردی وتأثیر آن بر فرهنگ توسعه پایدار و همچنین پرسشنامه سنجش اعتبار الگو بود
یافتهها: بهمنظور محاسبه روایی، از چکلیست 27 موردی بر اساس مدل پریزما استفاده شد و برای محاسبه پایایی، از ضریب کاپای کوهن بهرهبرداری گردید. همچنین، روایی پرسشنامه از طریق روایی ظاهری، محتوایی و سازه مورد ارزیابی قرار گرفت. پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه شد که همگی مورد تأیید قرار گرفتند. روش تحلیل دادهها با توجه به سؤالهای پژوهش، شامل روشهای آمار توصیفی با استفاده از نرمافزار SPSS-V23 و آمار استنباطی با استفاده از نرمافزارهای SPSS-V23 و LISREL V8.8 بود.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بین توسعه شناختی، توسعه رفتاری-قضاوتی، توسعه رهبری-مدیریتی و توسعه معنوی-اخلاقی با فرهنگ توسعه پایدار رابطه معناداری وجود دارد و تمامی مسیرها مورد پذیرش قرار گرفتهاند.
Purpose of the Research: The present study aims to determine the causal relationships between the professional development of senior managers at applied science universities and its impact on the culture of sustainable development.
Research Method: This research is descriptive-correlational in nature. The statistical population includes all senior managers of applied science universities, and a structural equation modeling approach was used for sample selection, ultimately resulting in 247 participants. The sampling method employed in this study was non-random quota sampling. To collect the necessary data for the quantitative section, questionnaires were distributed and collected among the statistical samples with the required coordination, and the gathered data were entered into the system. The quantitative phase of the research included two researcher-developed questionnaires designed to measure the professional development model of senior managers at applied science universities and its impact on sustainable development culture, as well as a questionnaire for assessing the validity of the model.
Findings: To calculate validity, a 27-item checklist based on the PRISMA model was used, and Cohen’s Kappa coefficient was employed for reliability assessment. Additionally, the validity of the questionnaire was evaluated through content, face, and construct validity. Reliability was also calculated using Cronbach’s alpha and composite reliability, all of which were confirmed. The data analysis methods, based on the research questions, included descriptive statistics
Conclusion: The results indicated that there is a significant relationship between cognitive development, behavioral-judgmental development, leadership-management development, and and all pathways were accepted.
حاج خزیمه، مجتبی، ابیلی، خدایار و پورکریمی، جواد. (1399). ارائه الگوی توسعه حرفهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس رویکرد ناب علوم تربیتی، 27(1)، 240-221
https://doi.org/10.22055/edus.2020.32800.2996 Al-Baher, I. A., & Mohammad, I. A. (2022). The Degree of Availability of a positive Internal Work Environment in Private Jordanian Universities in light of Some Variables from Viewpoint of Faculty Members Working in Them. Jordanian Educational Journal, 7(3), 179-198. https://jaesjo.com/index.php/jaes/article/view/32
Anarinejad, A., & Mohammadi, M. (2020). The practical indicators for evaluation of e-learning in higher education in Iran. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences, 5(1), 11-25.
https://ijvlms.sums.ac.ir/article_46094.html Bascopé, M., Perasso, P., & Reiss, K. (2019). Systematic review of education for sustainable development at an early stage: Cornerstones and pedagogical approaches for teacher professional development. Sustainability, 11(3), 719. https://doi.org/10.3390/su11030719
Chavoshi, A., & Hamidi, H. (2019). Social, individual, technological and pedagogical factors influencing mobile learning acceptance in higher education: A case from Iran. Telematics and Informatics, 38, 133-165. https://doi.org/10.1016/j.tele.2018.09.007
Crawford, J., & Cifuentes-Faura, J. (2022). Sustainability in higher education during the COVID-19 pandemic: A systematic review. Sustainability, 14(3), 1879. https://doi.org/10.3390/su14031879
Ferrer, A. A. G. (2022). The Importance of Research at the University. LEX, 315. Gunnarsdottira, I., Davidsdottir, B., Worrell, E., & Sigurgeirsdottir, S. (2021). "Sustainable Energy Development: History of the Concept and Emerging Themes". Renewable and Sustainable Energy Reviews, 141, 110770: 1-18. https://doi.org/10.1016/j.rser.2021.110770
Khosla, R., Miranda, N. D., Trotter, P. A., Mazzone, A., Renaldi, R., McElroy, C., & McCulloch, M. (2021). Cooling for sustainable development. Nature Sustainability, 4(3), 201-
208. https://doi.org/10.1038/s41893-020-00627-w Kirkby, J., O'Keefe, P., & Timberlake, L. (Eds.). (2023). The Earthscan reader in sustainable development. Taylor & Francis.
Mulà, I., Tilbury, D., Ryan, A., Mader, M., Dlouhá, J., Mader, C., & Alba, D. (2017). Catalysing change in higher education for sustainable development: A review of professional development initiatives for university educators. International journal of sustainability in higher education. doi:10.1108/IJSHE-03-2017-0043
Olsson, D., Gericke, N., & Boeve-de Pauw, J. (2022). The effectiveness of education for sustainable development revisited–a longitudinal study on secondary students’ action competence for sustainability. Environmental Education Research, 28(3), 405-429. https://doi.org/10.1080/13504622.2022.2033170
Sachs, J., Kroll, C., Lafortune, G., Fuller, G., & Woelm, F. (2021). Sustainable development report 2021. Cambridge University Press. Singer-Brodowski, M. (2017). Pedagogical content knowledge of sustainability: A missing piece in the puzzle of professional development of educators in higher education for sustainable development. International Journal of Sustainability in Higher Education. https://doi.org/10.1108/IJSHE-02-2016-0035
Son, T. H., Weedon, Z., Yigitcanlar, T., Sanchez, T., Corchado, J. M., & Mehmood, R. (2023). Algorithmic urban planning for smart and sustainable development: Systematic review of the literature. Sustainable Cities and Society, 104562. https://doi.org/10.1016/j.scs.2023.104562