طراحی مدل به منظور تبدیل مصرفکنندگان فرهنگ به مشارکتکنندگان فرهنگ در صنایع دستی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیابراهیم یزدی 1 , علی رشیدپور 2 , ایرج سلطانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران،
2 - دانشیار، گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: مشارکت کننده فرهنگی, مصرف فرهنگی, مصرف کننده فرهنگی, صنایع دستی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: عوامل زیادی بر رفتار مصرف کننده تأثیر میگذارند و موجب اولویت او برای خرید محصول میشود. در ضمن مصرف کننده میتواند به عنوان یک مشارکت کننده نیز عمل کند که باعث افزایش مشارکت او در ارائه خدمات و محصولات نیز گردد بنابراین مشارکت به عنوان یک عامل مهم برای توسعه و تکامل موفق محصولات نیز شناخته می شود.از این رو پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل به منظور تبدیل مصرف کنندگان فرهنگ به مشارکت کنندگان فرهنگ درصنایع دستی انجام گردیده است. روش پژوهش: این پژوهش با روش نظریه داده بنیاد انجام گردیده است.ابزارگردآوری داده ها مصاحبه عمیق بوده و با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی اعضای جامعه خبرگانی انتخاب شده اند و با 17 نفر اشباع حاصل گردید. داده های گردآوری شده با نرم افزار مکس کیودا (2018) تحلیل شد و در نهایت مولفهها استخراج، کدگذاری و سپس مدل نهایی ارائه گردید. يافتهها:پس از تحلیل داده ها و انجام کدگذاری های چندگانه ؛ مدلی به منظور تبدیل مصرفکنندگان فرهنگ به مشارکتکنندگان فرهنگ شامل شرایط علی با 3 مولفه، شرایط زمینهای با 8 مولفه، شرایط مداخله گر با 2 مولفه، پیامدها با 2 نوع پیامدو 4 راهبرد طراحی گردید. نتيجه گيري: بررسی حاضر و بررسی های مشابه نشان می دهد که حرکت از سمت مصرف کننده به سمت مشارکت کننده نه تنها شدنی است بلکه یک الزام است.حوزه صنایع دستی نیز که هم از جنبه اقتصادی و هم از جنبه معنوی برای جوامع بسیار حائز اهمیت است از این امر مستثنی نمی باشد و از طریق راهبردهایی همانند برندسازی،افزایش کیفیت محصولات، قیمت گذاری مناسب می توان زمینه تحقق مشارکت کننده فرهنگی را فراهم آورد. این اقدامات توسعه صنایع دستی، غنای فرهنگی، بهره مندی از آثار اقتصادی و ... را در پی دارد.
Introduction and purpose of the research: Many factors influence the consumer's behavior and make him prefer to buy the product will be at the same time, the consumer can also act as a participant, which increases his participation in the presentation services and products, therefore, participation is recognized as an important factor for the successful development and evolution of products. Hence, the current research aims to design a model in order to transform consumers of culture into contributors of culture in industries. Research method: This research was done using the grounded theory method. The data collection tool is in-depth interview and using Snowball sampling method, members of the expert community were selected and saturation was achieved with 17 people. Data collection was analyzed with Max Kyuda software (2018) and finally the components were extracted and coded and then the final model was presented. Findings: After analyzing the data and performing multiple codings; A model to transform consumers of culture into Culture Participants include causal conditions with 3 components, background conditions with 8 components, intervening conditions with 2 components, consequences with 2 components and 4 types of outcomes were designed. Conclusion: The present study and similar studies show that the movement from the consumer side to the participant side it is not only possible rather, it is a requirement. The field of handicrafts is also important for many societies both economically and spiritually. It is important that it is not excluded from this and through strategies such as branding, increasing the quality of products, appropriate pricing, it is possible to provide the ground for the realization of cultural participation. These works lead to the development of handicrafts, cultural enrichment, benefiting from economic effects, etc.
احمدی شورغین، محدثه و ساعد سمیعی، اصغر (1396). نقش اشاعه صنایع دستی بر توسعه پایداری اجتماعی، چهارمین کنفرانس ملّی معماری و شهرسازی (پایداری و تاب آوری از آرمان تا واقعیت).
احمدی، حسن (۱۳۸۰). جنگ، اندیشه، هویت، مؤسسه توسعه دانش و پژوهش ایران.
اعتباریان خوراسگانی، اکبر و زمانزاده دربان، موسی (1394). سناریوهای محتمل و چارچوبهی مدلسازی شده برای آینده کسب و کار خدمات ارزش افزوده در محصولات و خدمات فرهنگی، کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد و توسعه کسب و کار، تبریز، دبیرخانه دائمی کنگره.
امیری صفت، حمید (۱۳۸۳). شاهراهای اطلاعاتی، نشر ساقی.
آغاز، عسل و دهقان سلماسی، سروش (1402). ترس دانشجویان از ارتباطات کلامی در کلاسهای آنلاین: بررسی نقش ارزشهای فرهنگی و ویژگیهای شخصیتی. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، 18(69)، 27-54.
آوریده، سولماز و علمی، محمود (1389). بررسی عوامل موثر بر مشارکت اجتماعی و فرهنگی دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور «بررسی موردی پیام نور مرکز رشت»، زن و مطالعات خانواده، 9(3)، 37-56.
توسلی، غلامعباس و خادمیان، طلیعه (1386). نقش جنسیت در مصرف کالاهای فرهنگی، پژوهشهای جامعه شناختی، 1(4)، 51–64.
جلالی، فائزه و خدابنده بایگی، علی (1394). خرده فروشی جهانی: میل مصرف کنندگان به خرید اینترنتی محصولات فرهنگی، کنفرانس بین المللی مدیریت، فرهنگ و توسعه اقتصادی، مشهد، موسسه تحقیقاتی رایمند پژوه.
حاجی¬زاده، رویا و رضوی، ابتسام (1394). مصرف کالاهای فرهنگی و عوامل موثر بر آن، فصلنامه مطالعات جامعه شناسی، 8(29)، 93-112.
حسنی کبوترخانی، محمدامین (1400). بررسی نقش فرهنگ و رفتار مصرف کننده در بازاریابی، دهمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد و توسعه،https://civilica.com/doc/1269889.
خبازی راوندی، فاطمه؛ گنجی، محمد و تمنایی فر، محمدرضا (1392). رابطه بین هوش معنوی و شادکامی با مشارکت فرهنگی در بین دانشجویان دانشگاه کاشان، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه گیلان.
خزایی، حسین (1398). صنایع فرهنگی و هویت ملی، ماهنامه زمانه، 68-67.
خواجه نوری، بیژن؛ مساوات، سید ابراهیم و موذنی، مریم (1391). مذهب و رفتار مصرف كننده، فصلنامه زن و جامعه، 3(3)، 79–104.
رجب زاده، احمد (1376). جامعهشناسی توسعه: بررسی تطیقی تاریخی ایران و ژاپن، تهران: مرکز پژوهشهای بنیادی، معاونت پزوهشی اموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
رشیدپور، علی (1397). بررسی میزان مصرف کالاهای فرهنگی در بین دانش آموزان شاهد استان لرستان، مدیریت فرهنگی، 3(6).
سعیدی، محمدرضا (1382). درآمدی بر مشارکت مردمی و سازمانهای غیردولتی، تهران: انتشارات سمت.
شعبانی، اکرم؛ منصوری محمدآبادی، سلیمان؛ میرفخرالدینی، سیدحیدر و صفری، خلیل (1395). تأثیر مشارکت مشتری بر توسعه محصول جدید: نقش میانجی پیامدهای بازار، فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، 11(44)، 57-78.
ضرغام، حمید و عطر سایی، بنفشه (1385). رابطه عوامل جمعیتشناختی و رفتار خرید صنایع دستی گردشگران اروپایی در اصفهان، مطالعات مدیریت گردشگری، 4(11،12)، 81-100.
فلاح، افشین؛ گودرزی، ابراهیم؛ حسینی، شیما؛ ذبیحی، مجید؛ چیستساز، زهره و جعفری، شیرین (1391). بررسی روشهای تولید و ساماندهی آمار صنایع فرهنگی، پژوهشکده آمار، گروه طرحهای پژوهشی، طرحهای فی وروشهای آماری.
کاظمی نژادی، حبیباله و آویشی، نگار (1399). بررسی عوامل موثر بر بهبود وضعیت صنایع دستی ایران، اولین همایش ملی پژوهشهای کاربردی در هنر (آموزش تا کارآفرینی)
لاهرودی، سیدحسن شمس؛ رهجو، سمیه و چرب دست، محبوبه (1397). بررسی تأثیر هوش تجاری بر رفتارمصرف کنندگان محصولات فرهنگی- رسانهای، فصلنامه علمی تخصصی مدیریت، حسابداری و اقتصاد، 2(2)، 97-107.
مژدکانلو، داود (1399). تأثیرات فرهنگ و ارزشهای آن در مدل رفتاری خرید مصرف کنندگان، علوم اسلامی انسانی، 6(23)، 1-12. SID. https://sid.ir/paper/527569/fa
ناظمی اردکانی، مهدی و صیادی، محمد (1393). بررسی وضعیت مولفههای اقتصاد فرهنگ در ایران؛ مقایسه تطبیقی با کشورهای منتخب دنیا و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت اقتصاد فرهنگ در کشور، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، 4(13).
وحیدا، فریدون؛ ربانی، رسول و ضیایی، مژگان (1397). رابطه پایگاه اقتصادی - اجتماعی و مصرف کالاهای فرهنگی، فرهنگ اصفهان، شماره 29.
هوشیار، مهران (1401). بازتعریف صنایع دستی معاصر ایران با رویکرد آیندهپژوهی، مجله هنرهای صناعی ایران، 5(1)، 19–32.
یاوری، حسین (1392). شناخت صنایع دستی ایران، تهران: مهکامه.
Bitner, M. J., Faranda, W. T., Hubbert, A. R., & Zeithaml, V. A. (1997). Customer contributions and roles in service delivery. International journal of service industry management, 8(3), 193-205.
Chan, W. Y., Chestrr, K. M. & Ching C. W. (2020). Materialistic consumers who seek unique products: How does their need for status and their affective response facilitate the repurchase intention of luxury goods? Journal of Retailing and Consumer Services. 27, 1-10.
Cheng, J., Ye, J., Xi, L., & Xiao, W. (2014). Research on the Cultural Product Design Based on Consumer Cognition. In HCI International 2014-Posters’ Extended Abstracts: International Conference, HCI International 2014, Heraklion, Crete, Greece, June 22-27, 2014. Proceedings, Part I 16 (pp. 13-18). Springer International Publishing.
Dawes, J. (2014). Cigarette brand loyalty and purchase patterns: an examination using US consumer panel data. Journal of Business Research, 67(9), 1933-1943.
De Mooij, M. (2019). Consumer behavior and culture: Consequences for global marketing and advertising. Consumer Behavior and Culture, 1-472.
De Róiste, A., Kelly, C., Molcho, M., Gavin, A., & Nic Gabhainn, S. (2012). Is school participation good for children? Associations with health and wellbeing. Health education, 112(2), 88-104.
Haranne, M., & Siciński, A. (1979). Some Typologies of Lifestyles in Finland and Poland. The Polish Sociological Bulletin, (47), 71-85.
Herbas Torrico, B., & Frank, B. (2017). Consumer desire for personalisation of products and services: Cultural antecedents and consequences for customer evaluations. Total Quality Management & Business Excellence, 30(3-4), 355-369.
Khaire, M. (2021). Entrepreneurship by design: the construction of meanings and markets for cultural craft goods. In Culture, Innovation and Entrepreneurship (pp. 13-32). Routledge.
Kumar, A., Lee, H. J., & Kim, Y. K. (2009). Indian consumers' purchase intention toward a United States versus local brand. Journal of business research, 62(5), 521-527.
Mansourian, Y. (2006). Adoption of grounded theory in LIS research. New Library World, 107(9/10), 386-402.
Miremadi, A., Toutouee, S. R., & Mozaffari, R. (2014). Cultural Dimensions on Consumer Buying Behavior and Attitude towards Fashion in various commodity of Products.
Murphy, M. C., & Dweck, C. S. (2016). Mindsets shape consumer behavior. Journal of Consumer Psychology, 26(1), 127-136.
Oana, C. V., & Madalina-Cristina, T. O. C. A. N. (2013). Consumer Behavior And The Demand For Cultural Industry Products. Management Strategies Journal, 22(Special), 395-402.
Polit, D. F., & Beck, C. T. (2006). Nursing research: Principles and methods. Lippincott Williams & Wilkins.
Schwartz, S. H. (2003). A proposal for measuring value orientations across nations. Questionnaire package of the european social survey, 259(290), 261.
Shavitt, S., & Cho, H. (2017). Culture and consumer behavior: the role of horizontal and vertical cultural factors. Current opinion in psychology, 8, 149-154.
Sintas, J. L., & Álvarez, E. G. (2002). The consumption of cultural products: an analysis of the Spanish social space. Journal of Cultural Economics, 26, 115-138.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research techniques.
Thorne, S. L. (2003). Artifacts and cultures-of-use in intercultural communication.
Triandis, H. C. (2018). Individualism and collectivism. Routledge.
Van Doorn, J., Lemon, K. N., Mittal, V., Nass, S., Pick, D., Pirner, P., & Verhoef, P. C. (2010). Customer engagement behavior: Theoretical foundations and research directions. Journal of service research, 13(3), 253-266.
Wojdynski, B. W., & Evans, N. J. (2016). Going native: Effects of disclosure position and language on the recognition and evaluation of online native advertising. Journal of Advertising, 45(2), 157-168.
Yan, S. (2018). Differences and Integration of Consumer Cultures between China and Western Countries and their Impact on the Recovery of Ethnic and Rural Areas. CLCWeb: Comparative Literature and Culture, 20(2), 9.
Yan, W. J., & Li, K. R. (2023). Sustainable Cultural Innovation Practice: Heritage Education in Universities and Creative Inheritance of Intangible Cultural Heritage Craft. Sustainability, 15(2), 1194.
Yoo, J., & Park, M. (2016). The effects of e-mass customization on consumer perceived value, satisfaction, and loyalty toward luxury brands. Journal of business research, 69(12), 5775-5784.