بررسی اثربخشی مداخلهی پیشگیری خانواده-محور مبتنی بر دلبستگی بر بهبود رابطهی والد-فرزند، انگیزهی پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی نوجوانان دچار اختلال سلوک
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیناهید محمودی 1 , نیلوفر رفاهی 2 , فروغ ماهیگیر 3 , آیت الله کریمی باغملک 4
1 - دانش اموخته کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، شیراز، ایران
2 - دانش اموخته کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
کلید واژه: دلبستگی, اختلال سلوک, مداخلهی پیشگیری خانواده محور, رابطهی والد-فرزندی, انگیزهی پیشرفت تحصیلی, عملکرد هیجانی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مداخلهی پشگیری خانواده-محور مبتنی بر دلبستگی بر بهبود رابطهی والد-فرزند، انگیزهی پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی نوجوانان دچار اختلال سلوک (CD) در شهر اهواز بود. روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با گروه کنترل و به روش تحلیل کواریانس چندمتغیره بود. جامعهی پژوهش حاضر شامل کلیهی دانش آموزان دچار اختلال سلوک شهر اهواز بود که با روش نمونه گیری هدفمند، 30 دانش آموز دچار CD انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه مساوی درمان یا کنترل تخصیص یافتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس رفتار متعارض، آزمون انگیزهی پیشرفت هرمنز و مقیاس هوش هیجانی ونگ-لاو هستند. برای گروه آزمایش، 11 جلسه ی 50 دقیقه ای هفتگی برنامه ی مداخلهی پیشگیری خانواده-محور مبتنی بر دلبستگی اجرا شد ولی گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار استنباطی تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) و تک متغیری (ANCOVA) استفاده شد. تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار آماری 25-SPSS انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مداخلهی به کار رفته باعث کاهش میزان تعارض والد-فرزندی و افزایش انگیزهی پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی دانش آموزان دچار CD می شود. نتیجه گیری: به طور کلی، میتوان گفت که مداخلهی پشگیری خانواده-محور مبتنی بر دلبستگی برای کمک به دانش آموزان دچار CD، اثربخش است و توصیه میشود.
_||_