اثر بخشی مشاوره گروهی با رویکرد عقلانی-هیجانی- رفتاری(REBT) بر خودکارآمدی و سازگاری اجتماعی و عاطفی دانشجویان پسر خوابگاهی
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیسید علی دربانی 1 , فاطمه مالکی 2 , مهدی رستمی 3 , آزیتا کشاورز 4
1 - دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - دانشآموخته کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمائی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر
3 - دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
4 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام
کلید واژه: خودکارآمدی, دانشجویان پسر, شیوه عقلانی- عاطفی- رفتاری, سازگاری اجتماعی و عاطفی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه عقلانی-عاطفی- رفتاری آلبرت الیس بر خودکارآمدی و سازگاری اجتماعی و عاطفی دانشجویان ساکن در خوابگاه انجام شده است. روش: مطالعه ی حاضر از نوع نیمه تجربی، با گروه آزمایش و کنترل و پیش آزمون و پس آزمون می باشد. جامعه ی آماری را کلیهی دانشجویان پسر خوابگاهی دانشگاه شهید بهشتی تشکیل می دهند که جهت ارزیابی از وضعیت خودکارآمدی و سازگاری اجتماعی و عاطفی دانشجویان از پرسشنامه خودکارآمدیعمومی شرر (1982) و پرسشنامه سازگاری بل (1961) بروی کلیه دانشجویان ساکن در خوابگاه کوی پسران برگزار شد. بعد از استخراج نتایج آزمون ها ، جهت تعیین گروه آزمایشی و گواه به ترتیب در آزمون خودکارآمدی افرادی که نتایج پایینی کسب کرده بودند و در آزمون سازگاری اجتماعی و عاطفی افرادی که نتایج ضعیفی را کسب نموده بودند مشخص شدند. سپس به روش تصادفی ساده 30 نفر از میان این افراد تعیین و در دو گروه پانزده نفری آزمایشی و گواه بطور تصادفی تقسیم بندی شدند.گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه،90 دقیقه و یک بار در هفته برنامه مشاوره گروهی به شیوه عقلانی- عاطفی- رفتاری را تجربه کردند. پس از اتمام جلسات مشاوره گروهی هر دو گروه، مورد آزمایش مجددا با پرسشنامه های یاد شده قرار گرفتند. داده های حاصل از این پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مشاوره گروهی به شیوه عقلانی- عاطفی- رفتاری الیس، موجب بهبود خودکارآمدی و سازگاری اجتماعی و عاطفی در دانشجویان میگردد.
This study aimed to investigate the effectiveness of group counseling practices Rational-emotive-behavior Albert Ellis on self-efficacy and social adjustment And emotional students living in dormitories is done. A quasi-experimental study, the experimental and control groups before and after the procedure are. The population of all the male students constitutes Shahid Beheshti University dormitory To assess the efficacy and compatibility of social and emotional status of students Sherer General Self-Efficacy (1982) Questionnaire and the Bell (1961) compatibility questionnaire on all students Living in the dormitory of the boys was held. After extraction results, To determine the experimental and control groups, respectively, in the self-test people The results obtained were lower in the social and emotional compatibility test people The poor results were achieved were identified. Then randomly 30 Among those, set out in two groups of fifteen subjects were randomly assigned experimental and control groups. The experimental group for 8 sessions, 90-minute and once a week group counseling program to rational-emotive behavioral practices experienced. After the group counseling sessions, both groups were tested again with the questionnaire mentioned. Data from this study using analysis of covariance (MANOVA) were analyzed. The results showed that group counseling rational-emotive behavioral practices Ellis, Improved self-efficacy and social and emotional adjustment in students.
_||_