بررسی تأثیر فعالیت فوق برنامه بر عملکرد اجتمایی , عاطفی و تحصیلی دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر کرمانشاه (ناحیه3) از دیدگاه معلمان
محورهای موضوعی : برنامه ريزي اموزشيخزاله قلعه کهنه 1 , محمد آرمند 2 * , معصومهالسادات ابطحی 3 , مریم صفر نواده 4
1 - دانشجوی رشته برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران،ایران
2 - دانشیار رشته برنامه¬ریزی درسی، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی
3 - استادیار رشته علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
4 - دانشیار، عضو هئیت علمی معاونت آموزشی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهران، ایران
کلید واژه: عملکرد اجتمایی , عملکرد عاطفی, عملکرد تحصیلی , فعالیت فوق برنامه,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی برعملکرد اجتمایی ,عاطفی و تحصیلی دانش اموزان دوره اول متوسطه شهر کرمانشاه(ناحیه سه)از دیدگاه معلمان این ناحیه میباشد .پژوهش حاضر توصیفی -پیمایشی است.جامعه آماری این پژوهش کلیه ی معلمان دوره اول متوسطه شهر کرمانشاه ناحیه سه در سال1401-1402 مشغول به آموزش هستند تعداد این معلمان 593 نفر گزارش شده که از بین این افراد تعداد 297 نفر به عنوان نمونه اماری مورد مطالعه قرار خواهد گرفت .روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بوده و ابزار گرداوری اطلاعات هم از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده .تجزیه و تحلیل اطلاعات ابتدا به صورت توصیفی میباشد که شامل میانگین ,انحراف معیار و ...میباشد .برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS وآزمون تی تک نمونه ای استفاده شده .نتایج ازمون نشان داد که ارتباط معنا داری بین فعالیت فوق برنامه با عملکرد اجتمای ,عاطفی و تحصیلی دانش اموزان وجود دارد به طوری که بالا رفتن امار شرکت در فعالیت فوق برنامه عملکرد اجتمای و عاطفی و تحصیلی دانش اموزان بالا رفته است .
The purpose of the present study is to investigate the role of extracurricular activities on the social, emotional, and academic performance of first-year high school students in Kermanshah (District 3) from the perspective of teachers in this district. The present study is descriptive-survey. The statistical population of this study is all first-year high school teachers in Kermanshah District 3 who are teaching in 1401-1402. The number of these teachers is reported to be 593, of which 297 will be studied as a statistical sample. The sampling method is simple random and the data collection tool is a researcher-made questionnaire. The data analysis is initially descriptive, including the mean, standard deviation, etc. SPSS software and one-sample t-test were used to analyze the data. The test results showed that there is a significant relationship between extracurricular activities and the social, emotional, and academic performance of students, such that an increase in Participation in extracurricular activities has increased students' social, emotional, and academic performance.
-احمدی ,ح (1384).بررسی جایگاه فعالیتهای مکمل و فوق برنامه در آموزش و پرورش.جلد 1,چاپ1 .تهران:انتشارات رسانه.
-ادیب ، ی (1382).طراحی الگوی مناسب ،برنامه ی درسی مهارت های زندگی برای دوره تعلیم و تربیت عمومی
-بیابانگرد,ا (1390).روش های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی.جلد1,تهران:نشر دوران.
-تیمورنیا,م(1390).بررسی تطبیقی فعالیت های فوق برنامه دوره ابتدایی .پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی.
-حاجی اقالو,ع (1383).راهنمای تهیه و فعالیت فوق برنامه .جلد 1,چاپ3 .انتشارات: تهران موسسه فرهنگی منادی تربیت
-خاکی,غ (1386).روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی جلد1,چاپ1,تهران :انتشارات بازتاب.
-رحیمی,ح (1393). مقاله بررسی تاثیر فعالیت فوق برنامه بر پیشرف تحصیلی دانش اموزان از دیدگاه مدیران و معلمان.محل انتشار : نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان شناسی ,کد CIO اختصاصی: ASMJ01-0100 .
-شعاری نژاد, ع (1386,1382).فعالیت فوق برنامه برای نوجوانان.جلد1,چاپ2 .تهران :انتشارات اطلاعات .
-ظهیری زاده,م (1394).بررسی نقش فعالیت فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی-تحصیلی-عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان.پایان نامه کارشناسی ارشد .
-فرهودی ,س.علیزاده ,ن.درویش زاده ,آ(1401).مقاله بررسی رابطه عملکرد تحصیلی با سازگاری اجتماعی دانش آموزان .انتشار:هفتمین کنفرانس ملی نوآوری و تحقیق در مدیریت روانشناسی و آموزش و پرورش .کد CIO=PFCONFO7-553
-کرمانی ,م (1381).مقاله بررسی عوامل مؤثر پایین بودن سطح مهارتهای زندگی در دانش آموزان ابتدایی.دوره 1,شماره1,تعداد مقاله 1
-کیوانفر , زهرا (1389).بررسی تطبیقی اوقات فراقت و فعالیت فوق برنامه مدارس ابتدایی در کشورهای ایران و امریکا .پایان نامه ارشد علامه طباطبایی .ص(56).
-ملکی, حسن (1388).مقدمات برنامه ریزی درسی .ناشر:سازمان سمت.
محمدی کرکانی,آ.درتاج,ف.کیامنش,ع(1398).مقاله پژوهشی اثر بخشی آموزش مهارت های اجتماعی ,عاطفی بر روی مؤلفه های عملکرد تحصیلی دانش آموزان .دوره12,شماره45,شماره پیاپی45,صفحه135-136
-نادری , ا .حسن ,ر .تاجیک,ا(1391). پایان نامه بررسی تاثیر فعالیت فوق برنامه بر خودکارامدی تحصیلی وعملکرد تحصیلی دانش اموزان..پایان نامه کارشناسی ارشد.