بررسی اهداف تربیتی و تمدنی بیانیه گام دوم انقلاب
محورهای موضوعی : آموزش
سلیمان حلیمی جلودار
1
,
امین دیلمی معزی
2
*
,
فرشته نصراللهی
3
1 - گروه علوم سیاسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
2 - گروه علوم سیاسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
3 - گروه علوم سیاسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
کلید واژه: بیانیه گام دوم انقلاب, اهداف تربیتی, اهداف تمدنی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش تبیین و بررسی اهداف تربیتی گام دوم انقلاب است. روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بوده است. توجه به اهمیت اهداف تربیتی از یک سو و برخورداری انسان از گرایشها و تواناییهای مختلف از سوی دیگر باعث شده است تا هنگامی که سخن از تربیت گفته میشود، در واقع از قابلیتها و ظرفیتهایی یاد شود که در ابعاد مختلف جسم و روان انسان قرار دارند و انسان برای رسیدن به کمال مطلوب خود نیاز دارد تا آنها را به فعلیت برساند یا تصحیح، تقویت و هدایت نماید. تبیین موضوعاتی مانند اخلاق، تربیت، و عدالت به هدف تنویر راهی است که رابطه معنادار سه عنصر قدرت نرم، تمدن نوین اسلامی و بیانیه گام دوم را نشان میدهد. در اندیشه مقام معظم رهبری، شاخصههای تمدن نوین اسلامی، بهرهمندی انسان از همه ظرفیتهای مادی و معنوی است که خداوند برای تأمین سعادت و تعالی او، در عالم طبیعت و در وجودش تعبیه کرده است. محوریت قوانین قرآن، ایمان، علم، اخلاق، مجاهدت، حکومت مردمی و اندیشه پیشرفته، اجتهاد و پاسخگویی به نیازهای جدید بشر، پرهیز از تحجر و اتجاع و نیز بدعت و التقاط ایجاد رفاه عمومی استقرار عدالت و دفاع از مظلومان عالم است که وجه مشترک شاخصههای تمدن اسلامی، در دیدگاه معظم له و سایر اندیشمندان اسلامی است.
The purpose of this study is to explain the educational goals of the second step of the revolution. The research method was descriptive-analytical. Paying attention to the importance of educational goals and the fact that humans have various tendencies and abilities has highlighted the importance of capabilities and capacities in different dimensions of human body and mind. Humans need to actualize, correct, strengthen, and guide them in order to achieve their desired perfection. Explaining issues such as ethics, education, and justice is a way that shows the meaningful relationship between the three elements of soft power, the new Islamic civilization, and the second step statement. In the thoughts of the Supreme Leader, the characteristics of the new Islamic civilization are that humans benefit from all the material and spiritual capacities that God has embedded in the world and in human existence to ensure their happiness and excellence. The centrality of the laws of the Quran is faith, science, morality, struggle, popular government, and advanced thought, ijtihad, and responding to the new needs of humanity, avoiding petrification and regression, as well as innovation and eclecticism, creating public welfare, establishing justice, and defending the oppressed of the world, which are the common features of Islamic civilization, in the view of His eminence and other Islamic thinkers.
-قران کریم - اقبال، مظفر، (1391)، اسلام و علم، ترجمه فرشته ناصری. - بانکی پور فرد، امیرحسین؛ تماشچی، احمد (1385)، تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری، تهران: تربیت اسلامی.
- بکار، عثمان (1388)، تاریخ و فلسفه علوم اسلامی، ترجمه محمدرضا مصباحی، مشهد، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی.
- بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خطاب به مردم ایران، سایت دفتر حفظ و نشر آثار آیت اله خامنه ای، 1390.
- جاویدی، رقیه، بهروزی لک، غلامرضا (1397)، تحلیل مضمون محتوای مردم در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)، علوم سیاسی، 4، ص32.
- دورانت، ویلیام، جیمز، (1385)، تاریخ تمدن، عصر ایمان، ترجمه ابوطالب صارمی، تهران، نشر علمی و فرهنگی.
- رهدار، احمد (1388)، روحانیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت، فصلنامه 15 خرداد، ش20، ص19.
- زرین کوب، عبدالحسین (1387)، کارنامه اسلام، تهران، امیرکبیر.
- فراملکی، فرامرز، (1393)، اخلاق حرفه ای، تهران، انتشارات مجنون.
- مطهری، مرتضی (1358)، مجموعه آثار، تهران، صدرا.
- مجلسی، محمدتقی (1384)، حیوه القلوب (زندگی محمد پیامبر)، قم، انتشارات سرور.
- مشهد، انتشارات، بنیاد پژوهش های اسلامی، آستان قدس رضوی. http://www.farsi.khamenei.ir/news-content?1722z.