تبیین مدل ساختاری اثربخشی برنامه درس پژوهی بر تعهد و میزان دلبستگی دبیران
محورهای موضوعی : برنامه درسی
1 - پزوهشگر،گروه علوم انسانی، دانشکده روانشناسی و مشاوره، موسسه آموزش عالی ادیبان، سمنان، ایران.
کلید واژه: برنامه درس پژوهی, فعالیتهای آموزشی, آموزش و پرورش, برنامه ریزی.,
چکیده مقاله :
مطالعه حاضر با هدف تبیین مدل ساختاری اثربخشی برنامه درس پژوهی بر تعهد و میزان دلبستگی دبیران انجام شد. روش این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را معلمان مقطع متوسطه شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 1053 نفر تشکیل دادند. تعداد 208 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته و در انجام آن از تکنیک های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری توصیفی جنسیت، تحصیلات و سن و به تفکیک شاخصهای مینیمم، ماکزیمم، میانگین و انحراف معیار و استنباطی آزمون چولگی و کشیدگی، آزمون تحلیل عاملی، روش معادلات ساختاری و برای اجرای عملیات اقتصاد سنجی نیز از نرم افزار Spss 24 و Smart Pls 3 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ، برنامه درس پژوهی بر تعهد و میزان دلبستگی دبیران اثر بخش است و مقادیر t-values هر یک از متغیرهای سه گانه تحقیق و مولفههای مربوط به آنها نشان دهنده شدت ضریب معناداری بین متغیرها و مولفههای آنهاست.
The present study was conducted with the aim of explaining the structural model of the effectiveness of the study program on teachers' commitment and attachment. The method of this study was descriptive-correlation. The statistical population of the research was made up of 1053 secondary school teachers of Pakdasht city in the academic year of 1400-1401. 208 people were selected as a statistical sample by cluster random sampling. To analyze information from the descriptive statistical methods of gender, education and age and by separating minimum, maximum, average and standard deviation and inferential skewness and kurtosis test, factor analysis test, structural equation method and to perform econometric operations from the software Spss 24 and Smart Pls 3 were used. The results of the research showed that the study program is effective on the commitment and attachment level of the teachers and the t-values of each of the three research variables and their related components show the intensity of the significance coefficient between the variables and their components.