نقش کمال گرایی و شفقت به خود در پیش بینی راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجانی دانش آموزان دوره متوسطه دوم
محورهای موضوعی : یادگیریانسیه صادقی 1 * , فاطمه تونی 2
1 - عضو تمام وقت هیات علمی
2 - کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ساری، ایران
کلید واژه: کمال گرایی , شفقت به خود, تنظیم شناختی هیجانی,
چکیده مقاله :
این مطالعه با هدف بررسی نقش کمال گرایی و شفقت به خود در پیش بینی راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجانی دانش آموزان دوره متوسطه دوم به صورت توصیفی- همبستگی صورت پذیرفته است و کلیه دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهرستان نوشهر شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1402 جامعه آماری این مطالعه را تشکیل داده اند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 260 نفر برآورد شده است، با توجه به ماهیت این مطالعه نمونه گیری در مرحله اول به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای صورت پذیرفته است، از ﻣﻘﻴﺎﺱ ﻛﻤﺎﻟﮕﺮﺍﻳﻲ ﻫﻴﻞ ﻭ ﻫﻤﻜﺎﺭﺍﻥ (2004)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی (CERQ-P) و ﻣﻘﻴﺎﺱ شفقت به خود ریس، پامیر، نف و گوچت (2011) برای اندازه گیری متغیرها استفاده شده است. یافته ها از حاکی آن است که دو متغیر کمال گرایی و شفقت به خود در تبیین راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجانی با ضرایب بتای 431/0 و 364/0 تاثر گذار هستند؛ همچنین، از میان مولفه های کمال گرایی دو مولفه نظم و سازماندهی و حساسیت بین فردی با ضرایب بتای 408/0 و 403/0 در پیش بینی راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجانی ایفای نقش می کنند و از میان مولفه های شفقت به خود مولفه های ذهن آگاهی، احساس انزوا، قضاوت در باره خود و فزون همانند سازی به ترتیب با ضرایب بتای432/0، 586/0، 622/0 و 297/0 از توان پیش بینی راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجانی برخوردارند.
This study aims to investigate the role of perfectionism and self-compassion in predicting the positive strategies of cognitive regulation of emotions of secondary school students in a descriptive-correlational way, and all secondary school students of Nowshahr city who are studying in the academic year 1401-1402 formed the statistical population of this study. The sample size is estimated to be 260 people based on the Karjesi and Morgan table. Hill et al.'s perfectionism scale (2004), Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ-P) and Rees, Pamir, Neff, and Gochet (2011) self-compassion scale were used to measure the variables. The findings indicate that the two variables of perfectionism and self-compassion are influential in explaining the positive strategies of cognitive emotion regulation with beta coefficients of 0.431 and 0.364; Also, among the components of perfectionism, two components of order and organization and interpersonal sensitivity with beta coefficients of 0.408 and 0.403 play a role in predicting positive strategies of cognitive regulation of emotion, and among the components of self-compassion, the components of mindfulness, feeling of isolation, self-judgment, and increased identification with beta coefficients of 0.432, 0.586, 0.622, and 0.297, respectively, are able to predict strategies. They have positive cognitive regulation of emotion.