بررسی تاثیر محیط یادگیری متنوع بر شایستگیهای کارآفرینی با میانجیگری خودکارآمدی و انعطافپذیری شناختی در هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش
محورهای موضوعی : یادگیری
لیلا اسحاقی
1
,
سید محمد رضا داودی
2
*
1 - کارشناس ارشد،کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید،واحد دهاقان ،دهاقان،ایران.
2 - گروه مدیریت
کلید واژه: محیط یادگیری متنوع , شایستگی های کارآفرینی, خودکارآمدی , انعطاف پذیری شناختی , آموزش کارآفرینی.,
چکیده مقاله :
شایستگی مفهومی چند بعدی است که آن را به عنوان توانایی انجام وظایف ویژه تعریف نموده اند. به عبارتی، شایستگی عبارت از دانش، مهارت، توانایی، ویژگیهای شخصیتی و کاردانی که منتج به انجام اثربخش یک وظیفه می شود. درپژوهش حاضر به بررسی تاثیر محیط یادگیری متنوع بر شایستگی های کارآفرینی با میانجی گری خودکارآمدی و انعطاف پذیری شناختی در هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش شهرضا پرداخته شد. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان هنرستانهای فنی و حرفه ای و کار دانش شهرستان شهرضا در سه ماه پایانی سال 1401-1402 بود. در تحقیق حاضر با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 263 نفر انتخاب شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها برای توصیف و طبقهبندی اطلاعات، برای تعیین پایایی پرسشنامهها از آلفای کرونباخ (پایایی ترکیبی بیشتر از 7/0) و برای آزمون فرضیات تحقیق از معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتهها نشان داد محیط یادگیری متنوع بر شایستگی های کارآفرینی با میانجیگری خودکارآمدی و انعطاف پذیری شناختی در دانش آموزان هنرستانهای فنی و حرفه ای و کار دانش شهرستان شهرضا تاثیر دارد.
Competence is a multi-dimensional concept defined as the ability to perform special tasks. In other words, competence is the knowledge، skill، ability، personality traits, and skills that result in the effective performance of a task. In the present study، the impact of a diverse learning environment on entrepreneurial competencies was investigated with the mediation of self-efficacy and cognitive flexibility in Shahreza Technical and Vocational Colleges. The current research was descriptive and correlational. The statistical population included all the students of technical، vocational، and science colleges in Shahreza city in the last three months of 1401-1402. In present research، Cochran's formula was used to determine the sample size of all 831 students of technical، vocational and science conservatories in Shahreza، and 263 students were selected. In order to analyze the data، descriptive statistics methods (frequency، percentage، graph and average) were used to describe and classify the information، Cronbach's alpha was used to determine the reliability of the questionnaires، and structural equations were used to test the research hypotheses. The findings showed that the diverse learning environment has an effect on entrepreneurship skills through the mediation of self-efficacy and cognitive flexibility in students of technical، vocational and work-knowledge conservatories in Shahreza City.